Citat:
Ursprungligen postat av
Gulsmurf2
Vad är egentligen egen väg? På riktigt nu alltså? Att Apple har ett eget ekosystem som är smidigt för apple, vilket gynnar deras appar är känt sedan tidigare. Det finns för och nackdelar (man låser ju ute mycket av apparna på marknaden och stänger in kunderna). Jag gillar tex att emulera spel med retrokontroller etc. Extremt snäv målgrupp, men möjligt betydligt längre tack vare öppenheten.
Men jag har inte sett något innovativt. Proset är nog mer pga en kombination av minneskrisen och apples egna påslag.
Ja vad egen väg är kan ju variera lite på hur var och en tänker….
Den enkla människan, kanske med sparsamma kunskaper om teknik etc, kanske ser bara en vikbar lur, som redan funnits bra länge från flera andra tillverkare.
Den mer tekniskt kunnige kanske kan se lite mer på djupet, från olika perspektiv, t ex på hur man rent tekniskt löst olika utmaningar, samt hur man tänkt med format och ergonomi etc. Det kan ju påverka högst väsentligt hur de olika lösningarna gör för upplevelsen med grunkorna i samma produkttyp.
Personligen ser jag en mängd innovativa saker i denna Duo, och Apple har varit rejält innovativa mest hela tiden med sina produkter inom de flesta segmenten.
Sen är det tyvärr så att allt för många av de som hävdar att Apple låser in folk etc, som har rätt dålig koll på Apple och den där påstådda inlåsningen. Den är sällan så allvarlig eller stor som folk sprider rykten om. Och som du själv skrev, så har det både sina för och nackdelar. T ex ger Apples ekosystem sannolikt branschens högsta säkerhet, samt många andra fördelar som konkurrenterna inte har alls, eller inte fått till alls lika bra och smidigt. Så i alla fall i min värld så väger fördelarna tyngre än nackdelarna.
Här med Neo kanske Apple fått till en tekniskt raffinerad mekanik i gångjärnet, som kanske klår de andra på fingrarna.
Kanske det egna formatet går hem hos användarna, efter första överraskningen och de fått testat ett tag.
Lite lustigt är det ju att vad än en tillverkare gör så kommer folk att klaga…
Gör de tunna lurar så klagar folk för de vill hellre ha tjockare med större batteri
Gör de tjockare lurar så klagar folk på att de är tjockare än konkurrenterna.
Att göra alla nöjda är en total omöjlighet. Och just därför är det upp till var och en att välja vad de tycker passar deras egna önskemål och kassa, vare sig det sen är nåt Apple eller nåt annat. Finns inget fel i det. Felet kommer när folk sitter och klagar och kastar skit bara för att.
Gillar man inte en viss produkt, köp den inte.
Tycker man en viss produkt är för dyr, köp nåt som passar budgeten
Men man ska inte sitta och kasta skit på andra som köper det man själv väljer bort.