2026-09-13, 12:27
Medlem
Skinnbanjomajorens avatar
Nämen såklart ska det bli dyrare el i vinter IGEN. Hur kan det alltid vara något som ger oss dyrare el? För lite vind, för mycket vind. För lite vatten, för mycket vatten. Alla reaktorer fungerar, ingen fungerar. Huuuuuuuur kan det alltid vara något???
Citera
2026-09-13, 13:03
Medlem
cacas avatar
Det var väl fantastisk att man valde avreglera elmarknaden så vi skulle få billigare el! Arbetet påbörjades av Carl Bildt men genomfördes av Ingvar Carlsson som fick makten 1994, beslutet togs 1995 och trädde i kraft från 1 Jan 1996.

Ja jävlar vad smart av våra politiker och vad billigt det vart med facit i hand. Sen hur smart är det lägga ut det man producerar på marknaden och sen köpa tillbaka det till det pris marknaden bestämmer, bara upplägget skriker om att ju flera mellanhänder det finns ju dyrare kommer det bli. Sen skillnaden betala par kr/kWh om man bor i Europa och knappt värmer sitt hus medan svensken har 20 minus utanför husknuten.
Citera
2026-09-13, 13:08
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LA8PV
När fastighetsägaren märker att det går åt en massa kWh lär det bli snabbt stopp.
Det är skillnad mellan att ha en julslinga på balkongen eller att ladda en bil.
Om kablaget ens går att försvara mht brandsäkerhet osv.
Man får inte dra kablar hur som helst.

Elbilsladdning i flerfamiljshus är problematiskt.
Hela parkeringar behöver byggas om. Och det blir dyrt.
Många har saknat uttag för motorvärmare och nu är effektkravet sjufalt värre.
Vilket betyder nya och feta kablar i marken.
tack för info.
Citera
2026-09-13, 13:33
Medlem
LA8PVs avatar
I Finland har man haft som förslag (vet inte om detta gått igenom) att i flerbostadshus med fler än 7 lägenheter är fastighetsägaren skyldig att skapa laddplatser för el-bil.

Kostnader givetvis.
I Finland finns inga bostadsrätter.
De flesta flerfamiljshus i Finland är aktiebolag. Där hyresgästerna äger aktier. Räknas som fast egendom.
Det går att bo på enbart hyra också men då gäller en annan prislista.

Svenska bostadsrätter räknas som lös egendom.
En investering i laddplatser får du aldrig tillbaka vid flytt.
Citera
2026-09-13, 13:38
Medlem
Känns skönt att datacenter iaf kan etablera sig och i princip slippa elskatt. Det känns rättvist att vår fossilfria el förädlas av utländska företag som gör högvis av pengar samtidigt som den enskilde privatpersonen subventionerar deras elförbrukning. Not.
Google ska ju bygga nytt som fullt utbyggd slurpar i sig 2TW. Som Stockholm. Kommer säkert inte göra något alls på elpriset..

OnT så jag jag fixat bergvärme och ftx till villan i år. Borde göra en del på förbrukningen men den rätt höga fasta kostnaden käkar en hel del.
Citera
2026-09-13, 13:52
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swebarb
Jo men dom som inte har kommer ångra det som fan. Långt ifrån alla har bundet
Jag föredrar att veta vad mina kostnader kommer vara.
Snart slut på mitt gamla 5 års avtal med 58 öre/kWh, nytt 3 årigt blir på 98 öre.

Men sökte via AI så är det inte många som tänker så.

"Enligt den senaste officiella statistiken har endast cirka 8–10 procent av de svenska privatkunderna valt att binda sitt elpris. Tittar man specifikt på de som byter eller tecknar nya elavtal brukar andelen som väljer fast pris öka något under perioder med mycket osäkra eller stigande elpriser. "

Alltså många kommer få rätt feta elräkningar i vinter.
Citera
2026-09-13, 14:17
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jag föredrar att veta vad mina kostnader kommer vara.
Snart slut på mitt gamla 5 års avtal med 58 öre/kWh, nytt 3 årigt blir på 98 öre.

Men sökte via AI så är det inte många som tänker så.

"Enligt den senaste officiella statistiken har endast cirka 8–10 procent av de svenska privatkunderna valt att binda sitt elpris. Tittar man specifikt på de som byter eller tecknar nya elavtal brukar andelen som väljer fast pris öka något under perioder med mycket osäkra eller stigande elpriser. "

Alltså många kommer få rätt feta elräkningar i vinter.

Har du väldigt låga marginaler varje månad? Om du har det, så kanske det kan vara vettigt att binda.

