2026-09-04, 11:40
Medlem
TheSamePersons avatar
Lite intressant reaktion i Frankrike efter RN:s förslag om att förbjuda slöjan på offentliga platser. Kvinnor som normalt inte bär slöja, även icke-muslimer och influencers, har börjat ta på sig den i solidaritet.

Om lagen går igenom tar jag på mig slöjan direkt”, skriver en. En annan: ”Vill de förbjuda den? Då blir vi ännu fler som bär den.”

Även en kristen kvinna säger sig vara beredd att bära slöja för att stötta muslimska kvinnor. Protesten har blivit så pass stor att franska medier nu uppmärksammar den.

Borde svenska kvinnor ha reagerat på liknande sätt efter SD:s utspel om hijab eller är skillnaden mellan Sverige och Frankrike ganska naturlig med tanke på ländernas olika migrationshistoria?
Citera
2026-09-04, 12:10
Medlem
triptykens avatar
Jag kan förstå det, att stat, kyrka, iman eller hederskultur kräver att kvinnor ska klä sig på ett visst sätt för att ses som accepterbara är nåt som hör till historien. Finns det utrymme att klaga om nån lurk till iman kräver att alla kvinnor ska klä sig i slöja om man samtidigt lapar i sig att mamma staten ska ha rätten att kräva att kvinnor "klär sig dygdigt" med hot om böter?

Moralism är fjolligt, om det kommer från stat, kyrka, iman eller dansbandsmusiker är skitsamma.
Citera
2026-09-04, 12:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TheSamePerson
Lite intressant reaktion i Frankrike efter RN:s förslag om att förbjuda slöjan på offentliga platser. Kvinnor som normalt inte bär slöja, även icke-muslimer och influencers, har börjat ta på sig den i solidaritet.

Om lagen går igenom tar jag på mig slöjan direkt”, skriver en. En annan: ”Vill de förbjuda den? Då blir vi ännu fler som bär den.”

Även en kristen kvinna säger sig vara beredd att bära slöja för att stötta muslimska kvinnor. Protesten har blivit så pass stor att franska medier nu uppmärksammar den.

Borde svenska kvinnor ha reagerat på liknande sätt efter SD:s utspel om hijab eller är skillnaden mellan Sverige och Frankrike ganska naturlig med tanke på ländernas olika migrationshistoria?

Har missat hela debatten. Menar dom slöja eller Burka ? Eller både och ?
Citera
2026-09-04, 12:29
Medlem
TheSamePersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Jag kan förstå det, att stat, kyrka, iman eller hederskultur kräver att kvinnor ska klä sig på ett visst sätt för att ses som accepterbara är nåt som hör till historien. Finns det utrymme att klaga om nån lurk till iman kräver att alla kvinnor ska klä sig i slöja om man samtidigt lapar i sig att mamma staten ska ha rätten att kräva att kvinnor "klär sig dygdigt" med hot om böter?

Moralism är fjolligt, om det kommer från stat, kyrka, iman eller dansbandsmusiker är skitsamma.

Nu sa Jimmie själv att han inte tror att det kommer att gå igenom och att han skulle bli extremt nöjd om man lyckades få igenom ett förbud bara för dem under 18. Men det är ändå fascinerande hur vissa tänker.

Man menar alltså att eftersom kanske 5-15 procent är tvungna att bära hijab så förbjuder vi den för alla. Vi skiter i de kanske 90% procent som bär den frivilligt. Att de allra flesta gör det frivilligt brukar dessutom avfärdas med ”ni säger bara så”.

Man anklagar alltså männen för att ljuga samtidigt som man mer eller mindre hävdar att kvinnorna inte kan fatta självständiga beslut. Helt sjuk logik.
Citera
2026-09-04, 12:32
Medlem
TheSamePersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften

Vanlig hijab tror jag. Alltså inte niqab. Men vad menar du att jag har missat?
Citera
2026-09-04, 12:32
Medlem
Tomtekukars avatar
Tre saker sticker ut.

För det första: vuxna kvinnor reduceras till barn i trotsåldern. "Förbjuder ni mig att göra X, gör jag X ännu mer."

