2026-09-12, 15:46
Medlem
idiamindadas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4YYX
Jag eldar egen ved, egen liten skog nu. Kommer att ha bergvärme på sikt men det blir inte detta eller nästa år,
Har led på allt, duschar på gymmet, avstäng golvvärme om det riktigt dyrt . Elpriserna har än så länge inte varit något
Problem för mig
Likadant läge. Men luftvattenvärmepump. Överväg en sådan om du bor hyfsat söder.

Inga speciella förberedelser men alltid ved för två säsonger i bodarna. Solceller med batteri har varit bra nu i sommar även om jag inte vet om jag kan räkna hem kalaset.
Citera
2026-09-12, 15:50
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaktjuven
Exakt. Samma mantra år ut och år in.
Inför julen hör man nyheterna avslöja att skinkan kommer höjas pga svininfluensan eller annat skit.
Påsk så är det nån hönsgård som brunnit upp och till följd av det höjs priset på äggen. Inför sommarsemestern så höjs drivmedelspriserna och så inför vintern elpriserna.
Jävla clownvärld vi lever i.

Japp. Energiskrämsel och trissade priser på en riggad marknad.

En favorit i repris som har återanvänts i olika former i minst 50 år, sedan de första olje-"kriserna" på 1970-talet.
Citera
2026-09-12, 16:03
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Dags igen; torr sommar, lite vatten i magasinen osv. Vi har hört det förr.
Nu i vinter tros vi få de högsta elpriserna någonsin! Regeringen har misslyckats även på detta plan. De pratar och pratar om kärnkraft men senfärdigheten är otrolig. I Kina bygger de ett fungerande kärnkraftverk på 5 år! Vår regeringen har nu pratat i 4 år, och säger kanske kan kärnkraft vara i drift om 15-20 år….

Samtligt planeras fler elledningar till Europa vilket höjer de svenska elpriserna ytterligare.

Så hur planerar du för de höjda elpriserna i vinter ?
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/elprischock-i-vinter-vantas-efter-torr-sommar
Då var jag klok som band elpriset i veckan på 98 öre/kWh för 3 år.

Gott att kunna sova lugnt och inte oroa sig för plötslig elprischock.
Citera
2026-09-12, 16:19
Medlem
Citat:
Dags igen; torr sommar, lite vatten i magasinen osv. Vi har hört det förr.
Nu i vinter tros vi få de högsta elpriserna någonsin! Regeringen har misslyckats även på detta plan. De pratar och pratar om kärnkraft men senfärdigheten är otrolig. I Kina bygger de ett fungerande kärnkraftverk på 5 år! Vår regeringen har nu pratat i 4 år, och säger kanske kan kärnkraft vara i drift om 15-20 år….

Samtligt planeras fler elledningar till Europa vilket höjer de svenska elpriserna ytterligare.

Så hur planerar du för de höjda elpriserna i vinter ?
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/elprischock-i-vinter-vantas-efter-torr-sommar

Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten
Har du koll hur många olika lagar, regler, miljöbalkar och annat som regeringen har luktrat upp under den här mandatperioden?

Finns väl ingen normalbegåvad person som på fullaste allvar trodde att det skulle finnas ny kärnkraft på plats innan 2030?

Nä, men att få till en omröstning innan valet skulle givetvis kunnat ha blivit gjort. Gissningsvis är detta en taktik från Tidö som en form av skrämselpropaganda för att locka röster från den rödgröna sidan och främst från MP. Ja jag e bitter, men jag tror på fullaste allvar att Tidö försenat arbetet just pga valet och för egen vinning skull, och skiter fullkomligt i oss elanvändare som står för elkostnaden. Det går väl an att betala högre elpris ifall man sitter i riksdagen eller som statsråd med minimum 80 000 kr/månaden.

