2026-09-03, 11:56
Medlem
Jag har insett att kvinnor inte tycker om mig som något mer än en vän så därför har jag gett upp hoppet.
Citera
2026-09-03, 12:40
Avstängd
Alla jag känner som är 40+ och inte har nån är speciella på nåt sätt.
Det är väl vi alla, men de vägrar liksom jobba med den delen å bli lite mer normal, eller är de så udda att det helt enkelt inte kan göras, tycker de.
Tror även en del oidentifierade och ohanterade diagnoser kan spela in.

Tragiskt helt enkelt.
Men oftast får man skylla sig själv.

Nätdejting och det sociala experimentet, vilket kan servera en ny kvinna var helgdag till en som bara ser bra nog ut, hjälper ju knappast saken.

Citat:
Ursprungligen postat av OceanDeep
Män och kvinnor som ger upp om att hitta den rätta*

Vad är orsakerna kring att de gör beslutet en dag att de har kämpat tillräckligt och väljer en annan väg. Hur ser denna "andra väg" ut och vad skiljer besluten i dessa mot den tidigare där man ansträngt sig mer?

Varför ger de (du) upp?

Nu är tråden för båda könen och jag tror inte problematiken ser likadan ut för båda könen. (Teori)

Jag undrar för min egen skull för egna familjemedlemmar men jag har också en kompis som rakt ut sagt att han "gett upp".

Jag undrar över vad det konkret betyder att "ge upp".
Är det att man anstränger sig mindre, slutar tänka och ge upp chanserna man får och slutar hoppas på en framtid där man ska bli två?

Jag har försökt på många olika sätt genom att ställa frågor, pushat på skämtsamt och seriös på samma gång och väntat in men i alla dessa fall har inget hänt. De alla har en sak gemensamt att de inte har inte träffat någon över mycket lång tid.

Har du som man eller kvinna något förslag på något jag kan säga eller fråga min "bröder" så att de får en ny gnista att tändas som varit slocknad sedan länge?

Jag vill också diskutera hur (du ) tror eller om du tagit beslutet kommit fram till slutsatsen att "ge upp" eller säger att strävan inte är värt det. Vad är det i din världssyn och din framtidssyn som gör att du tar det beslutet.

Vad tror ni eller vet du?

*
Citera
2026-09-03, 12:42
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VinnyPotsandPans
Så vad finns det för vitts att bo med en person man ej gillar? Kraven är ju inget jag har bestämt direkt. Jag tänder inte på någon som ej uppfyller dessa. Tyvärr så är det. Men det spelar ej roll ändå då ingen har intresserat sig i mig plus ser jag ej en ända människa i min ålder och ytterst få människor överlag.

Nej det är inget jag kan ändra på. Det är mer komplicerat än ”skaffa dig bra kläder dra till klubben”. För alla är inte samma människa. En person med anorexia, en person röker kan ju bara sluta eller börja äta?
Om inte du har bestämt kraven, vem har gjort det? Har du en förmyndare som bestämmer vilka företräden din presumtiva partner ska ha? Troligen inte, så dina krav är din självskapade mentala barriär som står emellan dig och en möjlig relation. Jag säger inte att du ska bo med någon du inte gillar, jag säger att du nog är alldeles för rigid i ditt tänkande - och det är något som du definitivt kan förändra. Din begränsade plasticitet är inte en sjukdom eller ett beroende, utan ett karaktärsdrag som absolut går att justera. Du kanske skulle fundera på KBT, om du nu mår skit av att vara ensam.
Citera
2026-09-03, 12:55
Medlem
Tror inte det bara finns ett rätt svar. Men tror det blir allt vanligare ge upp eftersom det oftast hittas någon som ständigt tror gräset är grönare på andra sidan. Det är tröttsamt ständigt bli lämnad och ger helt enkelt upp och bestämmer sig för att satsa på sin karriär istället och umgås med vänner. Det är flera punkter som måste stämma in på en mall hur han eller hon ska vara i ett förhållande. Det är inget fel i att ha krav, men förr var man mycket mer flexibel. Förr i tiden kommunicerade man också med varandra. Nu ska man typ vara tankeläsare. Sedan ska allt vara perfekt hela tiden så att det finns något perfekt att visa upp i sociala medier.

