2026-09-06, 13:03
Medlem
MrBubss avatar
Det är ganska överdrivet att finnarna har varit något större problem i Sverige.

Visst fanns det alkoliserade och knivbeväpnade individer som skötte sig mindre bra, men det fanns nog lika många Svenskar i den kategorin.

Majoriteten av finnar har inte orsakat problem i det 'svenska samhället utan arbetat hårt och i de flesta fall integrerat sig väl.

Jag umgicks med ett antal finnar i en bastuklubb på 80-90-talet och de var hur trevliga och tillmötesgående som helst.
Citera
2026-09-06, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MakeEuropeWhite
Finnar har väl förfan aldrig varit något problem? Risto på parkbänken är harmlös!
Mest lojala folket jag någonsin träffat.

De var vanligare förr. Idag är läget betydligt bättre i Finland. Lika många flyttar inte till Sverige idag.
Jag mins att det var mycket finsk fylla på 70-talet
Och det var finsktalande gubbar som ragglade av bussarna från systembolaget
Det var, under en period, ett stort problem i mellansverige, där jag växte upp
Det fanns tom rykten om att man skickade socialfall till Sverige med uppmuntrande kommentarer
som... "Du får mer i socialbidrag i Sverige".
Men det var mest ett rykte som vandrade i samhället.
Fanns mycket ogillande mot de från Finland på den tiden
Däremot jobbade många hårt i olika industrier och tog jobb som svenskar inte ville ha
Senast redigerad av Max1494 2026-09-06 kl. 13:14.
Citera
2026-09-06, 13:06
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av villnihaflum
Jag förstår inte riktigt frågan, kan du utveckla? Svarar gärna.

I tråden nämns det stora problemen med framförallt alkoholism, men även självmord och kriminalitet, bland första generationens finnar - vilket så klart till viss del nedärvdes till andra generationen.

Hur såg det ut för er familj, släkt och finska nätverk i Sverige, var ni en del i den problematiska statistisken eller var ni undantaget som bekräftade regeln?
Citera
2026-09-06, 13:07
Medlem
DyslexiKungens avatar
TS har säkert blivit rövknullad av en granne och fått en finne i röven, Finländarna har aldrig varit ett problem, de har ju byggt upp Sverige och välfärden.
Citera
2026-09-06, 13:09
Medlem
Om hela taket har slitits av och regn har förstört hela huset, så upplevs en droppande kran, som ett mindre problem.
Citera
2026-09-06, 13:11
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBubs
Det är ganska överdrivet att finnarna har varit något större problem i Sverige.

Visst fanns det alkoliserade och knivbeväpnade individer som skötte sig mindre bra, men det fanns nog lika många Svenskar i den kategorin.

Majoriteten av finnar har inte orsakat problem i det 'svenska samhället utan arbetat hårt och i de flesta fall integrerat sig väl.

Jag umgicks med ett antal finnar i en bastuklubb på 80-90-talet och de var hur trevliga och tillmötesgående som helst.

Alkohoism, eller problematiskt alkoholmissbruk, var mer regel än undantag. Det fungerade dock på den tiden, det var ok att supa och arbeta, du kunde komma bakfull till arbetet.
Citera
2026-09-06, 13:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ludexSum
I tråden nämns det stora problemen med framförallt alkoholism, men även självmord och kriminalitet, bland första generationens finnar - vilket så klart till viss del nedärvdes till andra generationen.

Hur såg det ut för er familj, släkt och finska nätverk i Sverige, var ni en del i den problematiska statistisken eller var ni undantaget som bekräftade regeln?

Självmord i den "utökade släkten" och absolut alkoholism. Kriminalitet också, dock inget tyngre. Dom jag vet har alla arbetat hårt och supit på helgerna och semestern. Vissa har supit mer än så. När jag nämner kriminalitet så tänker jag på våld i nära relation.

Så visst är min släkt och familj del av statistiken.

En stor anledning till att jag personligen är väldigt försiktig med alkohol.
Citera
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DyslexiKungen
TS har säkert blivit rövknullad av en granne och fått en finne i röven, Finländarna har aldrig varit ett problem, de har ju byggt upp Sverige och välfärden.
Att säga att de har byggt upp Sverige och välfärden är en överdrift. Men nog har de inte varit ett hinder, utan snarare också bidragit till samhällets utveckling.

Men skit i välfärden. Det är ju våra tuffa kompisar till höger om oss som aktivt skyddar oss mot ryssen.
Citera
Medlem
MrKyotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MakeEuropeWhite
Finnar har väl förfan aldrig varit något problem? Risto på parkbänken är harmlös!
Mest lojala folket jag någonsin träffat.

Lojal på en parkbänk?

När Sverige började importera större problem blev de ett mindre problem, de är dock fortfarande ett problem som skulle behöva hanteras med hårda handskar (= stenhårda arbetsläger).
Citera
2026-09-06, 13:17
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Självmord i den "utökade släkten" och absolut alkoholism. Kriminalitet också, dock inget tyngre. Dom jag vet har alla arbetat hårt och supit på helgerna och semestern. Vissa har supit mer än så. När jag nämner kriminalitet så tänker jag på våld i nära relation.

Så visst är min släkt och familj del av statistiken.

En stor anledning till att jag personligen är väldigt försiktig med alkohol.

Det du räknar upp är spot on statistiskt, förekomst av självmord, kriminalitet men särskilt alkoholism. Våld i nära relation är också, precis som du nämner, den vanligare formen av kriminalitet. Andra och framförallt tredje generation tar sig loss från arvssynden genom att ta avstånd och skaffa sig ordning och reda i livet. Det som är lite speciellt med finska invandringen var att oavsett hur dåligt de än mådde, och hur mycket de än söp, så skötte de i regel arbetet och gjorde sig kända som arbetshästar som arbetade in i döden.
Citera
2026-09-06, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ludexSum
Det du räknar upp är spot on statistiskt, förekomst av självmord, kriminalitet men särskilt alkoholism. Våld i nära relation är också, precis som du nämner, den vanligare formen av kriminalitet. Andra och framförallt tredje generation tar sig loss från arvssynden genom att ta avstånd och skaffa sig ordning och reda i livet. Det som är lite speciellt med finska invandringen var att oavsett hur dåligt de än mådde, och hur mycket de än söp, så skötte de i regel arbetet och gjorde sig kända som arbetshästar som arbetade in i döden.

Detta:

så skötte de i regel arbetet och gjorde sig kända som arbetshästar som arbetade in i döden.

Stämmer exakt på mig. Satan vad jag har arbetat och presterat. Som en jäkla arbetshäst. Det tog ett tag innan jag fattade att prestation är sekundärt. När jag gick från 100 till 50% i arbetsinsats så blev mitt arbetsliv bättre på alla punkter. Idag a-kassa för att jag lessnade. Samt psykisk ohälsa av det tyngre slaget. Säkert en del i statistiken det med.
Citera
2026-09-06, 13:24
Medlem
bertil-the-mans avatar
Citat:

Namnbytet hade att göra med andra orsaker.

Hur vanligt var det med namnbyten tror du? Väldigt sällan man träffar folk med finska efternamn i Sverige givet den stora invandringen tycker jag. Mycket oftare man träffar folk med t.ex. jugoslaviska efternamn, kanske var den invandrargruppen ännu större dock…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in