2026-09-19, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JasonDuval
När en åklagare anklagar någon så påstår åklagaren att denne är skyldig. Det ligger i sakens natur och per definition.

Att vi bara återger åklagarens påstående kan vi flashbackanvändare inte lastas för. Sluta hata på Flashback!
Nu får du sitta i båten.

En åklagare anklagar väl ingen, en åklagare kan däremot åtala någon. Ifall en åklagare väcker åtal så är det som du säger, då påstår denna åklagare att den åtalade är skyldig till brott. Innan det väcks åtal så påstår INTE åklagaren att någon är skyldig. Däremot kan åklagaren påstå att någon är misstänkt och bör hållas häktad.

Så den kvinna som satt inlåst misstänkt för detta brott har aldrig "anklagats" för något brott eller påståtts vara skyldig till brott. Däremot var hon misstänkt för ett brott och de misstankarna var det nog poliser som stod för, inte åklagaren som senare fick ta ställning till misstankarna.

Denna oskyldiga kvinna hängdes ju ut friskt här på Flashback, trots att hon alltså var helt oskyldig. Någon tyckte väl t o m att detta var helt i sin ordning eftersom hon gjort sig skyldig till andra brott tidigare. Jag tillhör de som tycker att det inte är helt OK att namnge personer som i tidigt stadie misstänks för brott.

Därefter blev väl även en släkting till denna kvinna uthängd i tråden. Pga att media skrev saker som senare visade sig vara helt felaktiga.

För mig är det helt klart att Flashback är en åsikternas soptipp där vem som helst kan bli uthängd för vad som helst. Och att sitta och skylla på åklagare hit och dit är bara löjligt. Speciellt om man inte ens har koll på hur rättsystemet fungerar.
Citera
2026-09-19, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GrevenFB
Grevens sammanfattningar

Häktningsframställan:
https://gofile.io/d/OyNQY1op
(credd: borgir82)

Attunda tingsrätt: B 12554-26

Misstänkt
- Ro*erto Pre*e
- Född 2005 (fyllde 21 tidigare i år)
- Medborgarskap: Italien. Oklart, men troligt, att han även innehar svenskt medborgarskap.
- Ej 100% officiellt bekräftad.

Familj:
- Mamma, pappa, två yngre systrar A och R. Småsystrarna är cirka 9 och 13 år.
- Mamman har dessutom två äldre söner, M och D (cirka 5-6 år äldre än R).
- Även M och D har varit tvångsomhändertagna (LVU).
- D har ett barn som är runt 5 år.
- R:s ena förälder bor ca 700 meter från Viksjö Centrum
Psykiatriskt:
- Har ADHD-diagnos (hyperaktivitet/impulsivitet och trotssyndrom)
- Mamman misstänker att Roberto har någon mer diagnos då hon beskriver att han ibland kan
upplevas som schizofren. Hon förklarar att han får "värsta utbrotten'' och att det svänger fort.
- Drogmissbruk
Problematisk skolgång:
- Gått på resursskola
- Hoppade av yrkesutbildning (gymnasiet).
- Hade tre praktikplatser, hoppade av alla.
Övrigt:
- R uppger att han redan i 18 års ålder ville skaffa barn.
- Ska stolt ha visat sin mamma en video på en misshandel där han är med
- Mamman beskriver honom vara respektlös
- Hotat mamman med en flaska.
- Mamman berättar att småsyskonen är rädda för Roberto
- Mamman vågar inte lämna småsyskonen ensamma med Roberto
Tidigare dömd för bland annat:
- Grov misshandel
- Tillgrepp av fortskaffningsmedel
- Vapenbrott
- Flera fall av narkotikabrott
- Misstankeregistret hos polisen uppgår till minst 43 uppslag (hot, misshandel, stöld, sexuellt ofredande, narkotikabrott m.m.).
- Placerades på HVB-hem vid 17 års ålder

Tidslinje (ej komplett)