Den perfekta partnern finns inte. Den man är tillsammans med kan kännas perfekt för att man är väldigt kär. Det att man inte är perfekt, gör att man oftast bli lämnad nuförtiden. Ens partner väljer att hitta någon som är "bättre". Den som blir lämnad tröttnar eftersom det sker så ofta. Känns som att det är omöjligt hitta någon när allt ska ständigt vara perfekt. Ingen klarar av att nå upp till det.

Sedan finns det såklart undantag som förstår att livet inte kan ständigt vara perfekt hela tiden. Som inte kräver att partnern ska stämma in i allt på en mall. Tyvärr blivit svårare hitta dessa. De finns väldigt sällan på tinder och dejtingsajter.
Citera
2026-09-03, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OceanDeep
Män och kvinnor som ger upp om att hitta den rätta*

Vad är orsakerna kring att de gör beslutet en dag att de har kämpat tillräckligt och väljer en annan väg. Hur ser denna "andra väg" ut och vad skiljer besluten i dessa mot den tidigare där man ansträngt sig mer?

Varför ger de (du) upp?

Nu är tråden för båda könen och jag tror inte problematiken ser likadan ut för båda könen. (Teori)

Jag undrar för min egen skull för egna familjemedlemmar men jag har också en kompis som rakt ut sagt att han "gett upp".

Jag undrar över vad det konkret betyder att "ge upp".
Är det att man anstränger sig mindre, slutar tänka och ge upp chanserna man får och slutar hoppas på en framtid där man ska bli två?

Jag har försökt på många olika sätt genom att ställa frågor, pushat på skämtsamt och seriös på samma gång och väntat in men i alla dessa fall har inget hänt. De alla har en sak gemensamt att de inte har inte träffat någon över mycket lång tid.

Har du som man eller kvinna något förslag på något jag kan säga eller fråga min "bröder" så att de får en ny gnista att tändas som varit slocknad sedan länge?

Jag vill också diskutera hur (du ) tror eller om du tagit beslutet kommit fram till slutsatsen att "ge upp" eller säger att strävan inte är värt det. Vad är det i din världssyn och din framtidssyn som gör att du tar det beslutet.

Vad tror ni eller vet du?

*

Jag tror att många som ger upp gör det för att man undviker risker som i slutändan kan sammanfattas med emotionell smärta. Relationer kan ta slut och uppbrott och avvisanden gör ont. Om man väljer att leva själv har man effektivt städat undan sådana risker.

Det kan nog också handla om att man inser eller anser att nackdelar och eventuella risker överväger fördelarna. Det handlar nog mycket om ett riskminimerande från att det ska göra ont eller skapa problem för en själv.

Men vill jag inte sätta mig på några höga hästar i frågan. Själv har jag "gett upp" om att träffa någon att skaffa barn med. Så jag kan ändå på vissa plan relatera till att man "ger upp". För mig handlar det om att jag är 30+ och inte tycker det är värt det att stressa med att försöka träffa rätt person och då behöva ta risken att skaffa barn med någon jag knappt känner. Det har också skapat andrum för mig att "tillfälligt ge upp" eller att ge upp om en del som jag tidigare såg som självklart i en relation. En annan fördel är också att jag inte har ett dugg bråttom med att träffa någon och kan lägga allt vad dejting heter på is så länge som jag känner för det. Men att hitta någon att dela livet med har jag absolut inte gett upp om.
Citera
2026-09-03, 15:45
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baliser
Tack för uppmuntrande ord. Kanske har du rätt. Men tiden talar emot. Jag har aldrig haft god hälsa och nu är jag dessutom äldre. Man måste ställa sig frågan om man är villig att satsa all den energi och de resurser som krävs. Till och med om man kan det. Med ålderdomen kommer den dagen när svaret är nej. Det bara är så. Hade jag haft behovet att bara hålla handen och mysa i soffan så hade det förstås varit möjligt, men jag vill och behöver vara sexuellt aktiv (det är verkligen inget fel på den delen av hälsan, tvärtom).

