2006-10-21, 15:38
Moderator
rancors avatar
Stöd för min nya Dell XPS M1210 i Ubuntu. Nätverkskortet hittas inte och upplösningen 1280x800 fungerar inte jättebra.

Testade att slänga in OpenBSD 4.0 (snapshot) och den fungerade faktiskt bättre. Nätverkkortet fungerade men samma problem med Xorg att den har svårt att fixa widescreenformatet.
Citera
2006-10-24, 08:08
Medlem
Enligt mig som kör ubuntu dapper, vissa hårdvarustöd kan blir bättre sen skulle ju inte vissa mjukvaru program kunne utvecklas mer =)
Citera
2006-10-24, 15:41
Medlem
phreakdentas avatar
Flash 9 släpptes som beta för några dagar sen, nu är mitt största internethandikapp borta iaf.
Citera
2006-10-24, 20:34
Medlem
Saltas avatar
Heltäckande stöd för alla program som fungerar till Windows.
Citera
2006-10-24, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salta

Och det kan du glömma.
Citera
2006-10-24, 23:35
Medlem
acuras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salta

Varför? Det finns ju redan ett OS som gör det, ja nästan två om man räknar med ReactOS.
Citera
2007-01-22, 22:08
Medlem
Bossiemans avatar
Flash 9 betan var riktigt bra!!
Citera
2007-01-23, 07:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av acura
Varför? Det finns ju redan ett OS som gör det, ja nästan två om man räknar med ReactOS.
Om man ska använda windowsprogram, varför då inte använda Windows?

Ska man använda linux så får man se till att anpassa sig när det gäller vilka program man ska använda.

Visst, det finns windowsprogram som saknar motsvarighet linux, men det löser jag genom att ha en dual-boot med windows och linux. Använder linux till allt utom när jag behöver använda Sibelius
Citera
2007-01-23, 20:11
Medlem
Dr.Kratzs avatar
Inget saknas till linux för min del. Allt funkar alltid klockrent och det finns bra motsvarigheter till alla program som jag har behov av. Vilket är ganska mycket.
Hårdvaruproblem har jag alldrig upplevt förrutom kassa ATI drivrutiner, och jag har kört linux på mängder av datorer, främst som desktopdatorer som ersättning till windows.
Pricken över i:et satts när jag upptäkte Archlinux.

Det ända jag kan komma på som saknas av icke komersiell mjukvara, där jag har hittat en brist, är en motsvarighet till AutoCAD. Inte för att jag använder det, men för de som behöver det är det ju retligt

Bra FTP klienter med GUI finns, typ gFTP och Kasablanca.

DC klienter finns massor, typ valknut, DC# och som nämdes innan linuxdcpp.

Jag har hittils alldrig haft problem med wireless som många klagar på. Funkar klockrent med Netgear, Broadcom och intel. Får se hur det blir i helgen när jag skall försöka få igång något plastigt budget pcmcia i DSL.. (kan hålla med om att wpa-supplicant är lite omständigt, men funkar bra)

Inte för att jag använder NTFS, men när jag testat ntfs-3g så har det funkat utan några som helst problem.

Ardour och Rosegarden har allt som täcker mina behov inom musik program. Och tänk bara när de släpper ardour 2.0! Och när Midi spåren blir färdigutvecklade! då har man allt i samma program och ProTools kan slänga sig i väggen

Det var någon som sa något om att MS-Office saknas. Detta kan jag inte förstå? När blev det det minsta fel med Open Office? Det är ju betydligt bättre på alla sätt, eller saknas det verkligen något?
Citera
2007-01-23, 23:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kratz
Ardour och Rosegarden har allt som täcker mina behov inom musik program. Och tänk bara när de släpper ardour 2.0! Och när Midi spåren blir färdigutvecklade! då har man allt i samma program och ProTools kan slänga sig i väggen

Jag testade Rosegarden en gång. Skräp, tyckte jag. Det enda jag stött på i Linux som gör noter på ett tillräckligt bra sätt är Lilypond, men det är alldeles för bökigt.

Nej, när det gäller musikprogram finns mig veteligen ingenting som ens nästan spelar i samma division som Sibelius. Möjligen Finale, men det känns föråldrat när man använder det.
Citera
2007-01-24, 00:08
Medlem
Vrövhåls avatar
Mer kommersiell programvara
Mer spel
Mer drivrutiner
Bättre stöd för trådlöst
Mer och bättre grafiska verktyg för att konfigurera olika saker, linux lär aldrig slå igenom hos den breda massan så länge man behöver hacka configfiler och skriva långa terminalkommandon. Point and click 4-teh-win.

Sen kan jag tänka mig att byta till linux.

Att sitta och köra windowsprogram på linux genom wine känns rätt värdelöst, då kan man lika gärna använda sig av window.
Citera
2007-01-24, 04:42
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rancor
Stöd för min nya Dell XPS M1210 i Ubuntu. Nätverkskortet hittas inte och upplösningen 1280x800 fungerar inte jättebra.

Testade att slänga in OpenBSD 4.0 (snapshot) och den fungerade faktiskt bättre. Nätverkkortet fungerade men samma problem med Xorg att den har svårt att fixa widescreenformatet.

Många nya nätverkskretsar släpps med nya plug&play-ID som inte finns med i befintliga drivrutiner trots att de är bakåtkompatibla. Ofta licenstillverkade nätverkschip. Detta går att fixa genom att man lägger till IDn i drivrutinen och kompilerar den modulen.. Ofta har någon redan gjort det och man kan kanske hämta modulen på nätet.

När det gäller upplösningen så behövs rätt config-fil. Linux har bättre möjlighet till anpassning än Windows och man kan enkelt konfigurera alla inställningar som går att göra på grafikchippet vilket innebär att man t.ex kan få andra upplösningar än vad man får med windows. Särskilt när man använder platta skärmar med VGA-anslutning så är det lättare att få perfekt bild med Linux än med Windows.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in