2026-09-11, 15:06
Medlem
Rasseltasss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arneweisskorrv
Vad är det som får henne att känna sig vänster?

(...)
Skulle säga att det är upplevd känslokyla och bristande omsorg i samhället.

Att politik inte kan skapa värme eller gemenskap verkar inte föresväva henne, tyvärr. Jag kommer att sätta in en stöt innan valdagen i alla fall och försöka med ett resonemang som jag hittade i denna ledare
https://www.smp.se/ledare/i-den-raa-verkligheten-2026-spelar-valet-roll/

Citat:
(...) Sverige idag är något annat och Magdalena Andersson Socialdemokraterna är något helt annat. Där finns inte någon försäkran om rågång mot någonting alls.

Hela Europa är något annat. Persson kunde (tyckte han själv) kosta på sig att räkna med den eviga freden men i dag står kriget inför dörren. Det svenska medlemskapet i Nato är ett faktum trots socialdemokratiskt motstånd ända fram till klockan klämtade. Där har inte funnits ansvarstagande alls, enbart politisk självbevarelsedrift.

Att Sverige nu tvingar brottsligheten på reträtt och har stramat upp migrationen är även det trots motstånd från en vänster som skriande protesterat och riktat anklagelser om rasism och mer i den riktningen.

Men det grövsta ser vi i den rödgröna inomhusmiljön. Mellanösternimporterad terrorromantik och antisemitism av ett slag svensk offentlighet aldrig mött förut. Vänsterpartiet är så impregnerat av detta att det idag kan klassas som ett antisemitiskt parti och både Miljöpartiet och Socialdemokraterna själva har också blivit beslagna med medlemmar och kandidater som företrätt denna röta i mått som inte kan viftas bort som enskildheter. Alla tre partierna vägrar erkänna att det är fråga om ett hot de måste förhålla sig till.

Magdalena Andersson vägra utesluta vare sig Vänsterpartiet eller Miljöpartiet i en rödgrön regering. Det är en väsensskild situation idag än inför 2002. Valet spelar roll. Verkligheten 2026 är rå och hotet inte har så mycket att göra med ekonomin som med långsiktig säkerhet.

Få se om jag lyckas nå fram...
Citera
2026-09-11, 15:06
Medlem
bunnyboys avatar
Fick min flickvän att rösta S istället för KD. Rätt lätt, sa bara:

Citat:
Om du röstar KD och de tar bort pappamånaderna så kan du glömma att jag är hemma en enda dag när barnet kommer. Din karriär och ditt sociala liv är ajöss.
Citera
2026-09-11, 15:08
Medlem
Alltså, hör du inte själv hur det låter? ”Vår relation bygger på frihet, men hur får jag henne att tycka som jag?” Sjukt jävla nedvärderande att avfärda hennes åsikter med att hon bara är ”känsloorienterad” och hjärntvättad av influencers. Din fru är en vuxen människa med egna värderingar, hon är inte ett barn du ska uppfostra eller styra.

Vill du inte förstöra relationen? Lägg ner projektet direkt, respektera att hon har en egen hjärna och låt henne rösta på vad fan hon vill!
Citera
2026-09-11, 15:09
Medlem
Arneweisskorrvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rasseltass
Skulle säga att det är upplevd känslokyla och bristande omsorg i samhället.

Att politik inte kan skapa värme eller gemenskap verkar inte föresväva henne, tyvärr. Jag kommer att sätta in en stöt innan valdagen i alla fall och försöka med ett resonemang som jag hittade i denna ledare
https://www.smp.se/ledare/i-den-raa-verkligheten-2026-spelar-valet-roll/

Få se om jag lyckas nå fram...

Okej, det är lekledare hon vill ha, en filt och en kopp te och någon som sitter brevid.
Det är inte riktigt vad politik ens handlar om.
Citera
2026-09-11, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Collectivism-Kills
Låt era respektive att rösta på vilka de vill rösta på. Fan vad folk skall lägga sig i andra människor val i livet.
Kollektivister. Dom klarar inte av att andra har andra preferenser. Endast Nordkorea är acceptabelt för dom.
Citera
2026-09-11, 15:33
Medlem
Smekarn87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MikeStrutter
Mitt nuvarande ligg är inte etnisk svenska och bryr sig inte ett skit om politik. Hon var inställd på att skippa att gå till vallokalen.
Hur som helst så har jag fått henne att rösta, SD vägrade hon så jag sa åt henne att välja moderaterna. Som tack för det bjuder jag henne på restaurang i morgon, lyckligtvis dricker hon inte mer än tre glas vin.Alla är vi inte födda med silversked i munnen! Pengar är en viktig del i livet! Schas!

Hade du haft kvar mer i plånboken hade du haft råd med ett svenskt ligg.
Citera
2026-09-11, 15:34
Medlem
Mailmanss avatar
Man gör valkompassen ihop och förklarar varje fråga
Citera
2026-09-11, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bunnyboy
Fick min flickvän att rösta S istället för KD. Rätt lätt, sa bara:

Det är inte parti hon skall byta utan hane.
Citera
2026-09-11, 15:41
Medlem
Citat:
Hur får ni era fruar eller flickvänner att rösta på Tidö?

Min fru och jag brukar inte prata om politik men häromdagen framkom att hon inte vet hur hon ska rösta men att "hon känner sig vänster".

Vår relation har alltid byggt på frihet och inte på tjat eller tvång så jag vet inte riktigt hur jag ska få henne att förstå hur viktigt det är att inte byta ut dagens välfungerande styre mot ett rödgrönt kaos.

Hon är inte på något sätt dum men hon är känsloorientetad och jag misstänker också att hon, som så många andra kvinnor, står under inflytande av influencers och andra profilerade och radikala medsystrar.

Har någon tips på hur jag når fram på ett bra sätt utan att skapa alienation mellan oss?
Följ din tro, är du muslim så stena henne, är du kristen förlåt henne och tala allvarligt om vad som komma skall ifall V vinner
Citera
2026-09-11, 15:44
Medlem
The Crashs avatar
Det gör jag inte. Hon får göra sin egen bedömning. Och hon röstar inte Tidö
Citera
2026-09-11, 15:48
Medlem
Citat:
Hur får ni era fruar eller flickvänner att rösta på Tidö?

Min fru och jag brukar inte prata om politik men häromdagen framkom att hon inte vet hur hon ska rösta men att "hon känner sig vänster".

Vår relation har alltid byggt på frihet och inte på tjat eller tvång så jag vet inte riktigt hur jag ska få henne att förstå hur viktigt det är att inte byta ut dagens välfungerande styre mot ett rödgrönt kaos.

Hon är inte på något sätt dum men hon är känsloorientetad och jag misstänker också att hon, som så många andra kvinnor, står under inflytande av influencers och andra profilerade och radikala medsystrar.

Har någon tips på hur jag når fram på ett bra sätt utan att skapa alienation mellan oss?

Genom stryk. Om du nu måste få henne dit DU vill. Kärringar röstar inte med logik utan av känsla hur missriktad den än är. Därför ska de eg inte ha rösträtt.
Citera
2026-09-11, 16:00
Medlem
Det bästa sättet är givetvis att inte försöka få henne rösta på ett parti, utan istället, om du tror hon röstar på de vänsterextrema att öka sannolikheten att hon "missar det". Då vi är på flashback är det vanliga sättet att ta henne riktigt hårt i dajmkrysset lämplig tid innan ni ska gå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in