2026-10-04, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey
Den entitet jag talar om är Bibelns Gud.

Bra. Då förstår du att Gud är själva varandet, som allting annat har sitt varande i, alltså sin existens.
Då förstår du också att Gud är inte någon kosmisk diktator som aktivt bestämmer sig för att döda oskyldiga barn.
Däremot tillåter varandets natur att oskyldiga dödas, men då till följd av synd. (Och med det menar jag inte att offren ”syndat och straffas”, utan att orsaken till att något ont händer ytterst är synd, enskild eller kollektiv.)

Citat:
Utan undantag?

Ja, jag anser att livet är okränkbart och endast Gud ska råda över det. Aldrig människor.
Citera
2026-10-05, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trekytt
Idag var jag på den kristna sammankomsten på Norra Bantorget i Stockholm som gick under parollen "Ja till livet - Nej till abort"

Vart står ni i denna polariserade fråga?

Här finns ett klipp med ett inledande tal och anförande emot abort och ja till livet:

Länk till mitt klipp på YouTube
https://youtu.be/O14dkeVCU08

Tycker ni att sådana här sammankomster kommer upp till riksmedia eller förblir det endast en underground-rörelse och företeelse?

Själv är jag för sådana här sammankomster eftersom jag tycker att det talas väldigt lite om de människor som står upp för livet. De flesta tillhör liksom jag själv ett kristet sammanhang och jag måste säga att jag samtalade med min fru innan denna sammankomst och hon sa att hon alltid är för livet och emot abort förutom då det kommer till en våldtäkt. Där tycker hon att gränsen går för barnens bästa och rätt till livet.

Vad tycker ni om detta argument?
Är ni för eller emot?
Kan ni motivera?

I 4 Mos 5:11–31 finns ju för fasen en hel föreskriven ritual för abort om man misstänker att hon varit otrogen. Och i 2 Mos 21:22–25 så framgår det också helt klart att ett foster inte har samma status som en född människa och att inte ens gud håller med den där typen av kristna muppar som springer runt och gapar om "befruktningsögonblicket"!

Att vara religiösa i allmänhet, och kristen i synnerhet är helt klart något av det mest iq-befriade man kan ägna sig åt.
Citera
2026-10-05, 13:11
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
I 4 Mos 5:11–31 finns ju för fasen en hel föreskriven ritual för abort om man misstänker att hon varit otrogen. Och i 2 Mos 21:22–25 så framgår det också helt klart att ett foster inte har samma status som en född människa och att inte ens gud håller med den där typen av kristna muppar som springer runt och gapar om "befruktningsögonblicket"!

Att vara religiösa i allmänhet, och kristen i synnerhet är helt klart något av det mest iq-befriade man kan ägna sig åt.
Ok, så enligt dig är det IQ-befriat att inte rätta sig precis efter hur du uppfattar varenda stavelse i Bibeln. Jag håller inte med.
Citera
2026-10-05, 13:14
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SCOJCOLAS
Bra. Då förstår du att Gud är själva varandet, som allting annat har sitt varande i, alltså sin existens.
Då förstår du också att Gud är inte någon kosmisk diktator som aktivt bestämmer sig för att döda oskyldiga barn.
Däremot tillåter varandets natur att oskyldiga dödas, men då till följd av synd. (Och med det menar jag inte att offren ”syndat och straffas”, utan att orsaken till att något ont händer ytterst är synd, enskild eller kollektiv.)

Spännande. Finns det ett liv efter döden?
Citera
2026-10-05, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nerdnerd
Ok, så enligt dig är det IQ-befriat att inte rätta sig precis efter hur du uppfattar varenda stavelse i Bibeln. Jag håller inte med.

Så du menar att det finns delar av guds heliga ord i Skriften som du alltså kan strunta i?
Citera
2026-10-05, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Spännande. Finns det ett liv efter döden?

Ja, enligt kristen tro tar inte människans existens slut vid döden. Vi tror att livet med Kristus fortsätter efter döden och att de döda en dag ska uppstå. Men vi kan inte beskriva exakt hur det livet är, det övergår vår erfarenhet och våra föreställningsförmågor.
Citera
2026-10-05, 17:14
Medlem
Trolltestets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trekytt
Idag var jag på den kristna sammankomsten på Norra Bantorget i Stockholm som gick under parollen "Ja till livet - Nej till abort"

Vart står ni i denna polariserade fråga?
Alla som är emot abort borde åläggas att adoptera minst 2 oönskade barn innan de tillåts knulla fram egna.
Citera
2026-10-05, 18:49
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ja,

Finns det synd i efterlivet?
Citera
2026-10-05, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Finns det synd i efterlivet?

Inte på samma sätt, nej.
I himlen - ingen synd.
I skärselden - renas du från rester av synd, men du är redan i Kristi kärlek.
I helvetet/fördömelsen - är du för evigt separerad från Gud till följd av din synd, din vilja är alltjämt fäst vid det onda, men du kan inte längre agera ut dina syndiga lustar.
Citera
2026-10-05, 20:46
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
nej.

Så gud kan alltså skapa en värld utan synd?
Citera
2026-10-06, 16:45
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Så du menar att det finns delar av guds heliga ord i Skriften som du alltså kan strunta i?
Din kognitiva dissonans har nog att göra med att det är en minimal minoritet som bokstavstolkar Bibeln på exakt samma sätt som du.

T o m om man bara räknar kristna.

Men du menar alltså att det är IQ-befriat att strunta i vissa delar i Bibeln. Håller inte med.
Senast redigerad av nerdnerd 2026-10-06 kl. 16:52.
Citera
2026-10-06, 16:51
Medlem
goseigens avatar
Citat:

Man måste per definition göra det. Vi har ingen direktkanal till vad en eventuell allsmäktig makt har menat. Så fort vi läser något tolkar vi. Vi tolkar allt, hörsel- och synintryck också.

Och det säger sig självt att ingen kan tro på allt i en över tusen sidor lång bok, där vissa delar motsäger varandra.

Det är också därför som det finns närmare 50 000 olika typer av kristendom.

Kort sagt, man kan och måste tolka texterna som man själv vill, och inte så få gör det förstås för att själva tjäna pengar och för att få lite action, om du förstår. Det är liksom ingen mening med att vara stylit, om man inte kan locka snygga människor till att ligga med en.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in