2026-09-09, 23:04
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bimbodeluxe
Pepsi Max är dock gudarnas dryck.
En stor studie på runt 800 deltagare från Brasilien fan kraftig association mellan aspartamdrickande och sämre kognitiv förmåga. Märks att du dricker mycket sådant skit.
2026-09-09, 23:12
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Jadu, kokar du bort all vätska så blir givetvis kastrullen förstörd, och att det blir en bränd sockerbit kvar är väl inget märkvärdigt, det står på etiketten hur mycket socker det är i.

Men vifta på på torget du, kommer säkert att gå hur bra som helst!

Jag har torrkokat vatten i kastrullen många gånger. Den har aldrig blivit förstörd.
2026-09-09, 23:14
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
.

Berit, det låter mycket udda då man t ex i Italien efter amerikanska frigörelsen efter dagen D, inte hade något socker men massor av cola bortskänkt av de amerikanska trupperna, och man då kokade ner colan och vände bröd etc i sirapen som blev över för att göra 'födelsedagstårtor' och liknande sötebröd med t ex banan och grädde på.

Du brände nog sockret till kol. Du kokade för länge helt enkelt. Vilken kastrull som helst blir förstörd av torrkokning, det kan räcka att torrkoka vatten så bildas rök och kastrullen totalförstörs.

Att colan blir till en tjock gegga innan den förvandlas till "plastskum" är knappast ett bevis för att den skulle vara nyttig.
2026-09-09, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Jag har torrkokat vatten i kastrullen många gånger. Den har aldrig blivit förstörd.

Varför torrkokar du kastrullen?

Jag har sett kastruller bli förstörda och blånade av vatten.

Men som sagt, fosforsyran gör nog en del, men det betyder inte att det är farligt att dricka .

Det är en helt absurd slutsats du drar.
2026-09-09, 23:21
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baheera
Kan ju bero på fosforsyran som finns i cola. Bara för att något påverkar metall behöver det inte vara dåligt för människor. Fosforsyra är något vi behöver i kroppen tom.

Tex vatten gör att stål rostar och trä ruttnar, men är ju inte hälsofarligt för människor för det, eller hur...

Fosforsyra, gott! Låt oss se vad vetenskapen säger.

Här är en vetenskaplig studie som visar att fosforsyran i cola kan störa kalciumupptag/ -balans och bidra till lägre bentäthet, särskilt om den inte balanseras av andra näringsämnen (t ex mejeriprodukter).

Studie om lägre bentäthet hos kvinnor,

Colas, but not other carbonated beverages, are associated with low bone mineral density in older women: The Framingham Osteoporosis Study (Tucker et al., 2006):

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0002916523291170

Huvudfynd: Daglig cola-konsumtion (som innehåller fosforsyra) kunde kopplas till signifikant lägre BMD i höften hos kvinnor (t ex ca 3,7 % lägre i lårbenshalsen och 5,4 % lägre i Ward’s area jämfört med dem som drack mindre än en portion per månad).

Effekten sågs även för light-cola och i viss mån koffeinfri cola, men inte för andra kolsyrade drycker utan fosforsyra.

Rena rama hälsokuren!
2026-09-09, 23:24
Medlem
Citat:
Att colan blir till en tjock gegga innan den förvandlas till "plastskum" är knappast ett bevis för att den skulle vara nyttig.

Det påstods inte heller att det skulle vara nyttigt, bara att man kunde utvinna sockret och använda till bakverk.

Läsk är smaksatt vatten. Är det socker i blir det onyttigt i stora mängder, precis som att kanelbullar blir onyttigt i stora mängder pga kalorieintaget.

Sockerfria kan man dricka hur mycket som helst, det åker bara rätt igenom kroppen.

Jag dricker 1 liter läsk/energidricka om dagen (minst) och gjort i hela mitt liv.

Frisk som en nötkärna och noll sjukdagar pga sjukdom, snart 50 på en gammal.

Fick beröm hos tandläkaren sist, och då är jag inte ens speciellt noga med tandborstningen.
Senast redigerad av Baheera 2026-09-09 kl. 23:32.
2026-09-09, 23:31
Medlem
Citat:
Fosforsyra, gott! Låt oss se vad vetenskapen säger.

Här är en vetenskaplig studie som visar att fosforsyran i cola kan störa kalciumupptag/ -balans och bidra till lägre bentäthet, särskilt om den inte balanseras av andra näringsämnen (t ex mejeriprodukter).

Studie om lägre bentäthet hos kvinnor,

Colas, but not other carbonated beverages, are associated with low bone mineral density in older women: The Framingham Osteoporosis Study (Tucker et al., 2006):

https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0002916523291170

Huvudfynd: Daglig cola-konsumtion (som innehåller fosforsyra) kunde kopplas till signifikant lägre BMD i höften hos kvinnor (t ex ca 3,7 % lägre i lårbenshalsen och 5,4 % lägre i Ward’s area jämfört med dem som drack mindre än en portion per månad).

Effekten sågs även för light-cola och i viss mån koffeinfri cola, men inte för andra kolsyrade drycker utan fosforsyra.

Rena rama hälsokuren!

Notera ordet kan...även vatten i överdrivna mängder är hälsofarligt.

Och det kan inte bero på andra faktorer, som att folk som dricker mycket läsk i regel rör sig mindre också, eller äter annan typ av kost...

Nu är jag ingen gammal tant, så behöver inte bry mig nämnvärt

(Det var ju knappast direkt stora skillnader oavsett, några procent, om det nu inte finns några andra faktorer som spelar in. Många sådana här "forskningar" har ju ett tydligt syfte med vilket resultat de vill få fram, eller är för ensidiga i vad som är orsaken till resultaten)
2026-09-09, 23:34
Moderator
Allaballawallas avatar
Det finns redan trådar om vad Coca Cola smakar. Fortsätt där eller inte alls.

Denna tråden får låset på.

/Mod
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in