2026-09-04, 13:27
Medlem
Jomen visst, uppmana muslimerna att fortsätta täcka sig medan europeiska kvinnor ska strosa runt i urringat och shorts som blottar halva skinkan. Det är så otroligt genomskinligt vad hela den här solidaritetsgrejen handlar om. Vita kvinnor i Europa är nog den mest priviligerade gruppen på jorden, ingen har så svag konkurrens som de.
Citera
2026-09-04, 13:41
Medlem
Tomtekukars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TramsPostaren
Jag är emot slöja i grundskolan och anser inte att barn ska bära det. Däremot är jag för slöja så länge slöjan inte sitter på en polis i tjänst eller liknande viktigare tjänstemän som ska representera staten och rättsväsendet eller demokratin.

Dvs sitter du i en domstol, ska du inte ha slöja eller andra personliga uttrycksmedel om du är i tjänst. Kan du inte ta av dig dem så är du olämplig att representera vissa delar av samhället.

En lärare, läkare, undersköterska, städerska, butiksbiträde osv har en större rätt att få utöva sin religionsfrihet på samma vis som människor tillåts klippa håret och färga det som de vill.

Skulle jag bära slöja för kvinnprs slöjrätt? Nej men jag skulle absolut protestera mot förbud.

Förtryck är en fråga för straffrätten att ta itu med, straffrättsliga åtgärder ska inte gå på vad de kallar offren för förtryck och brottsliga gärningar.

Är någon tvingad att klä sig på ett visst vis så är det den som ställer kravet som ska åtalas precis som ingen ska behöva bli åtalad för att den våmdtagits och våldtäkt är förbjudet enligt lag.

Jag vet att det låter jättekonstigt för antifeminister att vi inte attackerar offren men det är lite av kärnan i att vara feminist.
Fast då missar du egentligen min poäng.

Jag argumenterar inte för förbud mot slöja. Jag pekar på den märkliga logiken där samma symbol ena stunden är kvinnoförtryck och nästa stund blir kvinnlig frigörelse och motstånd, beroende på vem som vill begränsa den.

Om principen är att vuxna människor själva bestämmer över sin klädsel är den betydligt enklare: låt kvinnan välja. Varken staten, imamen, feministen eller antifeministen behöver tala om för henne vad hennes val egentligen betyder.
Citera
2026-09-04, 13:55
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtekukar
Tre saker sticker ut.

För det första: vuxna kvinnor reduceras till barn i trotsåldern. "Förbjuder ni mig att göra X, gör jag X ännu mer."

För det andra: systerskapet trumfar allt. Samma symbol kan vara kvinnoförtryck ena dagen och kvinnlig frigörelse nästa, beroende på vem som försvarar den.

För det tredje: när staten vill bestämma hur kvinnor ska klä sig är det förtryck. När religion eller kultur gör det är det identitet och motstånd.

Friheten verkar alltså inte ligga i att kvinnan själv väljer, utan i att rätt kollektiv får definiera vad hennes val betyder.
Rätt bra skrivet Tomtekuk, tror inte jag skulle fått till det så bra. Kudos.
Citera
2026-09-04, 14:18
Medlem
Fangfaces avatar
Konstigt att man aldrig hör nåt om att muslimer i västvärlden tar AV sig slöjan i solidaritet med exempelvis de förtryckta i Iran.
Att man inte kan ställa upp för sina medsystrar med en sådan liten handling är ganska dåligt.
Citera
2026-09-04, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSamePerson
...
Om lagen går igenom tar jag på mig slöjan direkt”, skriver en. En annan: ”Vill de förbjuda den? Då blir vi ännu fler som bär den.”

Även en kristen kvinna säger sig vara beredd att bära slöja för att stötta muslimska kvinnor. Protesten har blivit så pass stor att franska medier nu uppmärksammar den.
...
Det finns kvinnor som finner tillfredsställelse i främmande kvinnoförnedring.
Men utåt vill de såklart framställa det som något vackert.
Det gäller ovanstående kvinnor.

Att bära muslimsk sjal i Sverige (och i Frankrike) är stämpling, uppmaning, till våldtäkt på oss som inte gör det.
Att påstå sig inte förstå det är att förolämpa min, sin egen, allas vår, intelligens.
Citera
2026-09-04, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fangface
Konstigt att man aldrig hör nåt om att muslimer i västvärlden tar AV sig slöjan i solidaritet med exempelvis de förtryckta i Iran.
Att man inte kan ställa upp för sina medsystrar med en sådan liten handling är ganska dåligt.
Ja, det är det verkligen.

Och de som kanske kommer att befria kvinnor och flickor i väst som tvingas att bära slöjan är inte fria kvinnor i väst utan de kvinnor och flickor som dödas och förtrycks i Iran.
Citera
2026-09-04, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raktinyllet
Samtidigt som kvinnor i mellanöstern blir ihjälslagna om de tar av sig slöjan, västerländska kvinnor är verkligen efterblivna.

