2026-09-05, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plexigear
I och med att norrmän kör numera mesta dels elbilar:

Innebär det då att nya generationen av norrmän blir lite som amerikanare och vet inte hur man kör manuell växel ?

Eller har jag fel? Finns det någon statistik på hur många GenZ Norrmän som har manuellt körkort?

Redan nu stöter jag på många yngre som inte kan köra manuell bil.
Där jag jobbade för några år sen fanns det både manuella och automatväxlade bilar och man tilldelades en bil vid dagens uppstart av arbete. Det var många som stod lite panikslaget på parkeringen och ville byta bort den bil de fått då den var manuell. (nu har dom enbart autmatbilar där)
Jag själv har bara egna bilar med automat. När jag nån gång lånat nån av min mans bilar som alla är manuella så tänker jag typ på vad jag gör när jag kör ut på vägen men sen sitter det i ryggmärgen och jag växlar "automatiskt" utan att tänka på vad jag gör. När jag tog körkort så var det bara handikappade eller folk med "teknikproblem" som tog körkort för enbart automat. När jag var i USA så var jag vid några tillfällen fyllchaffis åt en polare och denne var djupt förvånad att jag kunde köra "stick shift" och dessutom är kvinna.
Citera
2026-09-05, 08:42
Medlem
Eadric.Streonas avatar
Att kunna växla manuellt kommer snart att vara lika utdöd kunskap som att dubbeltrampa vid växling. Inget att sakna med andra ord.
Citera
2026-09-05, 08:43
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smickra
Tillverkas elbilar med manuell låda ens?

Vad ska man med växellåda till i elbil när man har full kraft vid 0 rpm? Som jag förstår det är en vanlig lösning i elbilar en fast växel som gör att elmotorn kan gå med ett högre varvtal än vad hjulen snurrar. Det gör att man kan ha en mindre motor som går kanske 20000 varv per minut på motorvägen vilket är helt ok för en elmotor.
Senast redigerad av bithax 2026-09-05 kl. 08:47.
Citera
2026-09-05, 08:54
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av symmetrisk
Jag tror inte att jag har kört manuellt växlad bil sedan uppkörningen för några år sedan. Alla hyrbilar och arbetsgivarens biler är alla automat. Köper man inte en manuell bil privat känns det som man aldrig kommer i kontakt med dem. Men det kanske bara är min bild som är skev.

När det gäller begagnade bilar med pris under halvmiljonen så är det faktiskt svårt att få tag på prisvärda automater. Åtminstone för ett par år sedan när jag köpte min senaste bil. Det fick bli en manuell igen eftersom utbudet av automat bilar 170 tkr klassen var för litet. Jag kanske är konstig som värdesätter att kunna köpa en bil kontant. Att låna till den typen av konsumtion har aldrig slagit mig in.
Senast redigerad av bithax 2026-09-05 kl. 08:56.
Citera
2026-09-05, 09:07
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Standard verkar vara att de inte växlar alls under färd. Porsches första elbil hade däremot tvåväxlad växellåda till den bakre motorn, men det var tydligen jobbigt att kombinera mjuka växlingar och en låda som håller. Jag här för mig att den växlade upp någonstans efter 100 km/h.

Angående den idiotisk formulerade frågan i rubriken, nej, Norge är inte värre än något annat civiliserat land. Bilar växlas generellt sett inte manuellt idag, men vill man lära sig så är det lätt, särskilt om man redan har körkort.
Själv saknar jag utbildning (och behörighet) gällande osynkad manuell växellåda, men det går att hantera.
Finns ingen som helst anledning att ens tillverka manuella bilar såvida dessa inte skulle vara signifikant billigare att producera än automatväxlade. Jag tog mitt B kort när jag var 18 och på den tiden var det inte jättevanligt med automatbilar, även om det givetvis fanns. Vill minnas att många taxi, som på den tiden i princip alltid var Mercedes, hade automat. Även vissa "finare" bilar hade detta.

Så fort fick så tog jag även övriga tunga behörigheter och det skedde också med manuell låda. Jag var yrkeschaufför i cirkus 15 år och under den tiden blev automat standard i lastbilar. Jag har även kört linjebuss och abonnerade turer, och när jag var ny hade vi några äldre linjevagnar som var manuella, var inga bekymmer att köra dessa tyckte jag, då tyckte jag det var kul, men de gamla gubbarna ville helst ha automat vilket jag fattar. Har man växlat en miljard gånger så är charmen borta.

Huruvida det ska krävas ett manuellt KK för manuell bil låter jag vara lite osagt. Jag kan nog tycka att det är bra det krävs, men å andra sidan så finns det så mycket annat i trafiken som folk skiter i så det kanske inte är en så stor sak.

Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
De så kallade fossila motorerna är inte explosionsmotorer utan förbränningsmotorer.

För övrigt så har folk tjoat många gånger och länge om att förbränningsmotorer kommer att dö ut, men den har ändå fortsatt att utvecklas och bli bättre på alla vis. Men, kanske det är på gång att ske ”denna gång” nu när utveckling av både elmotorer och batteriteknik sker så pass raskt.

Dock tror jag att manuell växling av fordon kommer att dö ut fortare än förbränningsmotorn, då det för de allra flesta i de flesta körsituationer är fan så mycket behagligare att slippa böka med en spak mer eller mindre hela tiden, vare sig man kan köra manuell eller inte.
Förbränningsmotor / Elmotor
Förbränningsmotorer kommer finnas kvar relativt länge tror jag. Jag är inte emot elbilar och innerstadsmiljöerna har ju blivit bättre på många sätt relaterat till dessa med färre utsläpp och tystare. Dock tror jag det kommer ta tid innan de tar över helt.