2013:
-Flera orosanmälningar från skolan. Roberto beskrivs vara destruktiv, våldsam och impulsiv, hotfull både mot jämnåriga och vuxna. Han skrämmer de andra barnen, säger elaka saker, hotar och slår. Det är svårt att garantera de andra barnens säkerhet.
- Personalen på skolan får också ta emot slag, bitande och hot.
2019:
- Robertos aggressiva beteende har eskalerat under det senaste året och polisen har skickat över 15 anmälningar där Roberto figurerar som "misstänkt. Alla anmälningar handlar om olaga hot, våld och stöld av ringa art. Alla anmälningar som kommer från olika personer och handlar om olika händelser
innehåller information om Robertos grova språk. Polisen varnar för Robertos kaxiga attityd mot dem.
- Inkommer en anmälan från polisen att Roberto har hotat att döda och slå sönder en tjej.
- Viftar kniv i köpcentrum och blir hemkörd av polisen.
- Skrämmer barnen på samma gård. Brand i soprum.
2020:
Roberto ska enligt polisanmälan vara misstänkt för sexuellt ofredande genom att ha brottat ned målsägande, tagit henne på rumpan samt kysst henne på munnen. Lundskolan.
2021:
- Flera orosanmälningar
- Roberto har börjat att spendera sin tid på T centralen som är också en riskmiljö. Polisen är oroliga för
hur dessa miljöer påverkar Robertos utveckling.

- Roberto ska ha överlåtit narkotika till en person i syfte att sälja. Personen vägrade göra det, och då hotade Roberto personen och dennes familj. Målsägare uppger att Roberto hotade honom i fall personen skull ta kontakt med polisen.
- Roberto har slagit en annan pojke i huvudet med en högtalare samt med knytnävar i ansiktet. Incidenten bedömdes som allvarlig av polisen.
2022-2023:
- Sitter på HVB-hem på Gotland

- Döms för två fall av narkotika brott och ett fall av tillgrepp av fortskaffningsmedel. Påföljd: ungdomsvård. Frikändes från olovlig körning, smitning från olycka och vårdslöshet i trafik.

Tillgrepp av fortskaffningsmedel:
Roberto har tillsammans och i samförstånd med JZ olovligen tagit och använt motorcrosscykel som tillhörde LS. Det hände den 22 oktober 2022 på i Visby,Gotland.

Narkotikabrott:
- Roberto har olovligen använt cannabis, som är narkotika. Det hände den 18 maj 2023 i Resecentrum Uppsala.
- Roberto har olovligen innehaft 1.54 cannabisharts, som är
narkotika. Det hände den 26 augusti 2023 på Hyde Nattklubb,Jakobsbergsgatan 15, Stockholm.

Trafikbrottet:
Av utredningen framgår att en personbil tillgreps någon gång efter kl. 20 den 22 december 2021 och att bilen tidigt på morgonen den 23 december 2021 kördes in i ett betongfundament och staket i ett villaområde i Järfälla. Det framgår att bilen, som tillhörde SK, skadades och att de som befunnit
sig i bilen lämnade den i samband med olyckan.

Det har framkommit att Roberto blev omhändertagen enligt LVU i februari 2022, att han varit placerad på två olika HVB-hem på Gotland, men att det inte fungerade och att han därför placerades i ett förstärkt familjehem i Uppsala.
2025:
Döms för grov misshandel. Påföljd 1,5 års fängelse.

Domstol: Attunda tingsrätt, B 2489-25.
Domsdatum: 24 juni 2025
Gärningsdatum: 22 februari 2025
Plats: en skogsbeklädd kulle intill en busshållplats i Järfälla kommun.

Det var fem angripare som enligt utredningen slog och sparkade mannen, även sedan han hamnat på marken. Händelsen filmades med mobiltelefon. Tingsrätten dömde två personer för grov misshandel, båda till 1 år och 6 månaders fängelse.

Domen överklagades till Svea hovrätt, som meddelade dom den 19 september 2025 och fastställde tingsrättens dom.

(credd: Veantor)
Kom gärna med förslag på tillägg eller korrigeringar!

Hur vanligt är det att mistänkta myndiga gärningsmän maskas?

