2026-09-10, 18:41
Medlem
One2Manys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Nej, för Sabina som är ensamstående med 4 barn arbetspendlar inte, faktum är att hon är arbetslös och utförsäkrad så hon får försörjningsstöd. För henne handlar det mer om att kunna ta med sig ungarna till Stockholm över en helg för att shoppa inför exempelvis jul.. Eller så mycket shoppa blir det förstås inte med försörjningsstöd men det är ju en viss skillnad på julskyltning i Stockholm och Eskilstuna om du fattar vad jag menar.

Ett fantastiskt bevis på att vänstermongoloider inte ska ha rösträtt öht.

Så för att ett socialfall ska kunna ta sina ungar till STHLM, ska staten subventionera kollektivtrafiken med tiotals miljarder? Och vad fan ska socialfallet göra i STHLM med sina horungar? Hon har ju inga pengar oavsett.

Tiotals miljarder för att socfallet ska kunna titta på julskyltningen, wow. Väl lagda pengar, verkligen.

Citat:
Jag tycker det är ett trevligt förslag som eventuellt även skulle motivera en utbyggnad av pendeltågstrafiken i Stockholm till angränsande regioner.

Ett briljant förslag.

Bränn mer pengar! Bygg nya spår för pendeltåg till hela Sverige! Vi behöver inga regionaltåg när vi kan ta en fem timmars resa med pendeltåg mellan Bålsta och Eskilstuna!

Jävla mongoloid.
Citera
2026-09-10, 18:44
Medlem
Denoms avatar
450 kr om dagen/i veckan/i månaden/per år? Det framgår inte vad de menar ens i länken.
Citera
2026-09-10, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
450 kr om dagen/i veckan/i månaden/per år? Det framgår inte vad de menar ens i länken.

Undrar precis samma!

Är det per dygn finns ju motsvarande inom regioner.

I Västergötland kan man köpa ett dygns kort och åka runt i hela länet för 360 spänn, vilket är rätt prisvärt faktiskt

Ta tåget ner till Göteborg, ta spårvagnar på samma biljett, bo över och sen hem nästa dag på samma biljett.

Att slippa bry sig om vilket län man råkar åka till underlättar en hel del.

Borde inte bli så mycket dyrare än motsvarande system som finns idag.

Men eftersom det är Vänsterpartiet så misstänker jag att det är per månad, och hur det ska finansieras "har de inte tittat på"...som det brukar heta.
Citera
2026-09-10, 18:59
Medlem
Hade jag kunnat köpa sådan biljett hade jag Självklart utforskat mer av Sverige. Länge velat besöka norra Sverige men med dagens tågpriser från södra Sverige är ett skämt! Tar mig billigare till Beijing än Kiruna.
Citera
2026-09-10, 19:07
Avslutad
Hade kanske föredragit att man satsade på att bygga ut kollektivtrafiken där det behövs, tog itu med att rusta upp järnvägen och riktade subventioner på kollektivtrafiken till de delar av samhället där det gör skillnad.

Hade jag bott i en del av landet där kollektivtrafiken inte är tillräckligt utbyggd för att vara ett alternativ till bilresor hade jag inte varit sugen på att mina skattepengar ska subventionera billigare kollektivtrafik för stadsbor framför utbyggnad av den lokala.

Samtidigt är det mycket bättre att göra satsningar på kollektivtrafiken än rådande megasubventioner på fossila bränslen, så det är ändå ett stort steg i rätt riktning.
Senast redigerad av BrotherClark 2026-09-10 kl. 19:12.
Citera
2026-09-10, 19:14
Medlem
Ballcancers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valet2026
Om En Sverigebiljett kommer kosta 450 kronor skulle finnas på riktigt, vart skulle ni gjort? Är inte det en dröm med Sverigebiljett istället för sj tåg biljett.

https://www.vansterpartiet.se/var-politik/politik-a-o/kollektivtrafik/

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/motion/sverigebiljett_hb022345/

Jag har en stor familj utspridd i hela sverige så jag skulle absolut ta chansen och hälsa på dem alla oftare om det här fanns.
Citera
2026-09-10, 19:16
Medlem
TreponemaPallidums avatar
450 kr/mån låter för lite, men säg 650 och vi har ett mer realistiskt förslag som låter jättebra. Snacka om att det skulle öka turistandet inom Sverige, med ökade skatteintäkter från de näringar som gynnas.
Citera
2026-09-10, 19:19
Medlem
Citat:
Om En Sverigebiljett kommer kosta 450 kronor skulle finnas på riktigt, vart skulle ni gjort? Är inte det en dröm med Sverigebiljett istället för sj tåg biljett.

https://www.riksdagen.se/sv/dokument-och-lagar/dokument/motion/sverigebiljett_hb022345/
Beror på om den gäller i hela Sverige eller bara i en region samt om det finns anslutningstrafik när man kommer fram. Lite onödigt att resa billigt genom Sverige och sedan tvingas betala tusenlappar för att komma ut en bit från Luleå.
Citera
2026-09-10, 19:20
Medlem
Klas-Vegass avatar
Lol, våra politiker saknar helt historiekunskaper. Inte ens vänsterpartiet vet att det första bolshejvikerna införde i sovjet var fria tågresor.

Det blev fullständigt kaos och man fick börja avgiftsbelägga tågresor igen.

450kr idag är antagligen jämförbart med noll kronor då.

Man saknar inte bara historiekunskaper. Man saknar även konsekvenstänk.
Citera
2026-09-10, 19:26
Medlem
Citat:

Jättebra, du betalar bara 450kr, plus de 2000 kr/ skattebetalare per år som reformen kommer kosta staten plus de 10000 kr/ skattebetalare per år du redan betalar via skatten till regionen. Ja och de extraavgångar som behövs på populära sträckor vid populära tider kommer ju också att kosta. För att inte tala om fördyringen för dem som idag bara reser fram och tillbaka till jobbet, månadskort i Kristianstad kostar till exempel 267kr.
Citera
2026-09-10, 19:34
Medlem
Galdars avatar
Vilka skattehöjningar ska finansiera detta ?

Är det högre bränsleskatter för bilister är det totalt efterblivet .

Min bild av de som arbetspendlar med tåg mellan regioner är övre medelklass med bra karriärer, exempelvis pendla mellan Göteborg och Stockholm.
Senast redigerad av Galdar 2026-09-10 kl. 19:43.
Citera
2026-09-10, 19:42
Medlem
Fina Gubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Vilka jävla fantasier de har, Vantisemiterna

Det ska alltså vara billigare att åka kollektivt genom hela motherfucking Sverige än genom Stockholm, för 450 spänn
Har dumskallarna ens koll på vad det kostar staten med halverat månadskort (530 spänn) enbart i Stockholm? Varför inte göra skiten gratis när man ändå tramsar?

Men nej, det är inget jag, eller 98% av Sveriges befolkning kommer använda eller har någon nytta av. Det gagnar typ människor som pendlar mellan Uppsala och Stockholm med pendeltåg, till en brutal kostnad av tiotals miljarder för skattebetalarna som får subventionera skiten för hela riket.
Varför inte? Jag har för mig att tyskland införde det till ungefär det priset. Går att lägga på några procentenheter extra skatt på fastigheter och lägga de på kollektivtrafiken.

Åker fler kollektivt så minskar även vägslitaget och då kan man föra över även de pengarna man sparar till kollektivet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in