Ta beslut NU!
Citera
2026-09-12, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OlitBrand
Jag är bara glad att jag INTE tog rörligt pris nu när elen behövde förnyas. Det är jag nöjd med just nu.
Att binda elpriset är oftare en minusaffär än en plusaffär men psykologiskt är det jäkligt skönt. Jag sitter på bundet till 80 öre i 3 år till, jag ojar mig inte inför vintern.
Citera
2026-09-12, 16:42
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snarkomat
Att binda elpriset är oftare en minusaffär än en plusaffär men psykologiskt är det jäkligt skönt. Jag sitter på bundet till 80 öre i 3 år till, jag ojar mig inte inför vintern.
Jag har haft bundet senaste 5 åren till 58 öre/kWh
Rätt gott att veta att det inte blir fantasipriser på elräkningen.
Nytt avtal nu för kommande 3 åren till 98 öre/kWh, rätt ok
Citera
2026-09-12, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunimod
Jag har haft bundet senaste 5 åren till 58 öre/kWh
Rätt gott att veta att det inte blir fantasipriser på elräkningen.
Nytt avtal nu för kommande 3 åren till 98 öre/kWh, rätt ok
Skönt
Jag brukar resonera så att det värsta som kan hända är att man får betala några tusen extra på ett år (om det skulle bli kanonbilligt), men man slipper en chocknota på många tusen.
Citera
2026-09-12, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chokladmums
Komiskt att TS pekar på nuvarande regering.

Det tar tid att börja bygga kärnkraft när det av politiska skäl inte byggts på 50 år och man dessutom haft forskningsförbud(!) när det gällt delar av kärnkraftssektorn.

Det här visste förra regeringen och MP, ändå la man ned massor av kärnkraft. Hela ansvaret ligger på MP och S, även om jag gärna sett att man börjat bygga nytt redan nu.

Problemet är att man är rädd att allt skall stoppas om MP vinner valet.

Vindkraft löser inte problemet, så det blir till att lita på andra länder eller smälla upp gaskraftverk.
Vilket är totalt skitsnack- som någon skrev- de är inte intresserade av ny kärnkraft. Att de inte ens börjat gräva ett spadtag vittnar endast om inkompetens och eller ointresse . Denna regering har varit fan sämre än Löfven och Reinfeldt ihop
Citera
2026-09-12, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nikodemous
Nä, men att få till en omröstning innan valet skulle givetvis kunnat ha blivit gjort. Gissningsvis är detta en taktik från Tidö som en form av skrämselpropaganda för att locka röster från den rödgröna sidan och främst från MP. Ja jag e bitter, men jag tror på fullaste allvar att Tidö försenat arbetet just pga valet och för egen vinning skull, och skiter fullkomligt i oss elanvändare som står för elkostnaden. Det går väl an att betala högre elpris ifall man sitter i riksdagen eller som statsråd med minimum 80 000 kr/månaden.

Ta beslut NU!
Tidö packet skiter totalt i oss- eller så är de så jävla dåliga att de inte kommit längre. Att denna lille dvärg skulle leda landet i krig är ett skämt då han saknar handlingskraft i fred. Turiket körde med Sverige men inte med Finland, det säger mycket
Citera
2026-09-12, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idiamindada
Likadant läge. Men luftvattenvärmepump. Överväg en sådan om du bor hyfsat söder.

Inga speciella förberedelser men alltid ved för två säsonger i bodarna. Solceller med batteri har varit bra nu i sommar även om jag inte vet om jag kan räkna hem kalaset.
Jag räknade på solceller men det gick inte ihop på långa vägar för mig. Om det gått att lagra energin till vintern så hade kalkylen blivit en annan men där är vi inte ännu
Citera
2026-09-12, 19:16
Medlem
Citat:
Tidö packet skiter totalt i oss- eller så är de så jävla dåliga att de inte kommit längre. Att denna lille dvärg skulle leda landet i krig är ett skämt då han saknar handlingskraft i fred. Turiket körde med Sverige men inte med Finland, det säger mycket

Jag väntar fortfarande på ett parti som synar de som sitter i riksdagen. Är det ok att de har en såpass hög lön jämtemot resterande befolkning?! Är det rätt att de skall ha tillgång till alla förmåner och dylikt, när vi andra knappt får nånting? Se bara hur många som sjukskriver sig i riksdagen. Det händer typ inte. Nä, istället blir de hemma och säger att de jobbar på distans och skickar in en avbytare vid votering. Och detta får bara fortgå. Att svenska folket inte blir rasande begriper jag inte alls.
Citera
2026-09-12, 19:28
Medlem
Eadric.Streonas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mearshimer
Man vänjer sig fort.
Jag brukar ta med ombyte i bilen och tar hissen upp från garaget och duschar på jobbet kl 0730.

De gånger jag jobbar hemifrån duschar jag kl 09 när elpriset sjunkit rejält och lagar mat samtidigt för vid kl 12 går elpris upp igen

Och du har timprisavtal?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in