Citat:
Ursprungligen postat av
Dumdryg
Ja det är dags att sätta sig vid förhandlingsbordet. De dör ju helt i onödan och landets ekonomi är i spillror. Men de behöver ju inte "ge upp allt". Bara frysa frontlinjen där den är.
Är ju lätt att sitta här och säga vad Ukraina borde göra och inte göra. Men kapitulera och ge upp allt kommer dom ju inte göra. Det är inte det diskussionerna handlar om heller utan om att frysa frontlinjen, gå med på att låta ryssarna behålla det dom tagit och sen upprätta något slags ny järnridå med hjälp av NATO/EU-styrkor och ev. FN. Skulle det funka, kan Ukraina lita på det? Ingen aning. Därför kan jag inte säga att det är dags för Ukraina att sätta sig vid förhandlingsbordet.
Kriget kommer fortsätta länge tills det antingen eskalerar och sprider sig utanför Ukraina eller antingen Ryssland eller Ukraina ger upp, vilket jag inte tror kommer ske. Oförutsedda saker som kan hända: statskupp i Ryssland med en hårdare diktator än Putin som eskalerar vilt, statskupper/nya regimer i väst kanske putinvänliga som fryser stödet till Ukraina, riktigt stor kärnkraftolycka av misstag (eller inte misstag) false flag (eller inte false flag) som drabbar Europa hårt, USA drar sig ur samtidigt som Kina ger sig in i kriget, alltså fan det går inte att se tio år framåt.
Om det funkade hade jag velat se fredsbevarande armé i Ukraina och att dom gav upp delar av sitt territorium. Krim och Donetsk. Men det är jag, det.