2026-09-08, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedScorpion
Jag ser i tråden att vissa påstår att finländarna aldrig varit ett problem. Jag är för ung för att kunna minnas 60/70- talen, men vad jag fått berättat från vissa äldre finnar i området där jag växte upp var att finska barn blev mobbade i skolorna för sitt ursprung så sent som på 70- talet. Det verkar också ha varit ett ganska utbrett fenomen. Så snacket av typen "FAN, finnar har väl ALDRIG utgjort någon problemgrupp, de är JU vårt BRODErfolk" känns mest som ett nutida påfund. Jag kan inte uttala mig huruvida finländarna på den tiden faktiskt var problematiska eller inte rent ekonomiskt eller socialt, men av många svenskar sågs de ner på. Med andra ord betraktades de inte med någon större respekt.
Vet att Fredrik Lindström gick igenom hur det var i eskilstuna (där han själv är ifrån) när finnarna kom. I miljonprogrammen byttes på några år hela trappuppgångar ut från svenska till finländska namn, några decennier senare har dessa snabbt bytts ut mot arabiska och afrikanska namn.. har en släkting som bodde i bergsjön i några år på 70-talet, då var det främst juggar och finländare där och rätt mycket problem redan även om det kan räknas som bullerbyn jämfört med idag. Knivslagsmål, våld i relationer, mycket alkohol och droger. invandrare porträtteras ofta som offer så vem som mobbade vem kanske man ska ta med en nypa salt, där de var enda barnet i klassen var det säkert så (ungefär som adoptivbarn kände).
Senast redigerad av sweintoo 2026-09-08 kl. 19:30.
Citera
2026-09-08, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bertil-the-man
Hur vanligt var det med namnbyten tror du? Väldigt sällan man träffar folk med finska efternamn i Sverige givet den stora invandringen tycker jag. Mycket oftare man träffar folk med t.ex. jugoslaviska efternamn, kanske var den invandrargruppen ännu större dock…
Det beror nog på var du bor.. som sagts i tråden, finnarna högst antal i västsverige, mälardalen. Jag träffar inte alls lika många bosnier och annat balkanfolk som jag gjorde på 90-talet, vet inte var de tog vägen. Storstäderna kanske. Här finns finnarna isf; https://datawrapper.dwcdn.net/aKlCI/5/
Citera
2026-09-08, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
De var vanligare förr. Idag är läget betydligt bättre i Finland. Lika många flyttar inte till Sverige idag.
Jag mins att det var mycket finsk fylla på 70-talet
Och det var finsktalande gubbar som ragglade av bussarna från systembolaget
Det var, under en period, ett stort problem i mellansverige, där jag växte upp
Det fanns tom rykten om att man skickade socialfall till Sverige med uppmuntrande kommentarer
som... "Du får mer i socialbidrag i Sverige".
Men det var mest ett rykte som vandrade i samhället.
Fanns mycket ogillande mot de från Finland på den tiden
Däremot jobbade många hårt i olika industrier och tog jobb som svenskar inte ville ha
Ville och ville, det var stor arbetskraftsbrist i sverige, halva europa var sönderbombat och svenskarna fick producera för många länder till det var uppbyggt och de kom ikapp.. arbetslösheten var i princip noll. Då är det klart att arbetskraftsinvandring (som inte kan språket) får användas till lågkvalificerade arbetsuppgifter.
Citera
2026-09-08, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DyslexiKungen
TS har säkert blivit rövknullad av en granne och fått en finne i röven, Finländarna har aldrig varit ett problem, de har ju byggt upp Sverige och välfärden.
Nja, sveriges tillväxt och uppbyggnad skedde främst före andra världskriget. Den största förbättringen skedde 1850-1920. Allt annat är en spinn från socialdemokraterna.
Citera
2026-09-08, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweintoo
Vet att Fredrik Lindström gick igenom hur det var i eskilstuna (där han själv är ifrån) när finnarna kom. I miljonprogrammen byttes på några år hela trappuppgångar ut från svenska till finländska namn, några decennier senare har dessa snabbt bytts ut mot arabiska och afrikanska namn.. har en släkting som bodde i bergsjön i några år på 70-talet, då var det främst juggar och finländare där och rätt mycket problem redan även om det kan räknas som bullerbyn jämfört med idag. Knivslagsmål, våld i relationer, mycket alkohol och droger. invandrare porträtteras ofta som offer så vem som mobbade vem kanske man ska ta med en nypa salt, där de var enda barnet i klassen var det säkert så (ungefär som adoptivbarn kände).
Att invandrare porträtteras som offer avser väl egentligen på ett ekonomiskt plan. Mobbning av invandrare, oavsett om det rörde sig om Finland eller Afrika, var ett utbrett fenomen när de utgjorde en liten minoritet. Det finns för många vittneskildringar av detta för att avfärda det. Det är märkligt hur "introverta" många svenskar plötsligt blev när antalet invandrare blev många. När jag växte upp på 00- talet förekom fortfarande glåpordet finnjävel på skolgården inte så sällan. Detta avtog i takt med ökningen av invandrare generellt.
Citera
2026-09-09, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweintoo
Ville och ville, det var stor arbetskraftsbrist i sverige, halva europa var sönderbombat och svenskarna fick producera för många länder till det var uppbyggt och de kom ikapp.. arbetslösheten var i princip noll. Då är det klart att arbetskraftsinvandring (som inte kan språket) får användas till lågkvalificerade arbetsuppgifter.

På den tiden hade man inte så stora krav. Då många utbildades på arbetsplatsen
Industrijobb var inte heller de mest populära jobben. Därför fanns det arbetskraftsinvandring
Citera
2026-09-09, 18:38
Medlem
psaks avatar
I princip kan man väl konstatera att i mångkulturbygget med start 1900-talet så har invandrargrupperna i tur och ordning blivit allt mörkare och med det har också medföljande problem blivit allt mörkare.

Förväntningar ska man ju inte glömma. Finnarna var den största gruppen ett tag, när vi i stort sett inte var vana vid annat än våra egna. Klart att kultur-chocken blir större i det läget, men därefter har ribban ständigt höjts och bara för att finnar kanske upplevdes som besvärliga på den tiden (vilket kanske uttrycktes mer av folk också?) så betyder det ju inte att problematiken inte är objektivt värre med dagens mångkultur.
Citera
2026-09-09, 23:56
Medlem
IceEyess avatar
Exakta årtal är svåra att utmärka, men i samband med att högkonjunkturen avmattades och att industrierna avvecklades så var det en ansenlig del som återvände till Finland. Ytterligare en del som blev kvar valde att istället återvända på ålders höst.

Även om det förekom besvärande problematik med alkoholism och en del våld osv. så är det inte riktigt jämförbart med nutida situation. Förr så var det relativt riskfritt att promenera igenom områden som Rågsved, Tensta osv.
Citera
2026-09-10, 14:34
Medlem
svengörans avatar
Jag kan inte minnas att finnarna var något större problem på 70 och 80 talet, visst var det några som drack lite väl mycket och inte jobbade men dom var sällan våldsamma eller farliga utan dom höll sig mest för sig själva.
Många av finnarna arbetade på Scania i Södertälje och på andra industrier, alkohol hade en helt annan acceptans bland industriföretag på den tiden och både svenska och finska industriarbetare drack ganska mycket.
Jag skulle säga att finnarna var väldigt lojala och arbetade hårt, behövdes det fysisk ansträngning så var dom oslagbara.
Senast redigerad av svengöran 2026-09-10 kl. 14:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in