2026-09-10, 07:30
Medlem
QuackyDucks avatar
Jag vill gärna ha en Duo men 27k... Helt ärligt, jag köpte nyss en MacBook M5 för 20k. Inte alls rimligt någonstans att en mobiltelefon kan kosta mer än en dator. Vafan händer?
Citera
2026-09-10, 07:36
Avstängd
Connykrims avatar
Oj så bra pris hehehe!

Härmar det xiamo med 3 skärmar?

Denna är dock för stor för att ha i fickan.
Citera
2026-09-10, 07:50
Medlem
Kinaskis avatar
Kul mojäng. Men jävlar vilket pris.
Fast folk köper ju allt möjligt Apple. Förutom VR-brillorna. De floppade väl.

Fattar dock inte vad folk har för fickor där de har plats för de här enorma telefonerna.
Citera
2026-09-10, 07:54
Medlem
Inget nytt att hänga i granen som vanligt,
Apple har mer eller mindre stått still i utvecklingen när det gäller mobiler, finner fortfarande ingen anledning till att byta min 13 Pro Max mot en 18 Pro Max.

Har en Samsung Galaxy S25 som ligger hemma oöppnad i förpackningen den kom i förra året då jag skaffade abonnemang hos 3 inför min Usa-resa. Men S25an verkar mer eller mindre vara modernare än iPhone 18.

Citat:
Ursprungligen postat av Kinaski

Fattar dock inte vad folk har för fickor där de har plats för de här enorma telefonerna.
Deras Vision Pro blev en flopp, de är dock rätt avancerade och bjuder på en rejäl upplevelse. Men det är den dyraste Applepryl jag köpt som jag knappt använder, enda fördelen är att jag kan sälja de till ett högre pris än vad jag köpte för (25 000kr begagnade).
Senast redigerad av MickelMan 2026-09-10 kl. 07:57.
Citera
2026-09-10, 07:56
Medlem
Ludvig.Rudolfs avatar
Skulle inte vilja ha den. Inte ens om jag fick betalt för det.

Kommer förmodligen bli en av Apples största floppar.
Citera
2026-09-10, 08:29
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Det många nog inte förstår är att Apple ofta inte är först, men när de väl släpper sin version av vad andra kan ha släppt före Apple, så har det ofta visat sig att Apple funnit bättre lösningar, bättre design etc.

Apple har även varit först med många saker, men även varit senare på bollen, eller inte kommit alls med vad vissa konkurrenter haft.

När det sen gäller detta med att Apple köper t ex skärmar från andra tillverkare, så betyder det sällan att det är exakt samma skärmar tekniskt setti alla detaljer, som Samsung själva har. Skärmarna som Apple köper av Samsung har de varit delaktiga i att ta fram, alltså jobbat tätt med Samsungs utvecklingsavdelning där de har fått möjlighet att sätta de krav på vad de vill skärmen ska klara.

Just därför, och hur sen mjukvaran hanterar det hela, så kan skärmarna i Samsungmobiler och iPhone prestera olika bra på olika parametrar fast de kommer från samma tillverkare och är av samma ”årsmodell”.

Detsamma gäller även med t ex kameramoduler.

Ytterligare så kan folk bli rätt förblindade av att läsa bara specifikationer etc, för trots att två produkter har samma funktion eller specifikation på flera punkter, så kan de ändå prestera väldigt olika vid faktiskt bruk.

Ett tydligt exempel på det är ju t ex hur mycket RAM det är i t ex smartphones, eller datorer. Där det är så att Apples produkter har en generellt sett mycket mer sofistikerad och bättre minneshantering än t ex Windows när det gäller datorer och andra smartphones. Vilket i praktiken betyder att Apples produkter inte behöver lika många RAM för att prestera lika bra som andra produkter kräver för att funka bra, utan kan klara sig på väsentligt mindre mängd RAM.
Samma gäller ofta med batterierna med, då Apples produkter oftast har en väsentligt strömsnålare hårdvara etc, så kan de ofta prestera likvärdigt eller bättre trots mindre faktisk batterikapacitet.

Nåväl, Duo handlar det om.

Nu är jag ingen direkt fan av just vikbara mobiler, men det är ändå intressant att se hur Apple löst de utmaningarna som flera andra tillverkare haft några år på sig försöka få till. Då jag är rätt tekniskt bevandrad och följt med teknikens utvecklingsinsatser många år så skulle det inte förvåna mig om Apple ännu en gång, lite sent på bollen, kliver fram med en bättre lösning än konkurrenterna. Typ ett tekniskt mästerverk ännu en gång, och även valt en lite egen väg och lösning på både det hårda och mjuka samt format. Så det kanske blir ännu en hit.

Priset då…? Tja, mycket pengar såklart, men är det premium så är det. Och det finns generellt sett alltid de som har råd om produkten är bra nog på för produkten och kundgruppens ändamål och syfte.

Kan man sälja klockor för hundratusentals kronor som i princip ändå bara visar kl 14:37:23 när tiden är just det, så går det nog fint att sälja en vikmobil för 25-50k om så är.

Så personligen var jag i princip helt emot att Apple skulle utveckla och släppa en ”vikis” men efter att ha sett skapelsen så kan jag förstå hur de tänkt, och varför de ännu en gång valt att inte ”göra som alla andra” utan till stora delar valt en rätt egen väg. Om det sen tilltalar marknaden återstår att se. Kan ju bli en flopp igen, men det kan bli en hit med.