Men annars så förlorar du pengar varje månad på att ha bundet. Har man några tusingar i buffert till vintermånaderna så brukar det vara tvärlugnt. Har kört rörligt så länge jag har betalat elen själv, och det brukar vara max två månader per år med "januaripriser", dvs ett pris som är kanske 20% högre än resten av året.

EDIT: Sen detta att binda, som ett slags försäkring emot att priset skulle stiga till hiskeliga nivåer, det rekommenderar jag inte. För detta med skrämsel över chockartade elprishöjningar, det är nåt som återkommer med jämna mellanrum. Är säkert elbolagen själva som startar såna rykten och snackisar, som sen hamnar i tidningarna. Så att vi skall bli uppskrämda och bilda oss tiil ännu högre priser.
Senast redigerad av busy-signal 2026-09-13 kl. 14:20.
Citera
2026-09-13, 14:24
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Har du väldigt låga marginaler varje månad? Om du har det, så kanske det kan vara vettigt att binda.

Men annars så förlorar du pengar varje månad på att ha bundet. Har man några tusingar i buffert till vintermånaderna så brukar det vara tvärlugnt. Har kört rörligt så länge jag har betalat elen själv, och det brukar vara max två månader per år med "januaripriser", dvs ett pris som är kanske 20% högre än resten av året.
Jag har rätt fet inkomst men ogillar att inte veta vad man ska betala.
Haft 58 öre/kWh de senaste 5 åren och det hade kostat mer med rörligt pris.
Jag vet att sommarmånaderna är oftast rörligt pris lägre men då förbrukar man inte så mycket el.

Förbrukar ca 12 000 kWh så enbart elen har kostat 6960 kr per år + moms
Sedan massa pengar för elöverföring mm + jävla energiskatt

Vi får se om du får gå och samla pantburkar i vinter.
Citera
2026-09-13, 15:07
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Jag har rätt fet inkomst men ogillar att inte veta vad man ska betala.
Haft 58 öre/kWh de senaste 5 åren och det hade kostat mer med rörligt pris.
Jag vet att sommarmånaderna är oftast rörligt pris lägre men då förbrukar man inte så mycket el.

Förbrukar ca 12 000 kWh så enbart elen har kostat 6960 kr per år + moms
Sedan massa pengar för elöverföring mm + jävla energiskatt

Vi får se om du får gå och samla pantburkar i vinter.

Det får vi hoppas att jag slipper, ja.
Citera
2026-09-13, 15:15
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Det får vi hoppas att jag slipper, ja.
Ja det får vi hoppas för det är rätt många som har rörligt pris 80-90% har rörligt.

Jag kollade statistiken från 2021-2025 hur rörliga elpriset varit och med mina 58 öre har jag helt klart sparat en hel del på fast pris. 2021 gick det nog lika men 2022 var det en rysare

Detta är elområde 3 för år 2025 exklusive skatt mm men med moms

• Januari: 93,73 öre/kWh
• Februari: 112,09 öre/kWh
• Mars: 78,41 öre/kWh
• April: 58,93 öre/kWh
• Maj: 65,13 öre/kWh
• Juni: 39,31 öre/kWh
• Juli: 57,66 öre/kWh
• Augusti: 72,78 öre/kWh
• September: 79,99 öre/kWh
• Oktober: 92,24 öre/kWh
• November: 108,19 öre/kWh
• December: 76,53 öre/kWh [1]

Edit: mina 58 öre inklusive moms är 73 öre
Senast redigerad av Sunimod 2026-09-13 kl. 15:18.
Citera
2026-09-13, 15:18
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ja det får vi hoppas för det är rätt många som har rörligt pris 80-90% har rörligt.

Jag kollade statistiken från 2021-2025 hur rörliga elpriset varit och med mina 58 öre har jag helt klart sparat en hel del på fast pris. 2021 gick det nog lika men 2022 var det en rysare

Detta är elområde 3 för år 2025 exklusive skatt mm.

• Januari: 93,73 öre/kWh
• Februari: 112,09 öre/kWh
• Mars: 78,41 öre/kWh
• April: 58,93 öre/kWh
• Maj: 65,13 öre/kWh
• Juni: 39,31 öre/kWh
• Juli: 57,66 öre/kWh
• Augusti: 72,78 öre/kWh
• September: 79,99 öre/kWh
• Oktober: 92,24 öre/kWh
• November: 108,19 öre/kWh
• December: 76,53 öre/kWh [1]

Nu fattar jag din poäng tror jag. Alla som inte binder elpriset är idioter?
Ok
Citera
2026-09-13, 15:19
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Nu fattar jag din poäng tror jag. Alla som inte binder elpriset är idioter?
Ok
Nej, det kan nog vara smart men dock en chansning.
Jag kompletterade förra inlägget då jag såg att priserna var inklusive moms
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in