2026-09-13, 15:23
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Nej, det kan nog vara smart men dock en chansning.
Jag kompletterade förra inlägget då jag såg att priserna var inklusive moms

ok, lycka till
Citera
2026-09-13, 17:11
Medlem
OlitBrands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkomat
Att binda elpriset är oftare en minusaffär än en plusaffär men psykologiskt är det jäkligt skönt. Jag sitter på bundet till 80 öre i 3 år till, jag ojar mig inte inför vintern.

Jag personligen har hellre ett jämnt pris under hela året än lite en månad och förbannat dyrt en annan. Men jag minns också när min elräkning bara var på 175 kr varje månad. Det var tider.
Citera
2026-09-13, 17:59
Medlem
Kanske var dumt av S och MP att stänga kärnkraftsreaktorerna?

Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
Dags igen; torr sommar, lite vatten i magasinen osv. Vi har hört det förr.
Nu i vinter tros vi få de högsta elpriserna någonsin! Regeringen har misslyckats även på detta plan. De pratar och pratar om kärnkraft men senfärdigheten är otrolig. I Kina bygger de ett fungerande kärnkraftverk på 5 år! Vår regeringen har nu pratat i 4 år, och säger kanske kan kärnkraft vara i drift om 15-20 år….

Samtligt planeras fler elledningar till Europa vilket höjer de svenska elpriserna ytterligare.

Så hur planerar du för de höjda elpriserna i vinter ?
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/elprischock-i-vinter-vantas-efter-torr-sommar
Citera
2026-09-13, 18:00
Medlem
SportquattroS1s avatar
Tänk om vi hade haft tolv stycken kärnreaktorer istället för bara sex?
Citera
2026-09-13, 18:13
Medlem
talcsofts avatar
Betalar 0,94 kr per kwh så jag snålar inte. Det ska vara gött att leva. IMD är tips för BRF.

Citat:
Ursprungligen postat av FarliKorv
Ja men precis!
Och sådana enkla saker som att man ställer inte in en kastrull med 4 liter kokhet soppa rätt in i kylskåpet den får givetvis stå utomhus och kallna förutom på högsommaren såklart.

Snart blir balkongen ett kylskåp också när vi kommer ner under 8 c. Ställer ut matlådor där först. Plus! Då har man drickan nära till hands också eftersom de sitter ihop med vardagsrummet.
Citera
2026-09-13, 20:07
Medlem
Salama-Blixts avatar
Det tråkiga är att mitt elkostnad har ökat med 100 % på 10 år och min förbrukning har minskat med 50. %.

Elmarknaden är riggad. Elbolagen kan aldrig förlora.

Energibolagen presenterar alltid negativa prognoser, med höjda priser, och plötsligt händer det och allt är bra igen p.g.a. lyckliga omständigheter. Och som vanlig är den torra sommaren i söder, som gör att elpriset blir högre, fast vattenfallen är i blöta norr. Sen får vi inte glömma oljepriset har en extrem stor påverkan på elpriset, trots densamma bara står för 0,5 % av elproduktionen. Skulle vilja påstå att Nord Pool håller på med systematiskt företagsbedrägeri, så som ENRON gjorde. Affärsmetoderna och ursäkterna till ökade elpriser är synnerligen lika.
Citera
2026-09-13, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SportquattroS1
Tänk om vi hade haft tolv stycken kärnreaktorer istället för bara sex?

Hade inte påverkat priset tyvärr. Priset sätts inte efter hur mycket VI har, utan hur lite nån annan har
Citera
2026-09-13, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Har du väldigt låga marginaler varje månad? Om du har det, så kanske det kan vara vettigt att binda.

Men annars så förlorar du pengar varje månad på att ha bundet. Har man några tusingar i buffert till vintermånaderna så brukar det vara tvärlugnt. Har kört rörligt så länge jag har betalat elen själv, och det brukar vara max två månader per år med "januaripriser", dvs ett pris som är kanske 20% högre än resten av året.

EDIT: Sen detta att binda, som ett slags försäkring emot att priset skulle stiga till hiskeliga nivåer, det rekommenderar jag inte. För detta med skrämsel över chockartade elprishöjningar, det är nåt som återkommer med jämna mellanrum. Är säkert elbolagen själva som startar såna rykten och snackisar, som sen hamnar i tidningarna. Så att vi skall bli uppskrämda och bilda oss tiil ännu högre priser.

Dels är det ju mer än 20% dyrare, var ju flera 100% 22-23, sen infaller de dyra månaderna just när förbrukningen är som störst, och bor man i lite äldre hus med hög förbrukning vintertid är det rätt klokt att binda.

Bor man i ett modernt lågenergihus blir ekvationen en annan.

Har man elbil är det faktor, som har hög förbrukning året om.
Citera
2026-09-14, 07:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av defender88856
Kanske var dumt av S och MP att stänga kärnkraftsreaktorerna?

vilka kärnkraftreaktoerer har S stängt, kan du länka mig något material kring detta? Din okunskap är total, för att få rösta i ett val borde man först tvingas göra ett kunskapsprov för se vad man kan
Citera
2026-09-14, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
vilka kärnkraftreaktoerer har S stängt, kan du länka mig något material kring detta? Din okunskap är total, för att få rösta i ett val borde man först tvingas göra ett kunskapsprov för se vad man kan
Stängningen av Barsebäck var väl ett politiskt beslut som Socialdemokraterna drev igenom med Centern och Miljöpartiet?
Citera
2026-09-14, 09:41
Medlem
Ge det något år och det kommer vara tripplat
Citera
2026-09-14, 09:48
Medlem
swebarbs avatar
Dyr el i SE4, redan 303,77 öre/kWh jämfört med 111,04 öre/kWh i SE1
https://www.elbruk.se/

Vintern kommer bli brutal för många i söder
Citera