Citat:
Ursprungligen postat av
Mackan70
Apple flera år senare denna gång också...dagarna när de låg i teknikens framkant ligger sedan länge i backspegeln.
De har köpt skärmar från Samsung tidigare till sina telefoner. Är det möjligtvis samma sak den här gången?
Det många nog inte förstår är att Apple ofta inte är först, men när de väl släpper sin version av vad andra kan ha släppt före Apple, så har det ofta visat sig att Apple funnit bättre lösningar, bättre design etc.
Apple har även varit först med många saker, men även varit senare på bollen, eller inte kommit alls med vad vissa konkurrenter haft.
När det sen gäller detta med att Apple köper t ex skärmar från andra tillverkare, så betyder det sällan att det är exakt samma skärmar tekniskt setti alla detaljer, som Samsung själva har. Skärmarna som Apple köper av Samsung har de varit delaktiga i att ta fram, alltså jobbat tätt med Samsungs utvecklingsavdelning där de har fått möjlighet att sätta de krav på vad de vill skärmen ska klara.
Just därför, och hur sen mjukvaran hanterar det hela, så kan skärmarna i Samsungmobiler och iPhone prestera olika bra på olika parametrar fast de kommer från samma tillverkare och är av samma ”årsmodell”.
Detsamma gäller även med t ex kameramoduler.
Ytterligare så kan folk bli rätt förblindade av att läsa bara specifikationer etc, för trots att två produkter har samma funktion eller specifikation på flera punkter, så kan de ändå prestera väldigt olika vid faktiskt bruk.
Ett tydligt exempel på det är ju t ex hur mycket RAM det är i t ex smartphones, eller datorer. Där det är så att Apples produkter har en generellt sett mycket mer sofistikerad och bättre minneshantering än t ex Windows när det gäller datorer och andra smartphones. Vilket i praktiken betyder att Apples produkter inte behöver lika många RAM för att prestera lika bra som andra produkter kräver för att funka bra, utan kan klara sig på väsentligt mindre mängd RAM.
Samma gäller ofta med batterierna med, då Apples produkter oftast har en väsentligt strömsnålare hårdvara etc, så kan de ofta prestera likvärdigt eller bättre trots mindre faktisk batterikapacitet.
Nåväl, Duo handlar det om.
Nu är jag ingen direkt fan av just vikbara mobiler, men det är ändå intressant att se hur Apple löst de utmaningarna som flera andra tillverkare haft några år på sig försöka få till. Då jag är rätt tekniskt bevandrad och följt med teknikens utvecklingsinsatser många år så skulle det inte förvåna mig om Apple ännu en gång, lite sent på bollen, kliver fram med en bättre lösning än konkurrenterna. Typ ett tekniskt mästerverk ännu en gång, och även valt en lite egen väg och lösning på både det hårda och mjuka samt format. Så det kanske blir ännu en hit.
Priset då…? Tja, mycket pengar såklart, men är det premium så är det. Och det finns generellt sett alltid de som har råd om produkten är bra nog på för produkten och kundgruppens ändamål och syfte.
Kan man sälja klockor för hundratusentals kronor som i princip ändå bara visar kl 14:37:23 när tiden är just det, så går det nog fint att sälja en vikmobil för 25-50k om så är.
Så personligen var jag i princip helt emot att Apple skulle utveckla och släppa en ”vikis” men efter att ha sett skapelsen så kan jag förstå hur de tänkt, och varför de ännu en gång valt att inte ”göra som alla andra” utan till stora delar valt en rätt egen väg. Om det sen tilltalar marknaden återstår att se. Kan ju bli en flopp igen, men det kan bli en hit med.