2026-10-09, 08:53
Medlem
bangarangas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det brukar alltid gå så i ett land när man inför fria preventivmedel där, så att vem som helst kan få tag i dem - detta har man även sett i Afrika när Västvärlden har delat ut kondomer där - att till att börja med så går andelen utomäktenskapliga barn ner... men sedan går den snart upp igen till högre nivåer än innan.

Detta är för att folk kommer in i nya mönster, när sex utanför äktenskapet utan följder blir möjligt p.g.a. preventivmedlen. Men när de väl har kommit in i dessa mönster, så kommer de att ha sex - och med olika partners - även när de inte har tillgång till preventivmedel av någon anledning, plus att vissa felhanterar kondomerna, glömmer ta p-pillren (whatever), man kollar inte bäst före-datumet och liknande (detta ser vi ju även i Sverige), och sedan blir antalet utomäktenskapliga graviditeter HÖGRE än tidigare, då man försökte hålla på sig tills man kunde gifta sig.

Du skuldbelägger västvärlden för att afrikaner knullar runt. Du säger att afrikaner väntat med sex tills "före äktenskapet".

Snälla. Afrikaner har knullat runt åtminstone 50.000 år innan västvärlden ens berättade att det finns något som heter äktenskap.

Afrika och sex är inte västvärlden. Har du ens varit i närheten av Afrika så skulle du ha märkt det.

Sex före och utanför äktenskapet har alltid varit vanligt i Afrika.
Citat:
Contrary to the common belief that teenage premarital sexual activity is a new phenomenon caused by socioeconomic development, particularly Western education, the data show that in most countries sexual activity among unmarried adolescents was also common in the past, and that increases across cohorts have occurred mostly in countries where the prevalence was already high

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/7973840/
The prevalence of extramarital sex was 58.1% (95% CI: 0.51–0.65) among men and 8.2% (95% CI: 0.05–0.13) in women
https://link.springer.com/article/10.1186/s12981-025-00837-2
https://www.nytimes.com/1990/10/19/world/aids-in-africa-experts-study-role-of-promiscuous-sex-in-the-epidemic.html

Det finns också riktigt udda seder, som att en afrikansk man måste ha sex med moster innan äktenskapet, i vissa stammar.
https://medium.com/@humanthings/the-weird-wedding-culture-of-africa-where-the-groom-must-have-sex-with-the-brides-aunt-first-0b22215 59118
16 afrikanska sex-ritualer
https://www.youtube.com/watch?v=CA19CBd8xvg
Citera
2026-10-09, 08:58
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SCOJCOLAS
Jag tror inte jag har angett någon annan anledning som står i konflikt med detta, endast diskuterat problematiken med abort.

Nej. Vad du har gjort är att du angett argument mot abort som egentligen är betydelselösa för dig. Varför ska vi prata om argument som inte berör de verkliga anledningarna till ditt abortmotstånd? Det blir en oärlig diskussion och det vet du mycket väl. Så jag är glad att vi börjat en ärlig diskussionen nedan. Låt oss hålla den så.

Citat:
Jag svarar på dina frågor från ett katolsk perspektiv, eftersom det är den världsbild jag utgår från.

Så länge du tror själv på det du skriver så får du ha vilket perspektiv du vill. Det enda jag vill ha är ärlighet.

Citat:
I katolsk förståelse är själen inte ett litet föremål inuti kroppen, utan den livsprincip som gör en levande människa till en levande människa. Människan är en enhet av kropp och själ. Den andliga själen kan inte observeras eller mätas vetenskapligt

Tack. Så då är vi överens om att det egentligen inte finns någon bra anledning att tro att det öht finns en själ? Det är 100 % en trosfråga?

Citat:
Katolska kyrkan lär att från befruktningen finns en ny mänsklig organism, som ska respekteras och behandlas som en person.

Tack.

Citat:
Det kan jag inte säga. Kyrkan lär inte att ett barn som dör före dopet säkert är förlorat; hon överlämnar sådana barn åt Guds barmhärtighet och uttrycker hopp om att de kan bli frälsta. Det är alltså hopp, inte ett säkert påstående om varje enskilt barns öde.

