2026-09-06, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Och det ligger i kvinnans natur att testa sin partner.
Ställa till med bråk för att se hur stabil och stark han är.
Det ligger i generna och många kvinnor vet inte om det själva.
Undermedvetet håller dom på med elaka spel.

Många kvinnor är sådana, men som tur är inte alla.

Min mot var sån, hade ett ex som var likadan, men frugan håller inte på med sånt, då hade hon inte varit min fru.
Citera
2026-09-06, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lurvgrotta
Vad är själva grundorsaken till bråk i nära relationer? Något som ligger och skaver, som man inte kommit över och pratat om eller inkompatibilitet? Olika grundvärderingar? Låt oss säga att partnern håller på ett annat fotbollslag eller land i ett krig, kan det ligga i bakgrunden och orsaka bråk eller vad gör att par bråkar? Jag är attraherad av min kille iaf, så hur kan man vara attraherad av någon men samtidigt störa sig på denne och bli förbannad?

Det handlar nästan alltid om otillfredsställda känslomässiga behov och en hotad trygghet.
Citera
2026-09-06, 18:41
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Det handlar nästan alltid om otillfredsställda känslomässiga behov och en hotad trygghet.

Det låter så gulligt på något vis.

Jag skulle säga att det beror på att ingen av dem vet hur de själva funkar och är slavar under sina egna spontana reaktioner och vägrar utvecklas, skyller ifrån sig på varandra att den andre borde utveckla sig.
Citera
2026-09-06, 18:43
Medlem
Citat:
Jag tror jag blir arg/stör mig på/blir ledsen på att han inte gör tillräckligt, är taskig mot mig osv. Jag hade nog varit glad om han var en simp. Han kan vara lite okänslig och dryg med kommentarer mm. Stör mig bara på honom ibland.

Igår blev jag arg på att han inte kramade mig när jag la mig hos honom i sängen, att han tog bort sin arm istället för att hålla om mig.. och då blev jag så helvetes förbannad. Va fan krama han mig inte för? Hur svårt ska det vara??

Han har ingen riktig kärlek för mig eller snarare kapacitet eller det kärleksspråk jag förstår. Jag vet inte, kvinnor har ju mer oxytocin receptorer än män och jag har nog bondat mer med honom än han med mig. Jag vet inte.. jag vet inte hur han ser på mig men det känns inte som att han har ömhet emot mig alltid. Han är kritisk mot mig och mitt beteende och verkar inte vilja förstå. Han ställer sällan frågor och är nyfiken på min inre värld, medan jag är nyfiken på honom och frågar saker om vad han tänker, känner mm.

Han säger att han aldrig bråkat såhär mycket med någon annan tidigare och inte jag heller.

Jag tänkte om det fanns en grundorsak i allmänhet till bråk, förstår förstås att det kan handla om olika saker men vill typ mer förstå dynamiken bakom bråk. Det måste ju handla om att man i grunden har olika förväntningar, olika viljor som inte tänker jag. Eller? Kan man verkligen vara på samma sida och starta en konflikt? Nåt måste det ju vara som skapar osämja.

Du blir förbannad för att han inte har armen på rätt ställe?

Tror fan det blir bråk, jag hade dumpat en tjej med sånt beteende direkt, helt omöjlig att leva med.

Gift och förhållande sen 27 år. Bråk håller vi inte på mig, nått tjafs om smågrejer händer väl när man är på dåligt humör, men varför ska man hålla på bråka? Stört beteende enligt mig som barn sysslar med.
Citera
2026-09-06, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Det låter så gulligt på något vis.

Jag skulle säga att det beror på att ingen av dem vet hur de själva funkar och är slavar under sina egna spontana reaktioner och vägrar utvecklas, skyller ifrån sig på varandra att den andre borde utveckla sig.

