2026-09-06, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lurvgrotta
Jag tror jag blir arg/stör mig på/blir ledsen på att han inte gör tillräckligt, är taskig mot mig osv. Jag hade nog varit glad om han var en simp. Han kan vara lite okänslig och dryg med kommentarer mm. Stör mig bara på honom ibland.

Igår blev jag arg på att han inte kramade mig när jag la mig hos honom i sängen, att han tog bort sin arm istället för att hålla om mig.. och då blev jag så helvetes förbannad. Va fan krama han mig inte för? Hur svårt ska det vara??

Han har ingen riktig kärlek för mig eller snarare kapacitet eller det kärleksspråk jag förstår. Jag vet inte, kvinnor har ju mer oxytocin receptorer än män och jag har nog bondat mer med honom än han med mig. Jag vet inte.. jag vet inte hur han ser på mig men det känns inte som att han har ömhet emot mig alltid. Han är kritisk mot mig och mitt beteende och verkar inte vilja förstå. Han ställer sällan frågor och är nyfiken på min inre värld, medan jag är nyfiken på honom och frågar saker om vad han tänker, känner mm.

Han säger att han aldrig bråkat såhär mycket med någon annan tidigare och inte jag heller.

Jag tänkte om det fanns en grundorsak i allmänhet till bråk, förstår förstås att det kan handla om olika saker men vill typ mer förstå dynamiken bakom bråk. Det måste ju handla om att man i grunden har olika förväntningar, olika viljor som inte tänker jag. Eller? Kan man verkligen vara på samma sida och starta en konflikt? Nåt måste det ju vara som skapar osämja.
Det är verkligen inte en normal reaktion. Måste ligga något och skava rejält när du reagerar så starkt på något så litet?
Citera
2026-09-06, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lurvgrotta
Vad är själva grundorsaken till bråk i nära relationer? Något som ligger och skaver, som man inte kommit över och pratat om eller inkompatibilitet? Olika grundvärderingar? Låt oss säga att partnern håller på ett annat fotbollslag eller land i ett krig, kan det ligga i bakgrunden och orsaka bråk eller vad gör att par bråkar? Jag är attraherad av min kille iaf, så hur kan man vara attraherad av någon men samtidigt störa sig på denne och bli förbannad?

Alla bråk handlar om att man har olika förväntningar, som kommuniceras dåligt!
Citera
2026-09-07, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Kan det inte ha att göra med när kvinnan inte känner att hon har en karl där hemma utan mer en väninna? Som bekant så är det inte helt ovanligt att kattor inte drar jämt.

Jo, det ligger mycket sanning i det. Det kan jag skriva under på.
Citera
2026-09-07, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grisus-Kristus
Som kvinna behöver du fly från dina egna inre problem och det gör kvinnor genom att ställa till med bråk hemma.
Kvinnor kan inte bara vara och ha det lugnt.
Och här har vi ännu en som skyller allt på kvinnor. Tror du på fullaste allvar att män inte bråkar? Att kvinnor inte vill ha lugn och ro är bullshit. Grejen är att vi inte kan ha det när folk knäcker ur sig så jävla dumma saker om oss.

Varför folk bråkar vet jag inte riktigt. Kan väl vara så att folk hela tiden vill ha rätt eller att man missförstår varandra eller bara för att man är arg. Arghet är ju en normal känsla som alla andra känslor så bråk är väl bara en naturlig sak i livet som händer alla.
Citera
2026-09-07, 09:22
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mushroompop
Och här har vi ännu en som skyller allt på kvinnor. Tror du på fullaste allvar att män inte bråkar? Att kvinnor inte vill ha lugn och ro är bullshit. Grejen är att vi inte kan ha det när folk knäcker ur sig så jävla dumma saker om oss.

