2026-09-04, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
Sant, men det är otrolig många(läs kvinnor) som har svårt för att växla och samtidigt ha koll i trafiken utan timmar av övning.

Verkligen? Har du någon källa på det? Eller något annat belägg?

Själv tycker jag inte mig se det. Visst jag ser ibland att folk har problem med hantera kopplingen, ofta i kombination med att de har en skylt där det står "övningskör" på. Ibland ser jag folk har problem med att ha koll i trafiken, ofta i kombination med att de sitter med näsen djupt skunken i mobilskärmen. Men inte har jag sett något som tyder på att växlingen skulle vara problem för just det.
Citera
2026-09-04, 23:30
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Verkligen? Har du någon källa på det? Eller något annat belägg?

Själv tycker jag inte mig se det. Visst jag ser ibland att folk har problem med hantera kopplingen, ofta i kombination med att de har en skylt där det står "övningskör" på. Ibland ser jag folk har problem med att ha koll i trafiken, ofta i kombination med att de sitter med näsen djupt skunken i mobilskärmen. Men inte har jag sett något som tyder på att växlingen skulle vara problem för just det.
Nej, självklart inte, poängen var bara att många, kanske fler än någon tycks tro, behöver en del träning innan dom kan köra en manuell växel säkert i trafiken.
Så att det fortfarande kanske borde vara nåt krav innan man får köra växlad låda och inte bara släpper loss det.
Citera
2026-09-04, 23:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Då så, där har vi svaret. Explosionsmotorer kommer ändå självdö inom en generation.

Begreppet explosionsmotor är daterat och har knappast använts på 100 år.

Sedan dess vet vi att vi arbetar med förbränningsmotorer, och att man kan kontrollera denna förbränning ner i detalj.

Och, förbränningsmotorer kommer vi att använda oss av under överskådlig tid framöver.
Citera
2026-09-04, 23:33
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Då så, där har vi svaret. Explosionsmotorer kommer ändå självdö inom en generation.

Fast jag tror många typer av fordon ändå kommer använda sig av fossilmotorer även om det nu inte kommer vara i så många personbilar i framtiden. Själv är jag inte helt övertygad om att batterier är det bästa men utveckling sker väldigt fort så batterier kan vara något helt annat om tio år.

Se bara hur elbilen har utvecklats senaste tio åren.
Citera
2026-09-04, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norrbagg79
Nej, självklart inte, poängen var bara att många, kanske fler än någon tycks tro, behöver en del träning innan dom kan köra en manuell växel säkert i trafiken.

Fast riktiga män har den där färdigheten medfödd, eller?

Citat:
Så att det fortfarande kanske borde vara nåt krav innan man får köra växlad låda och inte bara släpper loss det.

Samtidigt så hör man sällan att man skall ställa krav på det när det gäller mycket annat som körkortet kommer med behörighet till, samtidigt som det inte ingår som ett moment när man tar körkort, än mindre examineras på det.
Citera
2026-09-04, 23:55
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Fast riktiga män har den där färdigheten medfödd, eller?

Samtidigt så hör man sällan att man skall ställa krav på det när det gäller mycket annat som körkortet kommer med behörighet till, samtidigt som det inte ingår som ett moment när man tar körkort, än mindre examineras på det.
Ja, jag tror faktiskt män lär sig sådana saker snabbare.
Vet du att det inte ingår som en moment, om man följer trafikreglerna men inte kan handtera bilen, får man körkortet då?
Citera
2026-09-05, 00:13
Medlem
SportquattroS1s avatar
Norrmän kan inte köra bil över huvud taget. De är livrädda att vägrenen ska bita dem eller att de ska falla ner i en fjord eller ramla av Hardangervidda eller något. Därför ligger de gärna på mittlinjen, särskilt när det kommer möten.

Den som inte tror mig får gärna besöka bohuslänska kustsamhällen från Smögen och uppåt under juni-augusti.
Citera
2026-09-05, 00:23
Avslutad
Tror att du suger och norrmän är bättre än dig tyvärr..
Citera
2026-09-05, 00:29
Medlem
Nu är väl detta inte speciellt för Norge? Märkligt att en generation som spelat datorspel sedan låg ålder där de gjort flera olika rörelser samtidigt med olika spakar inte kan lära sig växla en bil. Men visst finns det manuella elbilar. De är väl inte många men de kommer bli det. Vitsen med en växellåda är att få ut tillräckligt moment hela tiden. Använder man en svagare elmotor så behöver man ha utväxling. Svagare elmotor drar mindre el och är även billigare att bygga. Så allt är en kostnadsfråga. Vill man bygga billigare bilar som slukar mindre energi så kommer de få en växellåda, manuell eller automatisk.
Citera
2026-09-05, 00:31
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SportquattroS1
Norrmän kan inte köra bil över huvud taget. De är livrädda att vägrenen ska bita dem eller att de ska falla ner i en fjord eller ramla av Hardangervidda eller något. Därför ligger de gärna på mittlinjen, särskilt när det kommer möten.

Den som inte tror mig får gärna besöka bohuslänska kustsamhällen från Smögen och uppåt under juni-augusti.

Tyvärr så är det ren lögn ifrån din sida och du vet mycket väl att den norska mannen lägger en riktigt illaluktande, svavelosande bakfylleskit i munnen på dig..
Citera
2026-09-05, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plexigear
I och med att norrmän kör numera mesta dels elbilar:

Innebär det då att nya generationen av norrmän blir lite som amerikanare och vet inte hur man kör manuell växel ?

Eller har jag fel? Finns det någon statistik på hur många GenZ Norrmän som har manuellt körkort?

Om 20 år så kommer det vara förbjudet att köra bil då självkörande kommer ta över allt och vara betydligt säkrare än människor.

Då kan även de som kör automat även skryta för barnbarnen.
Citera
2026-09-05, 02:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plexigear
I och med att norrmän kör numera mesta dels elbilar:

Innebär det då att nya generationen av norrmän blir lite som amerikanare och vet inte hur man kör manuell växel ?

Eller har jag fel? Finns det någon statistik på hur många GenZ Norrmän som har manuellt körkort?

Hu bra är du själv på att ratta en gigg, sulkky, kalesch, landå eller en stor diligens?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in