Sa du inte alldeles nyss att abort innebar att möjligheten till ett evigt liv berövades? Men nu kan du varken säga bu eller bä? Bestäm dig.

Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Berätta varför du är emot abort EGENTLIGEN.

Postat av SCOJCOLAS
För att det berövar en fullständigt oskyldig själ möjligheten at få utveckla, uttrycka och fullt ut uppleva sin mänsklighet, och därigenom ges möjligheten till ett evigt liv i förening med Gud.

Citat:
Enligt katolsk lära är arvssynd ett tillstånd som alla människor ärver, inte en personlig handling eller personlig skuld som barnet själv har valt. Ett barn som dör odöpt har därför inte begått en personlig synd. Vad gäller dess eviga öde överlämnar kyrkan barnet åt Guds barmhärtighet.

Tack. Varför kallar du embryot/fostret "oskyldigt" om det enligt dig har arvssynd?

Citat:
Inte hur utvecklad, självständig eller medveten man är. Ett mänskligt embryo är en människa i ett tidigt utvecklingsstadium; det är inte en annan sorts varelse som senare blir mänsklig. Kyrkan säger att den mänskliga individen ska respekteras som person från befruktningen

1) Så ingen dödshjälp oavsett hur mycket någon lider och någon i koma ska hållas vid liv så länge det bara går?

2) Vad är en "person"?

Citat:
Hoppas det gör det tydligare för dig varför jag står där jag gör i abortfrågan

So far, so good.
Citera
2026-10-09, 16:59
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bangaranga
Du skuldbelägger västvärlden för att afrikaner knullar runt. Du säger att afrikaner väntat med sex tills "före äktenskapet".

Snälla. Afrikaner har knullat runt åtminstone 50.000 år innan västvärlden ens berättade att det finns något som heter äktenskap.

Afrika och sex är inte västvärlden. Har du ens varit i närheten av Afrika så skulle du ha märkt det.

Sex före och utanför äktenskapet har alltid varit vanligt i Afrika.

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/7973840/
The prevalence of extramarital sex was 58.1% (95% CI: 0.51–0.65) among men and 8.2% (95% CI: 0.05–0.13) in women
https://link.springer.com/article/10.1186/s12981-025-00837-2
https://www.nytimes.com/1990/10/19/world/aids-in-africa-experts-study-role-of-promiscuous-sex-in-the-epidemic.html

Det finns också riktigt udda seder, som att en afrikansk man måste ha sex med moster innan äktenskapet, i vissa stammar.
https://medium.com/@humanthings/the-weird-wedding-culture-of-africa-where-the-groom-must-have-sex-with-the-brides-aunt-first-0b22215 59118
16 afrikanska sex-ritualer
https://www.youtube.com/watch?v=CA19CBd8xvg

Min information är från Botswana, och det framgår ju också av ditt citat, att föräktenskapliga förbindelser har ökat mycket i Botswana. Varför står det inga årtal förresten? Det gör ju diskussionen helt meningslös. När är "förr"?

Att det finns primitiva stammar i Afrika med alla möjliga konstiga seder, är inget nytt och påverkar inte the overall discussion.
Citera
2026-10-09, 17:08
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Bitch, please. Vad som händer är att du bestämt dig för att abort är fel och sen letar du anledningar som bekräftar din slutsats. Men eftersom du varken förstår eller tror på dina egna argument så rör du ihop saker: Du är inte unik, jag har sett det tusen ggr förrut.

Så bara sluta och berätta varför du är emot abort EGENTLIGEN. Bara var ärlig med mig så kan vi ha ett produktivt samtal.

Så om du får cancer trots att du levt hälsosamt så vill du inte ha behandling? Du accepterar verkligheten istället? Give me a fucking break

Fast det är ju skillnad på ett barn och en cancertumör, eller så tycker de flesta av oss.