Angående förbränningsmotorns död som det tjatats om så tror jag samma sak om den saken som jag tror om självkörande bilar. Det har sen jag varit liten tjatats oavbrutet om att det bara kommer finnas självkörande bilar. T ex 1980 sades det att år 2000 kommer alla bilar vara självkörande. Det hände inte, sedan hette det att 2015 kommer alla vara självkörande och det hände givetvis inte heller. Ibland har påhejare av vissa fenomen ingen som helst verklighetsförankring. Självkörande bilar finns idag men är ännu en mycket liten del av flottan. Jag tror att det är absolut minst 30 år bort till ett "förbud" mot icke självkörande bilar kommer, troligen längre än så.

Manuell / Automat
När jag var ung så var det ju kul med manuell låda. Idag kör jag inte manuell om jag inte måste. Har inga problem att köra manuell, men det är så mycket bekvämare med automat. Här tror jag som du att manuell kommer försvinna innan elbilen tar över helt. En automat är ju idag oftast även bränslesnålare än en manuell vilket inte var fallet förr. Dessutom är de allra flesta automater väldigt bra i sin växling nuförtiden.

Jag har kört både tungt och lätt med både manuell respektive automat. Jag säger att automat vinner alla dagar i veckan.

I princip alla kan lära sig köra manuell om de vill. Det är inte svårt men vissa behöver säkert lite mer tid än andra precis som med mycket annat. Sen kan jag väl tycka att än så länge så är det bra att det krävs manuell behörighet på KK för att få framföra en dylik. Det är ju trots allt ett lite annat förfarande.
Citera
2026-09-05, 09:11
Medlem
Norrbagg79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Va, är vanliga bilar olagliga där att sälja nya?
Nej, men importörererna tar inte in dom längre om samma typ bil också kommer som elbil som t.ex VW Golf eftersom det knapt finns nån efterfråga efter fossila bilar förutom pickups och sportigare bilar.
Citera
2026-09-05, 09:28
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plexigear
I och med att norrmän kör numera mesta dels elbilar:

Innebär det då att nya generationen av norrmän blir lite som amerikanare och vet inte hur man kör manuell växel ?

Eller har jag fel? Finns det någon statistik på hur många GenZ Norrmän som har manuellt körkort?

Det här sker med stormsteg i hela västvärlden. Norge är, möjligen, något före oss andra. Men bara möjligen.

När jag ser till mig själv och mina 15-20 eller så närmaste familjemedlemmar, kollegor och vänner som har bil, så tror jag inte att någon mer än en av dem har en manuellt växlad sådan, om jag minns rätt.

Jag
Mercedes C300e nu, snart Volvo EX60, bägge automatväxlade
(KK eller kvasiflickvän har en Audi Q4, minns ej motor, automat)

Föräldrar
Mercedes E300de automat

Chef och nära kollegor
BMW 330e automat
Mercedes GLC 300e automat
Volvo V90 D4 automat
Volvo V60 T8 automat
Mercedes C300e automat

Vänner och släkt
Volvo V60 T6 automat
Volvo XC60 T6 automat
Mercedes E220d automat
Ford Mondeo med okänd motor, automat
VW Polo av äldre modell, manuell
Volvo EX40 automat
Tesla Model S automat
Toyota Corolla automat
Citera
2026-09-05, 09:33
Medlem
LKKINGENs avatar
Känns inte som att de som tar körkort idag i Sverige heller klara av denna svåra körning med 3 pedaler.
Norrmän och elbilar, visst finns det många elbilar i Norge men den delen av Norge jag frekventerar är det ett överflöd av Bensedes GLS, stora fossil brännare men också med automat.
Citera
2026-09-05, 09:53
Medlem
En norsk kollega kring 30 nämnde detta häromveckan.

Han har bara automat och sade att i princip alla unga kör automatväxlad elbil så ingen tar manuellt körkort längre.

Jag blev lite förvånad. I Sverige är väl trenden som den alltid varit? Att man tar manuellt.
Citera
2026-09-05, 09:55
Medlem
Är väl inte så konstigt Norrmännen är ju ganska rika och majoriteten av nya bilar har ju Automat.

Dom tre senaste firmabilarna jag köpt har alla varit Automat..
Citera
2026-09-05, 10:01
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Finns det nån under 40 som ens kan starta en bil med manuell choke?

Men veteranbilar… Inte ens om man är aldrig så bra på att köra en bil med manuell växellåda klarar man att köra en T-Ford.
När det gäller veteranbilar och andra udda saker så kan jag nämna att jag, trots att jag är behörig, skulle vilja öva lite på hantering innan jag kastar mig ut i trafiken med en T-Ford, Lamborghini Countach eller en gammal Baker. Och det handlar inte om att bilarna är dyra, jag vill helt enkelt inte krocka. Men det innebär inte att sådana fordon bör ha en egen körkortsbehörighet, vill man av någon anledning köra udda fordon så får man se till att man klarar av det.
Citera
2026-09-05, 10:13
Medlem
Att ta körkort på automat för det första, är bara dumt. Man kan då inte hyra eller låna, köra en bil, lätt lastbil med manuell växellåda.

Dessutom, en manuell växellåda går sällan sönder, jämfört med en automatlåda, som är ganska avancerad. Och inte fan är det svårt att manövrera dem heller, bara det att vissa är lata. Man växlar upp, ner utan att tänka.

Men taxi exempelvis, i storstäder, en annan femma.

Bästa stöldskyddet i Usa, en bil med manuell låda. För ynglingen som stjäl den kan inte köra den.

Men edit: detta sker i Sverige med.

I Spanien däremot, där är det vanligt med Manuel. 🙄
Senast redigerad av allvar66 2026-09-05 kl. 10:29.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in