2026-09-05, 20:11
Medlem
Tearsinrains avatar
Såg på facebook att det var 50år sen nyligen med Börjes "5 minuters ovation" i Canada Cup 1976 som dessutom blev framröstat som tidernas hockeyögonblick på Tidernas hockeygala.

Var är 5 minuters ovationen som alla skriver om?

https://youtu.be/K_yjUtbEDF4 där är ett klipp från matchen mot Kanada. Är cirka 38 sekunder=5 min?

Andra påstår att det var matchen mot USA. Men det finns inga bevis för det eller klipp därifrån med någon lång ovation. Inte ens SVT som delade ut priset visade någon "5 minuters ovation" Jag har mailat SVT om detta flera gånger utan att få svar.

Så var kommer myten ifrån att det var "flera minuter"? Det enda bevis jag hittar är de 40sek som jag länkade ovan.

Och kom inte med "jag såg det själv" Då är det Mandela-effekten. Precis som det finns miljoner med människor som tror sig ha hört att Arne Hegerfors sa att det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk. Det gick så långt att Arne själv trodde på det till slut.

Jag påstår att Börje Salming aldrig fick någon ovation i Canada Cup 1976 som varade i flera minuter. Kom med bevis för motsatsen?
Senast redigerad av Tearsinrain 2026-09-05 kl. 20:32.
Citera
2026-09-05, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tearsinrain
Jag påstår att Börje Salming aldrig fick någon ovation i Canada Cup 1976 som varade i flera minuter. Kom med bevis för motsatsen?

Hur länge varade den i så fall?
Citera
2026-09-05, 20:19
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackperson
Hur länge varade den i så fall?
Jag skickade ju klipp på det så du kan se själv.
Citera
2026-09-05, 20:25
Medlem
smickras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tearsinrain
Såg på facebook att det var 50år sen nyligen med Börjes "5 minuters ovation" i Canada Cup 1976 som dessutom blev framröstat som tidernas hockeyögonblick på Tidernas hockeygala.

Var är 5 minuters ovationen som alla skriver om?

https://youtu.be/K_yjUtbEDF4 där är ett klipp från matchen mot Kanada. Är 40 sekunder=5 min?

Andra påstår att det var matchen mot USA. Men det finns inga bevis för det eller klipp därifrån med någon lång ovation. Inte ens SVT som delade ut priset visade någon "5 minuters ovation" Jag har mailat SVT om detta flera gånger utan att få svar.

Så var kommer myten ifrån att det var "flera minuter"? Det enda bevis jag hittar är de 40sek som jag länkade ovan.

Och kom inte med "jag såg det själv" Då är det Mandela-effekten. Precis som det finns miljoner med människor som tror sig ha hört att Arne Hegerfors sa att det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk. Det gick så långt att Arne själv trodde på det till slut.

Det finns redan en tråd med ganska exakt samma fråga och formulering.

(FB) Varför finns inte "tidernas ögonblick" Börjes hyllning i Canada Cup 1976 på film?
Citera
2026-09-05, 20:32
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Det finns redan en tråd med ganska exakt samma fråga och formulering.

(FB) Varför finns inte "tidernas ögonblick" Börjes hyllning i Canada Cup 1976 på film?
Flera kan ha samma tankar precis som att flera tror det med flera minuters ovation har hänt. Jag ställer ingen fråga dock. Jag kommer med ett påstående. Intressant där med mer info. som pekar ännu mer mot det jag påstår
Citera
2026-09-05, 20:52
Avslutad
Vad spelar det för roll hur lång den var?

Vad blir nästa fråga? Vilket väder var det utanför ishallen den dagen? Stod verkligen alla upp och applåderade och om inte hur många procent satt ned? Fanns det handikappade som inte var kapabla att klappa händerna den dagen? Hur många hade Parkinsons och därför gav halvhjärtade applåder?
Citera
2026-09-05, 21:10
Medlem
Jag tror du har missat poängen. Möjligen har någon journalist skrivit fem minuter, men det stämmer knappast.
Vad det handlar om var att ett svenskt landslag spelade för första gången i Nordamerika mot ett professionellt kanadensiskt landslag. Man får komma ihåg att på den tiden spelade bara amatörer i OS och VM så man hade aldrig sett proffsen.
I Sverige hade vi inte traditionen med att presentera spelarna en i taget så det var något nytt för oss som tittade.
Det som hände var som det brukar vara att spelarna åker in en och en och publiken applåderar artigt i några sekunder. Det samma gällde de kanadensiska spelarna.
Men när Börje Salming kommer in så ställer sig plötsligt hela publiken upp och ger honom en stående ovation, något som inte ens de kanadensiska spelarna fick.
De fick stoppa upp presentationen som du säkert sett på klippet för att publiken skulle få klappa färdigt.
Ingen i Sverige hade förstått hur stor Börje var i Kanada så det var som en chock.
Du kanske inte tycker förtio sekunder är en stor sak, men det var stort på den tiden.
Citera
2026-09-05, 21:30
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KomTillbakaBonus
Vad spelar det för roll hur lång den var?

