2026-09-10, 19:03
Medlem
S.O.Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Jag håller med dig till 100%, förutom att jag skrev ”flopp” vilket jag tror att den här telefonmodellen blir. Inte att Apple går i konken.
Sorry. Flopp skrev du. Rätt ska vara rätt.

Jag skulle inte gå så långt kanske, men jag det kommer definitivt inte bli någon storsäljare. Duon kommer förpassas till historiens annaler, precis som ProVision kommer göra.
Citera
2026-09-10, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Sorry, jag menar naturligtvis vad som borde vara ok att lägga på en telefon.
Vi läser titt som tätt om människor som inte har råd att ta ut mediciner, har mat till barnen osv men nog fan har de alla en telefon för minst 15000kr.

Då har de såklart gjort galet fel prioriteringar i livet.

Har man inte råd att köpa ”drömluren” så får man helt enkelt bida sin tid med nåt billigare. Inte TA sig råd….
Citera
2026-09-10, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Jag har köpt min Iphone för 17 000 och då kände jag mig spyfärdig (nåja) - aldrig 30-45 000 för en mobildjävel - glöm det. Sedan stämmer jag in bland andra - varför vikbar?

Är det inte jäkligt enkel logik med vikbar….?
Man kan ha en betydligt större skärm med sig i fickan, är man klarat med en icke vikbar.
Citera
2026-09-10, 19:23
Medlem
S.O.Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Och MiniDisc…
Mmm minidisc känns väl ändå som det blev lite mainstream? Kanske inte mainstream men jag hade åtminstone några kamrater som använde det.

Jag har aldrig träffat nån med en VisionPro. Och jag misstänker starkt att jag aldrig kommer träffa nån som har en iphone Duo.
Citera
2026-09-10, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Man kan ha en betydligt större skärm med sig i fickan, är man klarat med en icke vikbar.
Helt rätt. Jag har själv väntat på att kunna fasa ut paddan trots att jag använder den dagligen. En vikbar lur med en inbyggd ”iPad Mini” hade varit mumma, men prissättningen… Det känns som att premiumprylar är dyra av den enda anledningen att de ska vara dyra.

Det är väl Apples dilemma, om de sänker priserna för att kunna tugga i sig hela marknaden är de inte längre ”premium” eftersom varenda pajsare plötsligt har råd med dem. Vad ska miljardärerna glassa med om deras telefoner går att köpa i random popupbutik på mediokra gatan?
Citera
2026-09-10, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Tex Motorola Razr 60 Ultra gör inte bort sig. Dessutom blir den väl mindre ihopvikt än Apples modell, vilket väl är huvudpoängen med en vikbar?
https://www.m3.se/article/2772127/razr-60-ultra-vikbar-mobil.html

Att den inte gör bort sig är ju inte detsamma som att den då måste vara lika bra och kapabel som Duo antagligen är?

Ok, så om målet är att kunna ha så stor skärmyta som möjligt så är det viktigaste att den är så liten som möjligt ihopvikt….?

Alltså är det en kompromiss utifrån vad man prioriterar högst.
Låt säga att du prioriterar minst möjlig ihopvikt, och jag prioriterar största möjliga skärm utfälld men ändå få plats i normala jackfickor etc.
Då får du och jag sannolikt välja olika lurar, och vilken av lurarna är dålig…? Ingen, båda är bra på sitt sätt för olika behov.
Citera
2026-09-10, 19:30
Medlem
RGB-belysnings avatar
Jag gillar inte formfaktorn på denna. För klumpig. Och priset sen, skulle aldrig ge så mycket för en telefon. Tycker att Apple istället borde släppa en lur som är lika tunn och smidig som iPhone 6s men där skärmen täcker hela telefonen precis som på modernare modeller. Det vore nåt!
Citera
2026-09-10, 19:30
Medlem
För att inte bara vara negativ måste jag påpeka att blur-animationen när luren viks upp från mobilläge till paddläge är fantastisk. Typiskt Apple att inte vara först, men alltid bäst. De små genomtänkta detaljerna gör att deras prylar alltid hittar sina köpare.

Marques Brownlee - iPhone 18 Pro/Duo Impressions: Mogged https://www.youtube.com/watch?v=Od6M0AXpcxQ
Senast redigerad av Festmulatt 2026-09-10 kl. 19:36.
Citera
2026-09-10, 19:32
Medlem
S.O.Bs avatar
Citat:
Att den inte gör bort sig är ju inte detsamma som att den då måste vara lika bra och kapabel som Duo antagligen är?

Ok, så om målet är att kunna ha så stor skärmyta som möjligt så är det viktigaste att den är så liten som möjligt ihopvikt….?

Låt säga att du prioriterar minst möjlig ihopvikt, och jag prioriterar största möjliga skärm utfälld men ändå få plats i normala jackfickor etc.
Då får du och jag sannolikt välja olika lurar, och vilken av lurarna är dålig…? Ingen, båda är bra på sitt sätt för olika behov.
Lätt krystat resonemang.

Kan du ge oss några bra argument för den här telefonen? Utan att använda hyperboler och forcera dina argument. Varför ska jag som redan har en iphone och en ipad köpa en duo?
Citera
2026-09-10, 19:34
Medlem
Karmans avatar
Citat:

Ja, jag håller med och ändrar mig. Det är kompromissen som är den egentliga USP:en för en vikbar; att maximera skärmen i förhållande till hanterbarheten
Citera
2026-09-10, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenverAirport
Det är så jag tänker att de som köper Duo kommer att försvara det. Men det är nog en dålig upplevelse att ersätta en bärbar med en Duo.

Ersätta helt är såklart en utopi, men att kunna vara en rejält kapabel ersättare under vissa stunder och förhållanden, det kan en Duo högst sannolikt vara.
Så för många kanske det kan funka ok med bara en Duo på t ex resor och låta lappen ligga i bagaget eller kanske inte all behövs dessa stunder. Istället för en smartphone och en laptop, eller en smartphone och en iPad för flygningarna och en laptop när man är på plats.

Själv har jag en skapligt kapabel laptop i form av en MacBook Pro M1 16” som jag har med på resorna, men jag har samtidigt en iPad Pro M4 11” som jag blivit så van vid att använda att jag sedan länge sällan ens orkar ta fram min MacBook Pro. Har flera jackor där iPaden faktiskt går ner i fickorna. Så jag kör det allra mesta på min iPad, och använder iPhonen mest för att ringa fota och lyssna på musik.
Citera
2026-09-10, 19:41
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:

Iofs. men jag har något inbyggt emot att se på film och liknande på mobilen - blir mest stressad. Men, även jag skulle ha nytta av en större skärm i vissa fall då mitt närseende havererat de senaste åren, men löser det med stor text på min Iphone. Hur mycket större är en skärm på denna vikbara än den på min 17-modell? Hur många vikningar innan det blir "skevt"?

Inte för mig, men kan se användbarheten för andra, helt klart. Mina invändningar var mer för mitt egna bruk, egentligen mer än annat...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in