För det andra: systerskapet trumfar allt. Samma symbol kan vara kvinnoförtryck ena dagen och kvinnlig frigörelse nästa, beroende på vem som försvarar den.

För det tredje: när staten vill bestämma hur kvinnor ska klä sig är det förtryck. När religion eller kultur gör det är det identitet och motstånd.

Friheten verkar alltså inte ligga i att kvinnan själv väljer, utan i att rätt kollektiv får definiera vad hennes val betyder.
Senast redigerad av Tomtekukar 2026-09-04 kl. 12:35.
Citera
2026-09-04, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSamePerson

Märkliga kvinnor som ställer upp på hatiska förtryckarideologin islam!
Citera
2026-09-04, 12:38
Avslutad
Hände inte samma sak i Sverige när det kom upp på tapeten för många år sedan?

För det första är det korkat/uträknat att angripa symboler på det här viset. Om det är problem med att ansikten döljs, då gör man en lag om att man inte får täcka ansiktet på allmän plats. Om man tycker slöjan är kvinnoförtryckande så ser man långsiktigt till att den symboler förlorar sin betydelse och folk slutar använda den. Om man nu anser att det är viktigt.

Det finns också en risk att de som verkligen tvingas bära slöja nu angrips både av den som tvingar och staten, en omöjlig situation.
Citera
2026-09-04, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtekukar
Tre saker sticker ut.

För det första: vuxna kvinnor reduceras till barn i trotsåldern. "Förbjuder ni mig att göra X, gör jag X ännu mer."

För det andra: systerskapet trumfar allt. Samma symbol kan vara kvinnoförtryck ena dagen och kvinnlig frigörelse nästa, beroende på vem som försvarar den.

För det tredje: när staten vill bestämma hur kvinnor ska klä sig är det förtryck. När religion eller kultur gör det är det identitet och motstånd.

Friheten verkar alltså inte ligga i att kvinnan själv väljer, utan i att rätt kollektiv får definiera vad hennes val betyder.
Jag är emot slöja i grundskolan och anser inte att barn ska bära det. Däremot är jag för slöja så länge slöjan inte sitter på en polis i tjänst eller liknande viktigare tjänstemän som ska representera staten och rättsväsendet eller demokratin.

Dvs sitter du i en domstol, ska du inte ha slöja eller andra personliga uttrycksmedel om du är i tjänst. Kan du inte ta av dig dem så är du olämplig att representera vissa delar av samhället.

En lärare, läkare, undersköterska, städerska, butiksbiträde osv har en större rätt att få utöva sin religionsfrihet på samma vis som människor tillåts klippa håret och färga det som de vill.

Skulle jag bära slöja för kvinnprs slöjrätt? Nej men jag skulle absolut protestera mot förbud.

Förtryck är en fråga för straffrätten att ta itu med, straffrättsliga åtgärder ska inte gå på vad de kallar offren för förtryck och brottsliga gärningar.

Är någon tvingad att klä sig på ett visst vis så är det den som ställer kravet som ska åtalas precis som ingen ska behöva bli åtalad för att den våmdtagits och våldtäkt är förbjudet enligt lag.

Jag vet att det låter jättekonstigt för antifeminister att vi inte attackerar offren men det är lite av kärnan i att vara feminist.
Citera
2026-09-04, 12:53
Medlem
Raktinyllets avatar
Samtidigt som kvinnor i mellanöstern blir ihjälslagna om de tar av sig slöjan, västerländska kvinnor är verkligen efterblivna.
Citera
2026-09-04, 12:58
Medlem
buddy99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Förbudet gäller säkert för burka och niqab på affärsgator.
Citera
2026-09-04, 13:21
Medlem
Om förbud införs kommer de flesta icke-muslimska slöjstödbärarna att tröttna ganska omgående gissar jag på. Så kör på ändå!
Om böter utdelas så lär intresset att stötra slöjbärarna bli ännu mindre.
Slöjförbud för alla omyndiga och inom skattefinansierad verksamhet nu!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in