• 1
  • 2
2006-09-14, 21:10
Medlem
phreakdentas avatar
Vad tycker du är de största (kommersiella) mjukvarubristerna som håller linux tillbaka från den stora massan? Om man ska hållas sig till hyffsat realistiska mål så saknar jag främst detta;
  • Flash 9
    Just nu får vi kämpa med v7, men tidigt nästa år har vi lovats få 9an.
  • Photoshop
    Ytterliggare ett tungt ansvar vilar på adobe, ps till linux vore otroligt bra.
  • Vettigare grafikdrivrutiner
    Kom igen ati, kan det verkligen vara så svårt?
  • Något större utbud riktiga spel
    Stort tack för Doom-, Quake- och Unreal Tournament-serierna, men lite mer skulle inte skada.
Citera
2006-09-14, 21:12
Medlem
En gratisrelease på cedega, tack!
Citera
2006-09-14, 21:14
Medlem
phreakdentas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pheno
En gratisrelease på cedega, tack!
Det får man väl hämta gratis i deras cvs? Med tanke på att det bygger på wine, eller har jag fått allt om bakfoten?
Citera
2006-09-14, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av phreakdenta
Det får man väl hämta gratis i deras cvs? Med tanke på att det bygger på wine, eller har jag fått allt om bakfoten?
http://en.wikipedia.org/wiki/Cedega#Licenses
Citera
2006-09-14, 21:37
Moderator
tobess avatar
Vettiga drivrutiner åt WLAN-kort, har banne mig inte hittat något ännu som fungerar åt min siemens usb-adapter..

Ända som tycks fungera är att pula på med ndiswrapper
Citera
2006-09-14, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av phreakdenta
Vad tycker du är de största (kommersiella) mjukvarubristerna som håller linux tillbaka från den stora massan? Om man ska hållas sig till hyffsat realistiska mål så saknar jag främst detta;
  • Flash 9
    Just nu får vi kämpa med v7, men tidigt nästa år har vi lovats få 9an.
  • Photoshop
    Ytterliggare ett tungt ansvar vilar på adobe, ps till linux vore otroligt bra.
  • Vettigare grafikdrivrutiner
    Kom igen ati, kan det verkligen vara så svårt?
  • Något större utbud riktiga spel
    Stort tack för Doom-, Quake- och Unreal Tournament-serierna, men lite mer skulle inte skada.

Vad ska du ha Photoshop till när du har Gimp?
Eller du kanske är en sån som har råd och köpa Photoshop för och använda
även privat? ;-)
Photoshop kanske funkar under wine/cedega
Citera
2006-09-14, 21:50
Medlem
phreakdentas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tty0
Vad ska du ha Photoshop till när du har Gimp?
Eller du kanske är en sån som har råd och köpa Photoshop för och använda
även privat? ;-)
Photoshop kanske funkar under wine/cedega
Om vi ska gå så långt ner som till min privata del så kan jag kan högst troligen vid behov få en licens till de projekt jag arbetar med, men eftersom jag ändå inte kan använda det har jag ingen användning för det alls. Men om du läser hela inlägget så ser du att jag nämner att jag listar brister som jag tror håller linux tillbaka från den stora massan. Tror du inte att många av de som använder mac på sina arbetsplatser skulle se en chans att spara en hel del pengar genom att byta till linux på standardpc om deras verktyg fungerade även där? Photoshop fungerar inte alls bra under wine tyvärr, i framtiden kanske de får bättre ordning på det. Gimp är bra och det är faktiskt vad jag använder till småsaker som att klippa lite i mina bilder från fester, ändra strolek och pyssla lite, men som proffisionellt bildbehandlingsprogram har det tyvärr ingen större utsikt, jag kan inte påstå att jag är direkt insatt i det eller ens har behov av det - men gimp saknar en hel del fundamentala funktioner som behövs på högre nivå.
Citera
2006-09-15, 08:02
Medlem
hanumans avatar
För att Linux ska nå ut till de riktigt breda användargrupperna måste även några andra saker fixas:
'
  • Mobiler och kameror måste stödja Linux _minst_ lika bra som windows.
  • Masstillverkare som Dell, Packard Bell mfl. måste börja skeppa Linuxburkar och det med en rabatt gentemot Windows
  • M$-Office. Helvetet lär ju frysa innan det händer. Tyvärr är ju M$-Office kontors och hemmastandard och folk som inte kan datorer är _livrädda_ att byta till något okänt.
Citera
2006-09-15, 12:06
Moderator
rancors avatar
- Enklare stöd för WPA
- Nexus säkerhetsprogramvara
- Adobe Dreamweaver
Citera
2006-09-15, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hanuman
Mobiler och kameror måste stödja Linux _minst_ lika bra som windows.

Det handlar bara om att göra rätt. Om kameran fungerar som en USB Mass Storage-enhet så funkar det redan lika bra som i Windows eller bättre. Men för produkter som implementerar egna protokoll funkar det så klart sämre.

USB Mass Storage-enheter kan även vara USB-minnen, externa USB-hårddiskar, etc. Min digitalkamera fungerar på detta sätt och funkar därför minst lika bra i Linux som i Windows.

http://en.wikipedia.org/wiki/USB_mas...e_device_class
Citera
2006-09-15, 15:53
Awaiting Email Confirmation
Att hårdvarutillverkare skriver drivrutiner även för Linux alternativt släpper specifikationerna på hårdvaran så andra kan skriva drivrutiner. (Osannolikt tack vare patent.)
Citera
2006-09-15, 16:02
Medlem
X_surfers avatar
Bättre hårdvarustöd, min Epson Stylus D88 vägrar t ex funka (detta gäller openSuSE 10.1 hur det är i andra distar vet jag inte än
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in