Såg på facebook att det var 50år sen nyligen med Börjes "5 minuters ovation" i Canada Cup 1976 som dessutom blev framröstat som tidernas hockeyögonblick på Tidernas hockeygala.
Var är 5 minuters ovationen som alla skriver om?
https://youtu.be/K_yjUtbEDF4 där är ett klipp från matchen mot Kanada. Är cirka 38 sekunder=5 min?
Andra påstår att det var matchen mot USA. Men det finns inga bevis för det eller klipp därifrån med någon lång ovation. Inte ens SVT som delade ut priset visade någon "5 minuters ovation" Jag har mailat SVT om detta flera gånger utan att få svar.
Så var kommer myten ifrån att det var "flera minuter"? Det enda bevis jag hittar är de 40sek som jag länkade ovan.
Och kom inte med "jag såg det själv" Då är det Mandela-effekten. Precis som det finns miljoner med människor som tror sig ha hört att Arne Hegerfors sa att det ser mörkt ut på Kameruns avbytarbänk. Det gick så långt att Arne själv trodde på det till slut.
Jag påstår att Börje Salming aldrig fick någon ovation i Canada Cup 1976 som varade i flera minuter. Kom med bevis för motsatsen?