2026-09-08, 20:15
Medlem
Greatwhitesharks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Bohlin är en duktig retoriker, han är också tydlig, påläst, saklig och trovärdig. En av våra bättre politiker, vilket han även var tidigare som lokalpolitiker.
Röstar inte M, men gillar honom ändå av ovanstående skäl.

Det mesta politiska inom SVT liknar skit, opartiskheten lyser med sin frånvaro...

Håller helt med dig
Citera
2026-09-08, 20:48
Medlem
Riktigt, riktigt dålig intervju av SVT-reportern. Håller med Bohlin i detta fall.
Citera
2026-09-08, 20:51
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BananKlase
Om du fick och kunde, utan konsekvenser eller straff. Skulle du då vilja mörda alla som inte har samma åsikter som du?

SVARA ÄRLIGT NU.

Varför i hela världen skulle jag vilja mörda personer som inte tycker som jag? Vad bygger du den frågan på?

Jag har fört fram mina åsikter om Bohlin. Det har också många andra gjort i tråden, och jag håller inte med om de flestas åsikter om honom. Det viktigaste av allt kommer här, och läs nu noga: Du behöver inte hålla med mig angående Bohlin! Bra, eller hur?!
Citera
2026-09-08, 20:55
Medlem
Tycker både journalisten och ministern har sina poäng.
Ministerns var och en får utnyttja sin yttrandefrihet mrn också ta ansvar för sina egna inlägg - en självklarhet kan man tycka.
Journalistens undran om inte en minister borde tänka lite extra på när, hur och var ett eventuellt polariserande inlägg görs - känns ok i mina öron.
Även jag tycker att SVT alltför ofta lutar åt vänster mrn tycker kanske att just denna konflikt känns onödig.
(Om jag måste välja sida väljer jag nog ministerns sida i detta fall kan dock tilläggas).
Citera
2026-09-08, 21:00
Medlem
pestloppans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Batagare
Gör oss alla en tjänst, läs på! När du postar, läs igenom en gång till. Allt som "poppar" upp i huvudet, kanske inte är lämpligt att posta. Men nu är vi långt ute i "off - topic" träsket, så låt oss återgå till ämnet (TS).

Om du ska tala om för folk vad som är "lämpligt" att posta på Flashback så föreslår jag att du omedelbart lämnar Flashback! Det finns säkert något lämpligare forum för dig att hålla till på.

Tillägg: På Flashback har det genom åren postats tusentals mindre lämpliga inlägg. Vissa av dessa har varit/är fortfarande direkt olämpliga, och så måste det få vara i den sanna yttrandefrihetens namn. Eller hur?!
Citera
2026-09-08, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Därför att man har gjort ett aktivt val att befinna sig på en plattform som står för yttrandefrihet och där man följaktligen inte är ansvarig för andras yttranden och där tankesättet bakom inte är sådant att man blir det. Och som därför kritiseras som ”oansvarigt” av diverse aktörer i Sverige i just detta att principen inte är guilt by association.

Ja, det finns skillnader, men tankesättet att man blir ansvarig för andras kommentarer är det samma i grunden. Om jag delar någons inlägg på X eller Facebook kan det vara av något annat skäl än att jag håller med, eller att jag håller med om allt. Ändå blir jag i så fall kritiserad för åtminstone att jag gett uppmärksamhet eller spridning åt det hela. Av journalister, men inte minst av politiker som använder det för att misstänkliggöra och svartmåla.

Så Bohlin kan inte gärna vara speciellt förvånad över att det fungerar enligt den moralistiska svenska regeln att ”du är ansvarig för andras åsikter” om du uppmärksammar eller har lite liknande åsikter själv, också i det här fallet.

Tycker du helt klart har en poäng i ditt resonemang. Har inte bemödat mig att följa Bohlin, men han verkar vara en stor provokatör på x, utöver ministerposten verkar det som. Någon borde även kartlägga när han skriver sina inlägg, görs det på betald arbetstid? Är det verkligen rimligt att en minister hetsar mot journalister på sin X? Jag minns ju hur teatralisk han var när han mötte mobben som hade plakat kring att det dödas tusentals palestinier.

Är han influencer eller är han minister? Får lite obehagliga vibbar från det lilla jag sett honom. Men det kanske är för snabbt dömt.
Citera
2026-09-08, 21:04
Medlem
Batagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pestloppan
Om du ska tala om för folk vad som är "lämpligt" att posta på Flashback så föreslår jag att du omedelbart lämnar Flashback! Det finns säkert något lämpligare forum för dig att hålla till på.

För att fritt citera den store filosofen Arne Anka: "Att tänka innan man skriver är som att torka sig innan man skiter."
Citera
2026-09-08, 21:05
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av videopac
Det tragiska här är att du med största sannolikhet inte skriver detta ironiskt utan faktiskt menar det.

Tänk att vara så otroligt vänstertappad.

Journalistiken är ett grundläggande skydd för medborgarna mot maktmissbruk. Det är en extremt viktig institution för demokratin och ett skydd mot att samhället rör sig mot det auktoritära. Att samhället i allt högre grad blivit tolerant för nån sorts dopaminpolitik, där politiker vinner poänger genom att "trycka dit" en journalister, så idioter utan att reflektera kan konsumera det som content, det tyder på att många idag helt saknar förståelse för hur viktigt det är att makten granskas och ställs till svars. Det har inte med vänster eller höger att göra, utan om demokrati eller auktorianism.
Citera
2026-09-08, 21:07
Medlem
Han äger ju kärringen. Önskar jag kunde bemöta människor med meningsskiljaktigheter på samma vis. Lycka till med klippningen av denna intervju SVT, och ge tillbaka mina pengar!
Citera
2026-09-08, 21:23
Moderator
Carlboms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoeDevola
Hej Journalistklubben!

Den här intervjun ställer SVT och Lagerström i en mycket dålig dager. Man köper lite tid och skriver att den inte ska sändas före valet. Det kommer inte att se snyggare ut efter valet heller, så då får vi nog en ny bortförklaring till varför den inte ska sändas.

SVT verkar blivit smärtsamt påminda om att de nu på 20-talet inte längre äger och kontrollerar narrativet. Bohlin trasade sönder deras intervju genom att publicera den oklippt i förtid och det avväpnade public service totalt. De kommer inte sända den efter valet om de inte sänder den innan. Och varför skulle de? Alla som är intresserade har ju redan sett den. Vad skulle en klippt version kunna tillför om det redan släppts en oklippt? De kommer få en klippt och vinklad version uppkörd i röven direkt och de vet om det.

Jag känner skadeglädje faktiskt
Citera
2026-09-08, 21:30
Medlem
9zs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Det är ett sjukdomstecken i vår samtid att inte hela landet reagerar med bestörtning och avsky när en jäkla minister uppvisar ett sån öppen fientlighet mot journalistiken. Fyfan, vad skönt det ska blir när det där vidriga edgelord-aset är förpassat till historien.

I denna tråden diskuteras CO Bohlin, inte Nooshi Dadgostar som du syftar på. Därtill skall du veta att Nooshi inte är minister. I övrigt har du helt rätt.
Citera
2026-09-08, 21:32
Medlem
Nu vill jag att Kristina Lagerström svarar på hur hon ser på sitt ansvar som journalist på SVT för alla hatiska inlägg jag skrivit idag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in