2026-09-11, 22:02
Medlem
Dags igen; torr sommar, lite vatten i magasinen osv. Vi har hört det förr.
Nu i vinter tros vi få de högsta elpriserna någonsin! Regeringen har misslyckats även på detta plan. De pratar och pratar om kärnkraft men senfärdigheten är otrolig. I Kina bygger de ett fungerande kärnkraftverk på 5 år! Vår regeringen har nu pratat i 4 år, och säger kanske kan kärnkraft vara i drift om 15-20 år….

Samtligt planeras fler elledningar till Europa vilket höjer de svenska elpriserna ytterligare.

Så hur planerar du för de höjda elpriserna i vinter ?
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/elprischock-i-vinter-vantas-efter-torr-sommar
Citera
2026-09-11, 22:07
Medlem
FarliKorvs avatar
Jag planerar ingenting alls utöver det vanliga, människor måste lära sig att justera sina utgifter efter sina inkomster och kapital.

Hur planerar du?
Citera
2026-09-11, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FarliKorv
Jag planerar ingenting alls utöver det vanliga, människor måste lära sig att justera sina utgifter efter sina inkomster och kapital.

Hur planerar du?

Jag eldar egen ved, egen liten skog nu. Kommer att ha bergvärme på sikt men det blir inte detta eller nästa år,
Har led på allt, duschar på gymmet, avstäng golvvärme om det riktigt dyrt . Elpriserna har än så länge inte varit något
Problem för mig
Citera
2026-09-11, 22:15
Medlem
FarliKorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
Jag eldar egen ved, egen liten skog nu. Kommer att ha bergvärme på sikt men det blir inte detta eller nästa år,
Har led på allt, duschar på gymmet, avstäng golvvärme om det riktigt dyrt . Elpriserna har än så länge inte varit något
Problem för mig
Okej, det där med duschen finns det fler som håller på med dom duschar bara på sitt arbete eller gymmet, för mig är det helt otänkbart då jag älskar att ta varma duschar och jag skulle aldrig ge mig iväg till arbetet utan att ha duschat efter natten.
Citera
2026-09-11, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
Dags igen; torr sommar, lite vatten i magasinen osv. Vi har hört det förr.
Nu i vinter tros vi få de högsta elpriserna någonsin! Regeringen har misslyckats även på detta plan. De pratar och pratar om kärnkraft men senfärdigheten är otrolig. I Kina bygger de ett fungerande kärnkraftverk på 5 år! Vår regeringen har nu pratat i 4 år, och säger kanske kan kärnkraft vara i drift om 15-20 år….

Samtligt planeras fler elledningar till Europa vilket höjer de svenska elpriserna ytterligare.

Så hur planerar du för de höjda elpriserna i vinter ?
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/elprischock-i-vinter-vantas-efter-torr-sommar

Har du koll hur många olika lagar, regler, miljöbalkar och annat som regeringen har luktrat upp under den här mandatperioden?

Finns väl ingen normalbegåvad person som på fullaste allvar trodde att det skulle finnas ny kärnkraft på plats innan 2030?
Citera
2026-09-11, 22:47
Medlem
Snålar in på elen som fan, men likväl får jag skyhöga räkningar på vintern, speciellt de senaste vintrarna.
Och tittar man på fakturan så ser man att det är statens skatter som tar det mesta.

Om sossarna tar över makten så kommer de skylla elpriset på borgerligheten, om moderaterna fortsätter styra så kommer de skylla på vänsterpacket.
Sedan sitter både höger och vänster i samma fikarum i riksdagen och skrattar tillsammans medan de fortsätter låta folket tro att de är bittra fiender.

Vattenfall ägs av staten, staten lägger sen skyhöga skatter på elpriset.
Sen sitter det folk här och lägger skulden / ansvaret på den enskilde individen som sitter och fryser i sina hem.
Blir så irriterad när folk utan vett i huvudet springer maktens ärenden, helt gratis.
Citera
2026-09-11, 22:53
Medlem
FarliKorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrstardust
Snålar in på elen som fan, men likväl får jag skyhöga räkningar på vintern, speciellt de senaste vintrarna.
Och tittar man på fakturan så ser man att det är statens skatter som tar det mesta.

Om sossarna tar över makten så kommer de skylla elpriset på borgerligheten, om moderaterna fortsätter styra så kommer de skylla på vänsterpacket.
Sedan sitter både höger och vänster i samma fikarum i riksdagen och skrattar tillsammans medan de fortsätter låta folket tro att de är bittra fiender.

Vattenfall ägs av staten, staten lägger sen skyhöga skatter på elpriset.
Sen sitter det folk här och lägger skulden / ansvaret på den enskilde individen som sitter och fryser i sina hem.
Blir så irriterad när folk utan vett i huvudet springer maktens ärenden, helt gratis.

Håll inte på att snåla och bli bitter över att allt är svårt och orättvist, det blir inget roligt liv att leva.
Citera
2026-09-11, 22:56
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:

Hur planerar du?

En liten titt i tråden och man inser att du har då fan ingen elräkning att pröjsa... ...din pajas.
Citera
2026-09-11, 23:03
Medlem
Citat:
Håll inte på att snåla och bli bitter över att allt är svårt och orättvist, det blir inget roligt liv att leva.

Tyvärr är jag ganska snål (och bitter ibland).
Men känner att makten har alla redskap i världen för att göra livet lättare för medborgarna, men de använder inte dessa verktyg.
Fullt med floskler men ingen handling.
Och detta med kärnkraften, det tog cirka 5-8 år att bygga de kärnkaftverk vi har / har haft.
Nu har det gått fyra år och inte ett endaste spadtag har tagits trots att kärnkraft var bland den största frågan i valet 2022.
Men visst, de kan skylla på regler och paragrafer, men sanningen är att de inte vill bygga några nya kraftverk.
Citera
2026-09-11, 23:04
Moderator
intermittentexplosivitets avatar
Värmen inomhus snålar jag aldrig med men jag kollar in när det är billigt att tvätta - det är ju enorma skillnader i pris över dygnet. Är jag inte hemma när det kostar "0:-" sätter jag maskinen på timer.

Sedan är jag lite löjlig, inte på grund av kostnaden, som fyller pastakastrullen med vatten timmar innan det ska kokas då 21-gradigt vatten går snabbare att koka upp än 5-gradigt.

Duschar gör jag i tre minuter, för att det är tråkigt...
Citera
2026-09-11, 23:05
Medlem
FarliKorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mrstardust
Tyvärr är jag ganska snål (och bitter ibland).
Men känner att makten har alla redskap i världen för att göra livet lättare för medborgarna, men de använder inte dessa verktyg.
Fullt med floskler men ingen handling.
Och detta med kärnkraften, det tog cirka 5-8 år att bygga de kärnkaftverk vi har / har haft.
Nu har det gått fyra år och inte ett endaste spadtag har tagits trots att kärnkraft var bland den största frågan i valet 2022.
Men visst, de kan skylla på regler och paragrafer, men sanningen är att de inte vill bygga några nya kraftverk.
Ja jo och jag säger inte att det inte är lätt att hamna där men man ska göra sitt allt för att låta bli för det blir bara 10 resor värre.
Citera
2026-09-11, 23:07
Medlem
systems avatar
Jag betalar 0,84 och har väl inte planerat att förändra något speciellt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in