2026-09-05, 03:02
Medlem
KlappMungons avatar
Finns det nåt mer meningslöst än att sitta och runka av växelspaken på en Volvo V60?

Ni som njuter av det är inte som vi andra.
Citera
2026-09-05, 04:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
För att i Norge är det nästan bara elbilar att få köpa nu för tiden.
Man kan så klart importera via andra kanaler men lite mera strul med det då.

Va, är vanliga bilar olagliga där att sälja nya?
Citera
2026-09-05, 04:15
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Tråkigt att inte kunna köra en äldre bil dock om man vill eller måste, t.ex en veteranbil.
Bästa vore att ta bort skillnaden mellan behörighet för manuell och automat
Citera
2026-09-05, 05:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Då så, där har vi svaret. Explosionsmotorer kommer ändå självdö inom en generation.

De så kallade fossila motorerna är inte explosionsmotorer utan förbränningsmotorer.

För övrigt så har folk tjoat många gånger och länge om att förbränningsmotorer kommer att dö ut, men den har ändå fortsatt att utvecklas och bli bättre på alla vis. Men, kanske det är på gång att ske ”denna gång” nu när utveckling av både elmotorer och batteriteknik sker så pass raskt.

Dock tror jag att manuell växling av fordon kommer att dö ut fortare än förbränningsmotorn, då det för de allra flesta i de flesta körsituationer är fan så mycket behagligare att slippa böka med en spak mer eller mindre hela tiden, vare sig man kan köra manuell eller inte.
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2026-09-05 kl. 05:17.
Citera
2026-09-05, 05:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Borasare1980
Undrar hur länge det dröjer innan vanliga tankstationer börjar försvinna och är helt borta likt forntidens telefonkiosker.

Det har redan börjat då många bensinstationer har lagt ner på de senaste säg 5-10 åren
Citera
2026-09-05, 05:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SportquattroS1
Norrmän kan inte köra bil över huvud taget. De är livrädda att vägrenen ska bita dem eller att de ska falla ner i en fjord eller ramla av Hardangervidda eller något. Därför ligger de gärna på mittlinjen, särskilt när det kommer möten.

Den som inte tror mig får gärna besöka bohuslänska kustsamhällen från Smögen och uppåt under juni-augusti.

Ja för smala vägar och kustsamhällen är finns det ju i princip inte i Norge de är ju helt ovana vid sådan körning, norrmännen…..

Fan, du skrev nog det mest korkade inlägget på länge….

För övrigt så lär det hur som helst bli färre och färre helt manuellt växlade fordon kvar ju mer tiden går, oavsett personbilar eller större fordon som bussar lastbilar långtradare. Och jag ser inga som helst fel i det. Så jäkla kul är det inte att sitta och tvingas böka runt med t ex totalt 16 växlar som det var på t ex äldre tyngre fordon från Volvo
Citera
2026-09-05, 07:01
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Precis! Låt folk övningsköra och köra upp med automat/elbil. Sen kan man pilla med kopplingen på sin fritid om man känner för det
Citera
2026-09-05, 07:02
Medlem
Citat:
Ja, jag tror faktiskt män lär sig sådana saker snabbare.
Vet du att det inte ingår som en moment, om man följer trafikreglerna men inte kan handtera bilen, får man körkortet då?

Nej, man måste kunna hantera bilen också.

Lite kuriosa om uppkörning:

Jag körde upp i ett mindre samhälle utan trafikljus. Fick alltså mitt körkort utan att de kontrollerade om jag visste vad de olika färgerna betyder.

Motorvägspåfart fanns inte inom 10 mil, så det testades inte heller, tror inte det fanns tvåfiligt i samma färdriktning ens.

Köra med släp är inget som man kontrollerar på uppkörningar heller, eller hur man hanterar bilen i långa branta backar (om det nu inte råkar finnas en i närheten)

Uppkörning är ett stickprov i praktiken, även om vissa obligatoriska moment är med.
Senast redigerad av Baheera 2026-09-05 kl. 07:05.
Citera
2026-09-05, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Nu är väl detta inte speciellt för Norge? Märkligt att en generation som spelat datorspel sedan låg ålder där de gjort flera olika rörelser samtidigt med olika spakar inte kan lära sig växla en bil. Men visst finns det manuella elbilar. De är väl inte många men de kommer bli det. Vitsen med en växellåda är att få ut tillräckligt moment hela tiden. Använder man en svagare elmotor så behöver man ha utväxling. Svagare elmotor drar mindre el och är även billigare att bygga. Så allt är en kostnadsfråga. Vill man bygga billigare bilar som slukar mindre energi så kommer de få en växellåda, manuell eller automatisk.

En elmotor har i princip samma vridmoment oavsett varvtal, så det blir marginell skillnad att hålla på och ändra utväxling, och ju mer kugghjul och annat man har imellan motor och hjul, desto mer friktionsförluster blir det.
Citera
2026-09-05, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TELAVIV91
Då tar man ett B utan villkor så får man köra båda två och allt annat däremellan. Det finns ju även halvautomat utan koppling. Det blir ju farligt om man släpper ut folk som inte kan hantera sin bil.
Citera
2026-09-05, 07:50
Medlem
Jag tror inte att jag har kört manuellt växlad bil sedan uppkörningen för några år sedan. Alla hyrbilar och arbetsgivarens biler är alla automat. Köper man inte en manuell bil privat känns det som man aldrig kommer i kontakt med dem. Men det kanske bara är min bild som är skev.
Citera
2026-09-05, 08:04
Medlem
Varför ska de ens lära sig det ? Vevar du fortfarande igång din bil också som man gjorde förr ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in