Jag tycker att abort är en otäck, omänsklig hantering, och det borde alla tycka.
Citera
2026-10-09, 19:22
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Fast det är ju skillnad på ett barn och en cancertumör, eller så tycker de flesta av oss.

Jag tycker att abort är en otäck, omänsklig hantering, och det borde alla tycka.
Ja, att döda sitt barn eller vad som håller på att utvecklas till ens barn, borde aldrig göras till en rutin.
Allt för att vissa är ansvarslösa.
Citera
2026-10-09, 19:56
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Ja, att döda sitt barn eller vad som håller på att utvecklas till ens barn, borde aldrig göras till en rutin.
Allt för att vissa är ansvarslösa.

Jag hade som ung en god väninna som försvann in i psykisk sjukdom, på grund av sina erfarenheter som undersköterska på ett sjukhus. En av hennes arbetsuppgifter var att lägga de aborterade fostren i pappkartonger inför bränningen som avfall, det var olika storlekar på kartongerna från pyttesmå till de som rymde de stora 21-veckorsfostren som aborterats "av sociala skäl". Hon blev alltså bokstavligt talat sjuk i själen av detta. I Sverige finns ju ingen samvetsklausul heller som i andra länder, så man kan inte slippa oetiska arbetsuppgifter.

Det finns många sådana kollateralskador också vid sidan av de uppenbara, som vi överhuvudtaget inte pratar om i Sverige. Var är kvinnoförbunden, LO? De säger inget om att kvinnor tvingas utföra arbetsuppgifter som gör dem sjuka i själen, utan tvärtom driver de på att de ska tvingas göra det (abort ska vara tillåtet högt upp i veckorna, och det får absolut inte finnas någon samvetsklausul i vårdpersonalens anställningskontrakt).
Citera
2026-10-09, 20:28
Medlem
Citat:
Tack. Så då är vi överens om att det egentligen inte finns någon bra anledning att tro att det öht finns en själ? Det är 100 % en trosfråga?

Nej, vi är inte överens. Jag menar att det finns en immateriell dimension av oss, och det pekar mot en rationell själ. Jag tror inte att vår förmåga att känna, tänka, vilja och älska endast är en kemisk reaktion i hjärna och nervsystem. Det är, som vetenskapliga studier säkert kan påvisa, absolut elektriska impulser och kemiska reaktioner också, men jag tror att de härför från vår själ.

Och innan du bemödar dig med naturvetenskapliga motargument - jag tror inte vetenskap är en tillräcklig måttstock för att beskriva verkligheten, så när du argumenterar från utgångspunkten att det är universellt accepterad baseline för debatt så blir jag bara trött på att prata med människor som bara halvt lever i samma värld som jag

Citat:
Sa du inte alldeles nyss att abort innebar att möjligheten till ett evigt liv berövades? Men nu kan du varken säga bu eller bä? Bestäm dig.

Jo, det sa jag. Och det är det rimligaste vi kan förstå idag. Abort i industriell skala och metod ör något väldigt nytt. Kyrkan ör alltjämt utan svar op exakt vad som händer med dessa människor, men vi ber för deras frälsning.

Citat:
Tack. Varför kallar du embryot/fostret "oskyldigt" om det enligt dig har arvssynd?

För att personen inte begått någon personlig synd, endast ärvt ett trasigt mänskligt tillstånd.

Citat:
1) Så ingen dödshjälp oavsett hur mycket någon lider och någon i koma ska hållas vid liv så länge det bara går?

Nej, absolut ingen dödshjälp, och självmord i alla former är en grov oförrätt mot Gud. Det är att vilja vara Gud, och ge upp förtroendet för att ditt liv har mening, till sista andetaget. Smärtlindring, nedsövning, och så vidare - absolut, ingen ska lida i onödan. Men att avsluta liv - skarpt nej från min sida. [/quote]

Citat:
2) Vad är en "person"?