Varför folk bråkar vet jag inte riktigt. Kan väl vara så att folk hela tiden vill ha rätt eller att man missförstår varandra eller bara för att man är arg. Arghet är ju en normal känsla som alla andra känslor så bråk är väl bara en naturlig sak i livet som händer alla.
Jag talar om vad jag ser och vad vetenskapen säger.
Visst bråkar män också, kanske av precis samma anledning. Att tysta inre obehagliga tankar.
Men det är vanligare att kvinnor inte kan bara vara, utan hela tiden behöver fokusera utåt, mer än män.
Citera
2026-09-07, 09:35
Medlem
Citat:
Jag talar om vad jag ser och vad vetenskapen säger.
Visst bråkar män också, kanske av precis samma anledning. Att tysta inre obehagliga tankar.
Men det är vanligare att kvinnor inte kan bara vara, utan hela tiden behöver fokusera utåt, mer än män.
Vilken vetenskap? Och vad du ser? Du är antagligen en man du är nog inte så mycket mer kvinnor. Och om nu kvinnor är mer utåt en män så är det väl bara bra att kvinnor säger ifrån när någon säger någonting fel då många män säger väldigt hatfulla saker på kvinnor. Om nån är elak mot dig ska man inte hålla tyst utan du ska försvara dig själv och förklara ordentligt att det inte är okej
Citera
2026-09-07, 09:41
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Vilken vetenskap? Och vad du ser? Du är antagligen en man du är nog inte så mycket mer kvinnor. Och om nu kvinnor är mer utåt en män så är det väl bara bra att kvinnor säger ifrån när någon säger någonting fel då många män säger väldigt hatfulla saker på kvinnor. Om nån är elak mot dig ska man inte hålla tyst utan du ska försvara dig själv och förklara ordentligt att det inte är okej
Psykologi. Studier av människor har pågått länge.
Det är absolut säkert att kvinnor är mer sadistiska och har mer behov av att flottera sig i andras lidande.
Exempelvis under franska revolutionen så satt alltid kvinnor på första bänken närmast giljotinen och flinade och klappade händerna.

Vi ser precis samma sak på youtube där kvinnor kommenterar mördare mm som hängs ut som underhållning där.
Citera
2026-09-07, 10:20
Medlem
Citat:
Psykologi. Studier av människor har pågått länge.
Det är absolut säkert att kvinnor är mer sadistiska och har mer behov av att flottera sig i andras lidande.
Exempelvis under franska revolutionen så satt alltid kvinnor på första bänken närmast giljotinen och flinade och klappade händerna.

Vi ser precis samma sak på youtube där kvinnor kommenterar mördare mm som hängs ut som underhållning där.
Du är ju helt bränd. Om det är några som är sadistiska så är det ju men. Majoriteten av de som begår grova och våldsamma brott är män. Det är sadistiskt om nått. Den är jag väldigt nyfiken på vilka psykologiska studier du syftar på. Du nämner franska revolutionen men hoppas att du vet hur vidrigt den franska befolkningen behandlades under den tiden. Der var ledarna som blev avrättade.
Och sen det här men true crime. Anledningen till att många av oss kvinnor tittar på true crime är för att veta vilka sorters människor som är farliga. Vi kvinnor lever i ständig fara och måste hålla koll runt om oss hela tiden. Vi måste få försvara oss genom att till exempel bråka mer/såga emot (värt att poängtera att säga emot inte är samma sak som att bråka, men men)
Citera
2026-09-07, 10:29
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Du är ju helt bränd. Om det är några som är sadistiska så är det ju men. Majoriteten av de som begår grova och våldsamma brott är män. Det är sadistiskt om nått. Den är jag väldigt nyfiken på vilka psykologiska studier du syftar på. Du nämner franska revolutionen men hoppas att du vet hur vidrigt den franska befolkningen behandlades under den tiden. Der var ledarna som blev avrättade.
Och sen det här men true crime. Anledningen till att många av oss kvinnor tittar på true crime är för att veta vilka sorters människor som är farliga. Vi kvinnor lever i ständig fara och måste hålla koll runt om oss hela tiden. Vi måste få försvara oss genom att till exempel bråka mer/såga emot (värt att poängtera att säga emot inte är samma sak som att bråka, men men)
Det finns en anledning varför så få blir hjälpta av psykologer. Därför att folk inte känner sig själva och dom vill heller inte veta om varför dom uppför sig som dom gör.
Folk vill bara skylla på andra och dom kallar oftast sina egna läkare för "brända i skallen".
😋❤️
Citera
2026-09-07, 10:30
Medlem
Citat:
Det finns en anledning varför så få blir hjälpta av psykologer. Därför att folk inte känner sig själva och dom vill heller inte veta om varför dom uppför sig som dom gör.
Folk vill bara skylla på andra och dom kallar oftast sina egna läkare för "brända i skallen".
😋❤️
Fattar tyvärr inte vad du snackar om men börjar bli Off Topic så slutar här.
Citera
2026-09-07, 14:27
Medlem
Citat:
Och det ligger i kvinnans natur att testa sin partner.
Ställa till med bråk för att se hur stabil och stark han är.
Det ligger i generna och många kvinnor vet inte om det själva.
Undermedvetet håller dom på med elaka spel.
Detta är mycket sant. Förutom delen om elaka, det är de inte.
Citera
2026-09-07, 14:36
Medlem
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nippfitt
Detta är mycket sant. Förutom delen om elaka, det är de inte.
I så fall kanske man kan säga att ingenting är elakt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in