Ser f ö som att det bara kan stå "Italien" under nationalitet, dvs att han då inte har även svenskt medborgarskap. Eller tänker jag fel?
Citera
2026-09-19, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av V-H
Du tänker inte på den där pastorn som höll till i Täby och som kunde kopplas till några överfall? Fast det var visst vuxna offer när jag tänker efter. (FB) Predikanten från Ekebyholm: Överfallsvåldtäkt på kvinna i Skavlöten Täby (2020-06-28)

Sen fanns det nån tafsare i Vallentuna. (FB) Joggare ofredar ett flertal unga flickor runt Vallentuna 2017-06-01 - media pixlar gm

Nej, jag tänker inte på Täby utan på mannen i Jönköping/ Huskvarna som jag skrev. Finns massor av artiklar om du googlar. Han är ingen pastor utan enbart församlingsmedlem.

Vissa av barnen han förföljde var yngre än vad som står i artiklarna. Det var rena överfall mot barn och kvinnor.

Han borde dock inte vara ute innan tidigast 2028 med straffrabatt och avräknad häktningstid och jag har svårt att se att han i nuläget skulle få obevakade permissioner för att åka till Stockolmsområdet.

Jag har inte följt denna tråd på ett tag så har inte koll på om ngn MSM är gripen.

Citera
2026-09-19, 13:06
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Nej, jag tänker inte på Täby utan på mannen i Jönköping/ Huskvarna som jag skrev. Finns massor av artiklar om du googlar. Han är ingen pastor utan enbart församlingsmedlem.

Vissa av barnen han förföljde var yngre än vad som står i artiklarna. Det var rena överfall mot barn och kvinnor.

Han borde dock inte vara ute innan tidigast 2028 med straffrabatt och avräknad häktningstid och jag har svårt att se att han i nuläget skulle få obevakade permissioner för att åka till Stockolmsområdet.

Jag har inte följt denna tråd på ett tag så har inte koll på om ngn MSM är gripen.

Han blev outad igår och drevet är igång.
Robert* Pr*te, *o,e 20050902

Om det nu inte är han vilket det tycks vara så bra att du letar och engagerar dig Eld-Ormen.
vad är MSM . . . är inte alltför insatt i förkortningar.
Citera
2026-09-19, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds

Om det nu inte är han vilket det tycks vara så bra att du letar och engagerar dig Eld-Ormen.

Tack för uppdatering! Så ung också!

MSM var autocorrects alldeles egna version av MGM, vilket du säkert förstod lustigkurre där.
Citera
2026-09-19, 13:37
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Hur vanligt är det att mistänkta myndiga gärningsmän maskas?

Ser f ö som att det bara kan stå "Italien" under nationalitet, dvs att han då inte har även svenskt medborgarskap. Eller tänker jag fel?

Vad jag förstår är det mycket ovanligt, andra här är nog bättre skickade att svara på hur ofta det förekommer.

I den dom jag sett står det bara Italien, ingenting om dubbelt medborgarskap.
Citera
2026-09-19, 14:02
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pausanias
Om man bara tittar på familjen med ett stort antal barn och en tendens att söner vill eller skaffar barn väldigt tidigt tycker jag att det osar zigeuner lång väg. Utmärkande för dem, var de än bor, är väl just detta att "gifta sig" och skaffa barn väldigt tidigt och åt helvete med alla tankar om skaffa sig utbildning eller bättre försörjningsmöjligheter.
Han kanske bara ville ha ett eget barn att utnyttja?
Citera
2026-09-19, 14:57
Medlem
När släpps sekretessen om ens någonsin?
Citera
2026-09-19, 15:46
Medlem
Mailmanss avatar
Både han på samma adress som tjejen som blev inplockad? Eller varför blev tjejen misstänkt?
Citera
2026-09-19, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake

Jag ber om ursäkt om du tog illa upp. Jag tänkte mest att det verkar konstigt att det finns så många frikyrkliga dårar som står och lurar i buskarna, men efter googling så verkar det inte vara helt ovanligt.
Senast redigerad av V-H 2026-09-19 kl. 15:55.
Citera
2026-09-19, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mailmans
Både han på samma adress som tjejen som blev inplockad? Eller varför blev tjejen misstänkt?
Hon hade samma/liknande kläder hemma tydligen och är ett lokalt psykfall
Citera
2026-09-19, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SloppySeconds

En med det namnet är skriven i Mörlunda (Småland?) är det samma person eller är stavningen fel?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in