Vad är egentligen egen väg? På riktigt nu alltså? Att Apple har ett eget ekosystem som är smidigt för apple, vilket gynnar deras appar är känt sedan tidigare. Det finns för och nackdelar (man låser ju ute mycket av apparna på marknaden och stänger in kunderna). Jag gillar tex att emulera spel med retrokontroller etc. Extremt snäv målgrupp, men möjligt betydligt längre tack vare öppenheten.

Men jag har inte sett något innovativt. Proset är nog mer pga en kombination av minneskrisen och apples egna påslag.
Citera
2026-09-10, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Vad är egentligen egen väg? På riktigt nu alltså? Att Apple har ett eget ekosystem som är smidigt för apple, vilket gynnar deras appar är känt sedan tidigare. Det finns för och nackdelar (man låser ju ute mycket av apparna på marknaden och stänger in kunderna). Jag gillar tex att emulera spel med retrokontroller etc. Extremt snäv målgrupp, men möjligt betydligt längre tack vare öppenheten.

Men jag har inte sett något innovativt. Proset är nog mer pga en kombination av minneskrisen och apples egna påslag.

Ja vad egen väg är kan ju variera lite på hur var och en tänker….

Den enkla människan, kanske med sparsamma kunskaper om teknik etc, kanske ser bara en vikbar lur, som redan funnits bra länge från flera andra tillverkare.

Den mer tekniskt kunnige kanske kan se lite mer på djupet, från olika perspektiv, t ex på hur man rent tekniskt löst olika utmaningar, samt hur man tänkt med format och ergonomi etc. Det kan ju påverka högst väsentligt hur de olika lösningarna gör för upplevelsen med grunkorna i samma produkttyp.

Personligen ser jag en mängd innovativa saker i denna Duo, och Apple har varit rejält innovativa mest hela tiden med sina produkter inom de flesta segmenten.

Sen är det tyvärr så att allt för många av de som hävdar att Apple låser in folk etc, som har rätt dålig koll på Apple och den där påstådda inlåsningen. Den är sällan så allvarlig eller stor som folk sprider rykten om. Och som du själv skrev, så har det både sina för och nackdelar. T ex ger Apples ekosystem sannolikt branschens högsta säkerhet, samt många andra fördelar som konkurrenterna inte har alls, eller inte fått till alls lika bra och smidigt. Så i alla fall i min värld så väger fördelarna tyngre än nackdelarna.

Här med Neo kanske Apple fått till en tekniskt raffinerad mekanik i gångjärnet, som kanske klår de andra på fingrarna.
Kanske det egna formatet går hem hos användarna, efter första överraskningen och de fått testat ett tag.

Lite lustigt är det ju att vad än en tillverkare gör så kommer folk att klaga…

Gör de tunna lurar så klagar folk för de vill hellre ha tjockare med större batteri
Gör de tjockare lurar så klagar folk på att de är tjockare än konkurrenterna.

Att göra alla nöjda är en total omöjlighet. Och just därför är det upp till var och en att välja vad de tycker passar deras egna önskemål och kassa, vare sig det sen är nåt Apple eller nåt annat. Finns inget fel i det. Felet kommer när folk sitter och klagar och kastar skit bara för att.

Gillar man inte en viss produkt, köp den inte.
Tycker man en viss produkt är för dyr, köp nåt som passar budgeten

Men man ska inte sitta och kasta skit på andra som köper det man själv väljer bort.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2026-09-10 kl. 09:02.
Citera
2026-09-10, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QuackyDuck
Jag vill gärna ha en Duo men 27k... Helt ärligt, jag köpte nyss en MacBook M5 för 20k. Inte alls rimligt någonstans att en mobiltelefon kan kosta mer än en dator. Vafan händer?

Det är en massa mer bök med att göra saker mycket mindre och lika avancerade, vilket gör det mycket dyrare med minimeringar. Detta gäller i princip allt, inte bara mobiler.

Citat:
Ursprungligen postat av Kinaski

Folk köper allt möjligt Apple till största dele för att de helt enkelt har produkter i toppsegmentet, premium, alltså bra grejor.

Priset är ofta rejält högt det med, men det kostar en massa med dyr teknik med.

Har själv en iPhone 16 Pro Max idag, det är extremt sällan den känns för stor att ha i nån ficka.
Och kollar du måtten på Pro Max vs Duo så är det inte nån våldsam skillnad i fickan
https://www.apple.com/se/iphone/compare/
Citera
2026-09-10, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.Doesson
Vilka jävla priser! Vad är så speciellt med den då?
Det står ju klart och tydligt !
1. iPhone
2.vikbar
Vad mer behövs ? 😶‍🌫️
Citera
2026-09-10, 09:34
Medlem
Som jag skrev tidigare så har jag aldrig varit intresserad av vikbara förut, de har helt enkelt inte haft det där extra som frestat mig, men det har varit spännande att följa utvecklingen.

Men jag känner att det skulle vara skoj att ha en Duo, priset är inget problem alls för mig. Men, jag har redan vanan inne att köra med en Pro Max till vardags och på resorna så har jag med mig en iPad Pro M4 11” med 1 TB. Den fick jag för 11k ny när det var brakrea på Amazon. Och den är tunn och smidig och har överlägsen batteritid och ger ännu större skärm. Så jag kör nog vidare på min gamla vana, utan vikis
Citera
2026-09-10, 09:38
Medlem
J.Doessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burkeen
Det står ju klart och tydligt !
1. iPhone
2.vikbar
Vad mer behövs ? 😶‍🌫️
Hehe 😅 Överpris ju!
Citera
2026-09-10, 09:45
Medlem
J.Doessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QuackyDuck
Den telefonen kanske är bättre än nya datorn du köpte? Vissa folk är ”prylbögar” och bara måste ha den senaste. Men håller med, skulle aldrig lägga ut så mycket på en telefon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in