Citat:
Ursprungligen postat av
Tomtekukar
Tre saker sticker ut.
För det första: vuxna kvinnor reduceras till barn i trotsåldern. "Förbjuder ni mig att göra X, gör jag X ännu mer."
För det andra: systerskapet trumfar allt. Samma symbol kan vara kvinnoförtryck ena dagen och kvinnlig frigörelse nästa, beroende på vem som försvarar den.
För det tredje: när staten vill bestämma hur kvinnor ska klä sig är det förtryck. När religion eller kultur gör det är det identitet och motstånd.
Friheten verkar alltså inte ligga i att kvinnan själv väljer, utan i att rätt kollektiv får definiera vad hennes val betyder.
Jag är emot slöja i grundskolan och anser inte att barn ska bära det. Däremot är jag för slöja så länge slöjan inte sitter på en polis i tjänst eller liknande viktigare tjänstemän som ska representera staten och rättsväsendet eller demokratin.
Dvs sitter du i en domstol, ska du inte ha slöja eller andra personliga uttrycksmedel om du är i tjänst. Kan du inte ta av dig dem så är du olämplig att representera vissa delar av samhället.
En lärare, läkare, undersköterska, städerska, butiksbiträde osv har en större rätt att få utöva sin religionsfrihet på samma vis som människor tillåts klippa håret och färga det som de vill.
Skulle jag bära slöja för kvinnprs slöjrätt? Nej men jag skulle absolut protestera mot förbud.
Förtryck är en fråga för straffrätten att ta itu med, straffrättsliga åtgärder ska inte gå på vad de kallar offren för förtryck och brottsliga gärningar.
Är någon tvingad att klä sig på ett visst vis så är det den som ställer kravet som ska åtalas precis som ingen ska behöva bli åtalad för att den våmdtagits och våldtäkt är förbjudet enligt lag.
Jag vet att det låter jättekonstigt för antifeminister att vi inte attackerar offren men det är lite av kärnan i att vara feminist.