Citat:
Ursprungligen postat av
lont
Sveriges konsumtionsbaserade (t.ex. bilåkande) utsläpp per capita är cirka 7,6 ton koldioxidekvivalenter, vilket ligger på en liknande nivå som Kinas genomsnittliga utsläpp per person.
Så vi beter oss inte bättre än kineserna.
Höj bensinpriset rejält säger jag. Prioritera klimatet.
Kan du inte läsa, är du korkad eller bara oärlig?
Vart påstår jag att "vi" per capita är bättre? Skillnaden är att vi svenskar, som ett kollektiv ÄR miljömedvetna generellt och utvecklar miljöeffektiv teknik som tex kineserna sedan kan använda för att sänka sitt klimatavtryck. Tror du medelklasskinesen hatar att konsumera?
Per capita är fel fokus när kineserna är 1.4 miljarder människor. Kina, USA och Indien är exempel på länder som behöver minska sina utsläpp, kanske med energiskatter eller rentav svensk teknik. Sverige bör tvärtom fokusera 110% på teknik och innovation som de sedan kan använda.
Vi kan som sagt skrota samtliga fossildrivna fordon i vårt land imorgon och få en klimateffekt lika med noll. Vågar du inte bemöta det påståendet, finns ingen floskel redo från moderpartiet i den frågan? Ja eller nej?
Jag vill också att du frågar dig, varför konsumerar många svenskar så mycket skit, ofta tillverkat i Kina?