2026-09-05, 18:24
Bannlyst
Livet är viktigt!
Citera
2026-09-05, 18:30
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av excavation
Det där är en språklig distinktion som tillkommit för att göra dödandet lättare. Jag säger inte att jag är emot att kvinnan dödar sitt barn så länge det sker tidigt i graviditeten.

Det är mer än en språklig distinktion. Ett foster är inget barn, ett barn är inte en pensionär. Vi har olika namn på olika stadier i livet eftersom de är olika stadier och våra kroppar är annorlunda.

Vid tidig abort, alltså före vecka 12–14, visar forskningen att det centrala nervsystemet inte är tillräckligt utvecklat för att kunna bearbeta eller uppleva smärta. Rörelser eller reflexer som syns på ultraljud under denna period är omedvetna reflexer och inte ett tecken på smärtmedvetenhet.
Så funkar inte ett barn.
Det är snarare abortmotståndarna som envisas med att använda ordet barn för att få oss att tro att det är barn som aborteras, vilket det alltså inte är.
Citera
2026-09-05, 18:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Det är mer än en språklig distinktion. Ett foster är inget barn, ett barn är inte en pensionär. Vi har olika namn på olika stadier i livet eftersom de är olika stadier och våra kroppar är annorlunda.

Vid tidig abort, alltså före vecka 12–14, visar forskningen att det centrala nervsystemet inte är tillräckligt utvecklat för att kunna bearbeta eller uppleva smärta. Rörelser eller reflexer som syns på ultraljud under denna period är omedvetna reflexer och inte ett tecken på smärtmedvetenhet.
Så funkar inte ett barn.
Det är snarare abortmotståndarna som envisas med att använda ordet barn för att få oss att tro att det är barn som aborteras, vilket det alltså inte är.

Jag kan hålla med om att man kan behöva sätta godtyckliga gränser för att kunna skilja på olika stadier, men tycker inte det är så självklart var gränsen mellan foster och spädbarn går. Men bra om det är som du säger, att hen inte kan uppleva smärta och bearbeta information på något vis när man avslutar det.
Citera
2026-09-05, 18:34
Moderator
Kyrpators avatar
Här diskuterar vi abort. Dödshjälp för vuxna kan diskuteras i någon annan tråd.

/Moderator
Citera
2026-09-05, 18:35
Medlem
Abort är ett brott mot Gud.
Citera
2026-09-05, 18:50
Avstängd
Zeusminhunds avatar
Kvinnor bestämmer själva över sina kroppar jag är för abort.
Citera
2026-09-05, 19:06
Medlem
Citat:
Kvinnan bestämmer över sin egen kropp. Beslutet är hennes och hennes enbart. Kristna jävla tomburkar som tycker de har rätt att lägga sig i kan dra åt helvete.

Kvinnan skall föda barn efter penis penetrerat vagina.
Citera
2026-09-05, 19:38
Medlem
Citat:
Kvinnan bestämmer över sin egen kropp. Beslutet är hennes och hennes enbart. Kristna jävla tomburkar som tycker de har rätt att lägga sig i kan dra åt helvete.

Betyder inte det då att även barnet har rätt till sin kropp? Det är ju vad detta egentligen handlar om. Rätten till ett liv. Men mamman är alltså värd mer än det lilla barnet som aldrig fått finnas till?
Citera
2026-09-05, 20:04
Medlem
Sladdsnuss avatar
Jag tycket dock att det är lite extremt att man ska ut och demonstrera men det är demokratin.

Svår fråga!
Jag gillar tanken om att döda barn men jag gillar inte att kvinnor ska ha ett val.

edit: Är det några kända talare på plats?
Senast redigerad av Sladdsnus 2026-09-05 kl. 20:07.
Citera
2026-09-05, 20:15
Medlem
ludexSums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trekytt
Vad tycker ni om detta argument?
Är ni för eller emot?
Kan ni motivera?

Det kryllar av barn som borde blivit aborterade och som skadar både sig själva, andra och samhället. Det är ju inte direkt så att ni religiösa som är emot abort gör någon större ansträngning att ta hand om alla barn som ingen vill ha och som ingen bryr sig om.

Det aborteras alldeles för lite. Kvinnor som väljer abort tar iaf ansvar för barnet de inte vill ha, till skillnad från värdelösa föräldrar som inte klarar av föräldraskapet.
Citera
2026-09-05, 20:17
Medlem
proconsuls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doosing
Betyder inte det då att även barnet har rätt till sin kropp? Det är ju vad detta egentligen handlar om. Rätten till ett liv. Men mamman är alltså värd mer än det lilla barnet som aldrig fått finnas till?

Vilket barn? Man aborterar foster, inte barn.
Ja, mamman är värd mer än en geleklump på ca 8 cm och 40 gram.
Citera
2026-09-05, 20:39
Avslutad
det är ungefär 35000 aborter per år.

varför är det så många?
använder man abort som preventivmedel?
Är preventivmedel så dåligt till kvinnor att det blir barn ändå?

Ett sätt är ju att ta bort alla preventivmedel och bara använda kondom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in