Vad blir nästa fråga? Vilket väder var det utanför ishallen den dagen? Stod verkligen alla upp och applåderade och om inte hur många procent satt ned? Fanns det handikappade som inte var kapabla att klappa händerna den dagen? Hur många hade Parkinsons och därför gav halvhjärtade applåder?
För att det påstås att det var flera minuter. När jag pratat med folk om detta blir de fly förbannade och påstår att jag har fel. Precis som med Kameruns avbytarbänk.

Det är klart det spelar roll. Precis som de spelar roll om det hade varit 5 sekunders applåder och inte runt 38 som det är i Kanada-matchen iaf. Det är ju skillnad i hur mäktigt det var eller inte. Det var ju mäktigt med nästan 40sek. Men det hade inte varit lika mäktigt med 5sek men det hade varit mäktigare med 5min som det står om överallt. Såg flera olika sportsidor lägga upp "idag var det 50år sen Börje Salming fick applåder i över 5 minuter" Varför skriva så om det inte finns nåt bevis på det?

Resten du skriver är rent larv då ingen har gjort en stor grej eller delat ut ett pris med felaktig motivering om exempelvis vädret utanför ishallen.
Citera
2026-09-05, 21:33
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dfd32d04
Jag tror du har missat poängen. Möjligen har någon journalist skrivit fem minuter, men det stämmer knappast.
Vad det handlar om var att ett svenskt landslag spelade för första gången i Nordamerika mot ett professionellt kanadensiskt landslag. Man får komma ihåg att på den tiden spelade bara amatörer i OS och VM så man hade aldrig sett proffsen.
I Sverige hade vi inte traditionen med att presentera spelarna en i taget så det var något nytt för oss som tittade.
Det som hände var som det brukar vara att spelarna åker in en och en och publiken applåderar artigt i några sekunder. Det samma gällde de kanadensiska spelarna.
Men när Börje Salming kommer in så ställer sig plötsligt hela publiken upp och ger honom en stående ovation, något som inte ens de kanadensiska spelarna fick.
De fick stoppa upp presentationen som du säkert sett på klippet för att publiken skulle få klappa färdigt.
Ingen i Sverige hade förstått hur stor Börje var i Kanada så det var som en chock.
Du kanske inte tycker förtio sekunder är en stor sak, men det var stort på den tiden.
Jag tycker det är mäktigt men det är stor skillnad på under en minut, knappt 40sek jämfört med 5min som har blivit nån slags "sanning" utan bevis. Att påstå att han fick hyllningar i flera minuter inför avsläpp när det inte stämmer och det dyker upp lite då och då hur mäktigt det var med flera minuters ovationer. Varför skriva så när det inte stämmer?

1+1=2. Inte 3. Men om folk skulle påstå att det blir 3 i flera decennier kommer väl till slut folk tro på det.
Citera
2026-09-05, 21:40
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dfd32d04

40 sek är en sjuhelvetes ovation, stående som sittande, oavsett årtal. Få skulle palla 5 min. Till och med den som hyllades skulle snegla på klockan.
Citera
2026-09-05, 21:43
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg
40 sek är en sjuhelvetes ovation, stående som sittande, oavsett årtal. Få skulle palla 5 min. Till och med den som hyllades skulle snegla på klockan.
Har inte påstått nåt annat. Men varför ljuger SVT och massa olika sportsidor om att det var flera minuter?

Jag har haft folk efter mig som verkar vilja mörda mig när jag skriver eller säger att det inte stämmer att det var flera minuter.
Citera
2026-09-05, 21:59
Medlem
SMART4SSs avatar
Den finns har sett den själv på VHS hemma hos farfar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in