Ja detta är verkligen kognitiv dissonans i sin mest tydliga form. Fullständigt vansinne och ett svek mot de kvinnor som kämpar för ökad sekularisering i Mellanöstern. Det sekulära samhället är ingen självklarhet utan har arbetats fram genom en lång och ibland svår process. Vi får inte backa tillbaka in i de religiösa dimmorna. Det blir som att regrediera som person.

Dessa kvinnor avslöjar sig som de egentligt konservativa medan så kallade konservativa män istället ofta försöker skydda det vi med stor möda uppnått i väst.
Senast redigerad av Tillfkonto12 2026-09-04 kl. 14:45.
Citera
2026-09-04, 15:25
Avstängd
Kvinnor med patologisk altruism visar sin brain trust igen..

Citat:
Ursprungligen postat av TheSamePerson
Lite intressant reaktion i Frankrike efter RN:s förslag om att förbjuda slöjan på offentliga platser. Kvinnor som normalt inte bär slöja, även icke-muslimer och influencers, har börjat ta på sig den i solidaritet.

Om lagen går igenom tar jag på mig slöjan direkt”, skriver en. En annan: ”Vill de förbjuda den? Då blir vi ännu fler som bär den.”

Även en kristen kvinna säger sig vara beredd att bära slöja för att stötta muslimska kvinnor. Protesten har blivit så pass stor att franska medier nu uppmärksammar den.

Borde svenska kvinnor ha reagerat på liknande sätt efter SD:s utspel om hijab eller är skillnaden mellan Sverige och Frankrike ganska naturlig med tanke på ländernas olika migrationshistoria?
Citera
2026-09-04, 15:49
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomtekukar
Tre saker sticker ut.

För det första: vuxna kvinnor reduceras till barn i trotsåldern. "Förbjuder ni mig att göra X, gör jag X ännu mer."

För det andra: systerskapet trumfar allt. Samma symbol kan vara kvinnoförtryck ena dagen och kvinnlig frigörelse nästa, beroende på vem som försvarar den.

För det tredje: när staten vill bestämma hur kvinnor ska klä sig är det förtryck. När religion eller kultur gör det är det identitet och motstånd.

Friheten verkar alltså inte ligga i att kvinnan själv väljer, utan i att rätt kollektiv får definiera vad hennes val betyder.

Väl beskrivet!

Kvinnan vill i stort sett göra likadant som populära kvinnor gör, och särskilt om det görs i systerskapets namn.

Snart kommer väl slöjan på tapeten som en "girlpowergrej" för tjejer som inte vill bli våldtagna också. Och då kanske poppiskvinnorna börjar kalla de slöjlösa systrarna för horor.
Senast redigerad av busy-signal 2026-09-04 kl. 15:53.
Citera
2026-09-04, 16:11
Medlem
TheSamePersons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eva89
Det finns kvinnor som finner tillfredsställelse i främmande kvinnoförnedring.
Men utåt vill de såklart framställa det som något vackert.
Det gäller ovanstående kvinnor.

Att bära muslimsk sjal i Sverige (och i Frankrike) är stämpling, uppmaning, till våldtäkt på oss som inte gör det.
Att påstå sig inte förstå det är att förolämpa min, sin egen, allas vår, intelligens.

Jag frågade en expert en gång hur stor andel av våra tankar som faktiskt är fel. Svaret var ungefär 20 procent helt fel och uppemot 60 procent åtminstone delvis fel. Det du skriver är ett ganska bra exempel på den första kategorin.

Muslimer tänker i grunden som du: vi tror att det finns en Gud, att Han vill vissa saker och att vi därför försöker följa dem. Därifrån till slutsatsen att hijab på något sätt skulle uppmana män att våldta kvinnor är steget enormt.

När en invandrare begår en våldtäkt har han begått ett grovt brott. Han har inte kunnat kontrollera sig, struntat i kvinnans vilja och gjort något fullständigt oacceptabelt. Men att försöka koppla detta till hijab är inte en förklaring. Det är en tanke som helt enkelt är fel och som du borde släppa.
Citera
2026-09-04, 16:15
Medlem
Som kvinna och feminist själv så förstår jag bara inte varför. Jag hade aldrig i hela mitt liv satt på mig ett sånt plagg för att det går emot att jag står för som feminist. Tror de att det är rasistiskt att förbjuda det eller vad är problemet? Det är inte rasistiskt att förbjuda ett kvinnoförtryck. Jag tror inte de vet hur illa behandlade kvinnor blir i Mellanöstern som vägra hijab,burqa osv.
Citera
2026-09-04, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raktinyllet
Samtidigt som kvinnor i mellanöstern blir ihjälslagna om de tar av sig slöjan, västerländska kvinnor är verkligen efterblivna.
Ja jag undrar hur dom tänker som.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in