Citat:
Ursprungligen postat av
Neksnor
Standard verkar vara att de inte växlar alls under färd. Porsches första elbil hade däremot tvåväxlad växellåda till den bakre motorn, men det var tydligen jobbigt att kombinera mjuka växlingar och en låda som håller. Jag här för mig att den växlade upp någonstans efter 100 km/h.
Angående den idiotisk formulerade frågan i rubriken, nej, Norge är inte värre än något annat civiliserat land. Bilar växlas generellt sett inte manuellt idag, men vill man lära sig så är det lätt, särskilt om man redan har körkort.
Själv saknar jag utbildning (och behörighet) gällande osynkad manuell växellåda, men det går att hantera.
Finns ingen som helst anledning att ens tillverka manuella bilar såvida dessa inte skulle vara signifikant billigare att producera än automatväxlade. Jag tog mitt B kort när jag var 18 och på den tiden var det inte jättevanligt med automatbilar, även om det givetvis fanns. Vill minnas att många taxi, som på den tiden i princip alltid var Mercedes, hade automat. Även vissa "finare" bilar hade detta.
Så fort fick så tog jag även övriga tunga behörigheter och det skedde också med manuell låda. Jag var yrkeschaufför i cirkus 15 år och under den tiden blev automat standard i lastbilar. Jag har även kört linjebuss och abonnerade turer, och när jag var ny hade vi några äldre linjevagnar som var manuella, var inga bekymmer att köra dessa tyckte jag, då tyckte jag det var kul, men de gamla gubbarna ville helst ha automat vilket jag fattar. Har man växlat en miljard gånger så är charmen borta.
Huruvida det ska krävas ett manuellt KK för manuell bil låter jag vara lite osagt. Jag kan nog tycka att det är bra det krävs, men å andra sidan så finns det så mycket annat i trafiken som folk skiter i så det kanske inte är en så stor sak.
Citat:
Ursprungligen postat av
Dr Tinnitus
De så kallade fossila motorerna är inte explosionsmotorer utan förbränningsmotorer.
För övrigt så har folk tjoat många gånger och länge om att förbränningsmotorer kommer att dö ut, men den har ändå fortsatt att utvecklas och bli bättre på alla vis. Men, kanske det är på gång att ske ”denna gång” nu när utveckling av både elmotorer och batteriteknik sker så pass raskt.
Dock tror jag att manuell växling av fordon kommer att dö ut fortare än förbränningsmotorn, då det för de allra flesta i de flesta körsituationer är fan så mycket behagligare att slippa böka med en spak mer eller mindre hela tiden, vare sig man kan köra manuell eller inte.
Förbränningsmotor / Elmotor
Förbränningsmotorer kommer finnas kvar relativt länge tror jag. Jag är inte emot elbilar och innerstadsmiljöerna har ju blivit bättre på många sätt relaterat till dessa med färre utsläpp och tystare. Dock tror jag det kommer ta tid innan de tar över helt.
Angående förbränningsmotorns död som det tjatats om så tror jag samma sak om den saken som jag tror om självkörande bilar. Det har sen jag varit liten tjatats oavbrutet om att det bara kommer finnas självkörande bilar. T ex 1980 sades det att år 2000 kommer alla bilar vara självkörande. Det hände inte, sedan hette det att 2015 kommer alla vara självkörande och det hände givetvis inte heller. Ibland har påhejare av vissa fenomen ingen som helst verklighetsförankring. Självkörande bilar finns idag men är ännu en mycket liten del av flottan. Jag tror att det är absolut minst 30 år bort till ett "förbud" mot icke självkörande bilar kommer, troligen längre än så.
Manuell / Automat
När jag var ung så var det ju kul med manuell låda. Idag kör jag inte manuell om jag inte måste. Har inga problem att köra manuell, men det är så mycket bekvämare med automat. Här tror jag som du att manuell kommer försvinna innan elbilen tar över helt. En automat är ju idag oftast även bränslesnålare än en manuell vilket inte var fallet förr. Dessutom är de allra flesta automater väldigt bra i sin växling nuförtiden.
Jag har kört både tungt och lätt med både manuell respektive automat. Jag säger att automat vinner alla dagar i veckan.
I princip alla kan lära sig köra manuell om de vill. Det är inte svårt men vissa behöver säkert lite mer tid än andra precis som med mycket annat. Sen kan jag väl tycka att än så länge så är det bra att det krävs manuell behörighet på KK för att få framföra en dylik. Det är ju trots allt ett lite annat förfarande.