Citat:
Ursprungligen postat av
Glostrup
...
Jag tror att folk ger upp att leta efter en partner av tre skäl:
1. De har blivit för bekväma med singellivet och ovilliga att anpassa sig efter någon annan.
2. De är för rädda för att släppa någon nära och visa känslor, så deras relationer blir aldrig djupare.
3. De har orimliga krav på en partner, och förkastar alla ”kandidater” som inte omedelbart är perfekta.
Om jag hade en kompis som sade sig sluta leta efter ”den rätta” så skulle jag ha en konversation om vad ”den rätta” skulle ha för egenskaper, och se vilket av ovanstående tre anledningar som egentligen var orsaken. Sen skulle jag säga just det till kompisen.
Tack för insikten. Finns ju fler exempel nu när du skriver ut det så tydligt.
Citat:
Ursprungligen postat av
RiMaX
He he he, man har hittat "den rätta" flera gånger!

Men efter några år har man som regel insett att man borde gå vidare!

Ja, precis. Det blir bara bättre och bättre.
Citat:
Ursprungligen postat av
Tourskate
Fler upptäcker hur bra man har det utan krångliga partners, bortskämda bonusbarn, idioter till ex och knepiga svärföräldrar, man har dessutom en egen fungerande ekonomi utan inblandning.
Frihet, under eget ansvar, är ledordet.
Ja, en del vill vara själva och bestämma över det mesta och inte leva ihop med någon. Det är helt okey också!
Citat:
Ursprungligen postat av
busy-signal
Hörru moderatorn. Att "ge upp" är ett väldigt diffust begrepp och betyder ofta olika saker, beroende på vem det kommer ifrån.
Om nån säger till mig att dom har gett upp, så tror jag oftast att dom ljuger medvetet.
Inte tänkt på detta alls. Tack.
Citat:
Ursprungligen postat av
lakritc
Enklast att först hitta någon som man gärna knullar med. Personlighet är viktig, men inte alls så viktig som bra sex. Så resultatet blir i bästa fall ett dekadant samhälle och i värsta främst ett munk/nunnasamhälle.
Finns ett experiment som kallas "Mouse heaven" eller mushimmlen på svenska. Låter lite roligt. En utopi över vad som händer ett samhälle... som vi har nu i framtiden.
Citat:
Ursprungligen postat av
Grodde
Jag har insett att kvinnor inte tycker om mig som något mer än en vän så därför har jag gett upp hoppet.
Jag skulle bara gissa att du är för snäll. Jag arbetar också på det. Fundera på det här: Om man inte lyfter på stenen så är den kvar där. Om man inte säger något (ens känsla) så händer inget.
Sedan är det självklart att man inte kan få allt man önskar sig men att acceptera ett: "Nej, jag känner inte samma sak" och gå stark och stärkt ur det tror jag ökar ens chanser i framtiden. Man vill ju inte vara med någon som inte känner samma sak? Även om känslorna ibland kan kännas tunga så släpper dem och faller bort, vi lär oss något om oss själva och går vidare.
Citat:
Ursprungligen postat av
ThaliaElise
Jag tror att många som ger upp gör det för att man undviker risker som i slutändan kan sammanfattas med emotionell smärta. Relationer kan ta slut och uppbrott och avvisanden gör ont. Om man väljer att leva själv har man effektivt städat undan sådana risker.
...
Man tar ut framtiden i förväg? Tänker för mycket. Rädsla ger i de flesta fall de sämsta besluten vad jag kommit fram till.
Exempel:
Man påminns om ett trauma som kommer upp till ytan när man träffar någon ny och där och då agerar man på den genom att fly istället för att sitta kvar i känslan och se vad som händer.