Olika personligheter krockar naturligt. En person kanske behöver prata direkt när ett problem uppstår, medan den andra behöver dra sig undan för att tänka. Om man inte förstår varandras mönster tolkas "tillbakadragande" ofta som avvisande, medan "behov av att prata" tolkas som ett angrepp.
Citera
2026-09-06, 19:27
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Nej, jag är så attraherad av honom och han av mig tror jag att det är det som gör att vi fortsätter.. jag VILL ju vara med honom så varför bråkar jag då med honom?
Du kanske ska ha mens.
Citera
2026-09-06, 19:30
Medlem
J.Doessons avatar
Citat:
Jag tror jag blir arg/stör mig på/blir ledsen på att han inte gör tillräckligt, är taskig mot mig osv. Jag hade nog varit glad om han var en simp. Han kan vara lite okänslig och dryg med kommentarer mm. Stör mig bara på honom ibland.

Igår blev jag arg på att han inte kramade mig när jag la mig hos honom i sängen, att han tog bort sin arm istället för att hålla om mig.. och då blev jag så helvetes förbannad. Va fan krama han mig inte för? Hur svårt ska det vara??

Han har ingen riktig kärlek för mig eller snarare kapacitet eller det kärleksspråk jag förstår. Jag vet inte, kvinnor har ju mer oxytocin receptorer än män och jag har nog bondat mer med honom än han med mig. Jag vet inte.. jag vet inte hur han ser på mig men det känns inte som att han har ömhet emot mig alltid. Han är kritisk mot mig och mitt beteende och verkar inte vilja förstå. Han ställer sällan frågor och är nyfiken på min inre värld, medan jag är nyfiken på honom och frågar saker om vad han tänker, känner mm.

Han säger att han aldrig bråkat såhär mycket med någon annan tidigare och inte jag heller.

Jag tänkte om det fanns en grundorsak i allmänhet till bråk, förstår förstås att det kan handla om olika saker men vill typ mer förstå dynamiken bakom bråk. Det måste ju handla om att man i grunden har olika förväntningar, olika viljor som inte tänker jag. Eller? Kan man verkligen vara på samma sida och starta en konflikt? Nåt måste det ju vara som skapar osämja.
Att han är taskig mot dig är inte ok men nu vet vi inte heller hur taskig du är med honom. Men vadå inte gör tillräckligt?

Ni låter inte ett dugg kompatibla..
Citera
2026-09-06, 19:33
Medlem
franges avatar
Citat:
Kramade du honom då eller? Eller är allt hans ansvar?

Det låter ju som att det är du som är problemet, och du som startar bråken. Så fråga dig själv istället - varför startar du hela tiden bråk med din partner?
Citera
2026-09-06, 19:44
Medlem
Är det ens lönt lägga energi på att försöka förstå?
Citera
2026-09-06, 20:32
Medlem
lagfrukts avatar
Bråk händer när en eller fler parter inte fattar.
Citera
2026-09-06, 21:29
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Vad är själva grundorsaken till bråk i nära relationer? Något som ligger och skaver, som man inte kommit över och pratat om eller inkompatibilitet? Olika grundvärderingar? Låt oss säga att partnern håller på ett annat fotbollslag eller land i ett krig, kan det ligga i bakgrunden och orsaka bråk eller vad gör att par bråkar? Jag är attraherad av min kille iaf, så hur kan man vara attraherad av någon men samtidigt störa sig på denne och bli förbannad?

Att ashlet aldrig lär sig utan gör sama korkade grej gång på gång på gång..
Citera
2026-09-06, 21:42
Medlem
Citat:
Kan det vara så att du tar upp skit som du vet inte behöver tas upp men tar upp det för att "du ska tycka" och sen håller du inte käften om det och trycker på alla knappar tills han får spelet?

Någonsin funderat på täppa igen hålet du kallar mun? Jag förstår att konceptet kan låta utomjordiskt men om du verkligen försöker att tänka efter så kan 99,9% av era bråk undvikas

Sättet ni kvinnor har att spendera er energi på de mest efterblivna värdelösa saker i livet kommer jag aldrig förstå mig på eller acceptera, var är du dagisbarn som har damp eller? Väx upp för i helvete!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in