En person är ett enskilt ”någon”, inte bara ”något”, med ett eget, unikt jag och förmåga till förnuft och relation.
Citera
2026-10-09, 20:32
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Jag hade som ung en god väninna som försvann in i psykisk sjukdom, på grund av sina erfarenheter som undersköterska på ett sjukhus. En av hennes arbetsuppgifter var att lägga de aborterade fostren i pappkartonger inför bränningen som avfall, det var olika storlekar på kartongerna från pyttesmå till de som rymde de stora 21-veckorsfostren som aborterats "av sociala skäl". Hon blev alltså bokstavligt talat sjuk i själen av detta. I Sverige finns ju ingen samvetsklausul heller som i andra länder, så man kan inte slippa oetiska arbetsuppgifter.

Det finns många sådana kollateralskador också vid sidan av de uppenbara, som vi överhuvudtaget inte pratar om i Sverige. Var är kvinnoförbunden, LO? De säger inget om att kvinnor tvingas utföra arbetsuppgifter som gör dem sjuka i själen, utan tvärtom driver de på att de ska tvingas göra det (abort ska vara tillåtet högt upp i veckorna, och det får absolut inte finnas någon samvetsklausul i vårdpersonalens anställningskontrakt).
Tack för att du delade med dig av detta!
Citera
2026-10-09, 20:44
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SCOJCOLAS
Nej, vi är inte överens. Jag menar att det finns en immateriell dimension av oss, och det pekar mot en rationell själ. Jag tror inte att vår förmåga att känna, tänka, vilja och älska endast är en kemisk reaktion i hjärna och nervsystem. Det är, som vetenskapliga studier säkert kan påvisa, absolut elektriska impulser och kemiska reaktioner också, men jag tror att de härför från vår själ.

Det skulle ju vara futtigt, annars, om denna immateriella dimension som du så väl uttrycker det, inte skulle finnas. Fast jag vet inte om det är önsketänkande? En dag får vi alla veta (eller så blir det bara svart och då får vi förstås INTE veta, men då vet vi inte heller att vi inte vet så det gör inget).

Men sedan vill jag ändå lägga till, att man kan tro på människovärdet ändå, även om man INTE tror på en odödlig själ. ÄVEN om det skulle vara så att vi bara evolverat från apor. Det hindrar ju inte att vi är en väldigt förädlad art av apa NU, och att vi kan tycka att människor därför ska ha ett särskilt värde jämfört med djur. Och ja även i fosterstadiet.

Man kan kanske ge sin rastik en abortspruta om hon har tjuvparat sig med grannens byracka, men man har inte rätt att köra sin dotter till en abortklinik, eller abortör om man bor i ett land där det inte finns lagliga abortkliniker, för att hon har legat med en arbetarklasskille... det är skillnad. Fast å andra sidan, bör vi EGENTLIGEN göra det heller..? (Ge djur abortmedel.) Ju mer man tänker på den här frågan, desto otrevligare blir alla interventioner mot liv som redan har grytt!
Citera
2026-10-09, 21:20
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:

Ja, detta är mycket märkligt och direkt kvinnofientligt. Vilka andra större företag finns det ens där varenda en som jobbar där SKA utföra alla den kompetensens uppgifter? Att dela upp jobbet i t ex olika avdelningar är snarare regel än undantag.

Med tanke på hur hett väldigt många försvarar aborträtten är det nog inga större problem att rekrytera till "abortmorskor" för det som nu åligger alla barnmorskor.
Citera
2026-10-09, 21:50
Medlem
Citat:

Om man ska arbeta inom vården så får man acceptera att blod och död ingår. Det finns massor med saker inom vården som är otäcka.
Citera
2026-10-09, 22:01
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rostochlok
Om man ska arbeta inom vården så får man acceptera att blod och död ingår. Det finns massor med saker inom vården som är otäcka.

Ja, men inte att avlivning av människor ska behöva ingå. Enligt internationella konventioner har medicinsk personal rätt att vägra medverka vid avrättning, dödshjälp, tortyr och abort. Sverige är ett av mycket få länder på jorden, som har avtalat bort rätten att vägra medverka vid abort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in