Nej jag menar absolut inte att du borde ge dig ut på marknaden till varje pris. Tvärt om, ta din tid och reparera dig själv i första hand, så att du kan må så bra med dig själv som möjligt.

Sen vet man aldrig vilka möjligheter som uppenbarar sig.
Citera
2026-09-03, 16:03
Medlem
proconsuls avatar
"Den rätta". Naturligtvis finns det mängder av personer som skulle kunna passa in på den beskrivningen.
Det handlar om hur man är själv. Att som i amerikanska filmer hitta "den rätta" på college är ju att se världen genom väldigt små glasögon. Om det bara finns en person som är rätt, hur stor är chansen att den går i samma skola, eller ens finns i samma stad?
Citera
2026-09-03, 16:34
Medlem
Ge upp kommer när man börjar analysera vad man egentligen håller på med och poängen med det hela.
Citera
2026-09-03, 16:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Om inte du har bestämt kraven, vem har gjort det? Har du en förmyndare som bestämmer vilka företräden din presumtiva partner ska ha? Troligen inte, så dina krav är din självskapade mentala barriär som står emellan dig och en möjlig relation. Jag säger inte att du ska bo med någon du inte gillar, jag säger att du nog är alldeles för rigid i ditt tänkande - och det är något som du definitivt kan förändra. Din begränsade plasticitet är inte en sjukdom eller ett beroende, utan ett karaktärsdrag som absolut går att justera. Du kanske skulle fundera på KBT, om du nu mår skit av att vara ensam.

Exakt som jag sa. Man bestämmer ju inte vem man tycker om. Jag automatiskt kan inte gilla någon som ej uppfyller kraven. Vet ej hur jag ska ändra mig i den frågan. Samma sak som religion, asså det spelar ingen roll hur mycket jag kommer att försöka så kommer jag aldrig att tro på det.
Citera
2026-09-03, 17:01
Moderator
OceanDeeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
...
Jag tror att folk ger upp att leta efter en partner av tre skäl:
1. De har blivit för bekväma med singellivet och ovilliga att anpassa sig efter någon annan.
2. De är för rädda för att släppa någon nära och visa känslor, så deras relationer blir aldrig djupare.
3. De har orimliga krav på en partner, och förkastar alla ”kandidater” som inte omedelbart är perfekta.

Om jag hade en kompis som sade sig sluta leta efter ”den rätta” så skulle jag ha en konversation om vad ”den rätta” skulle ha för egenskaper, och se vilket av ovanstående tre anledningar som egentligen var orsaken. Sen skulle jag säga just det till kompisen.
Tack för insikten. Finns ju fler exempel nu när du skriver ut det så tydligt.

Citat:
Ursprungligen postat av RiMaX
He he he, man har hittat "den rätta" flera gånger! Men efter några år har man som regel insett att man borde gå vidare!
Ja, precis. Det blir bara bättre och bättre.

Citat:
Ursprungligen postat av Tourskate
Fler upptäcker hur bra man har det utan krångliga partners, bortskämda bonusbarn, idioter till ex och knepiga svärföräldrar, man har dessutom en egen fungerande ekonomi utan inblandning.
Frihet, under eget ansvar, är ledordet.
Ja, en del vill vara själva och bestämma över det mesta och inte leva ihop med någon. Det är helt okey också!

Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Hörru moderatorn. Att "ge upp" är ett väldigt diffust begrepp och betyder ofta olika saker, beroende på vem det kommer ifrån.

Om nån säger till mig att dom har gett upp, så tror jag oftast att dom ljuger medvetet.
Inte tänkt på detta alls. Tack.

Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
Enklast att först hitta någon som man gärna knullar med. Personlighet är viktig, men inte alls så viktig som bra sex. Så resultatet blir i bästa fall ett dekadant samhälle och i värsta främst ett munk/nunnasamhälle.
Finns ett experiment som kallas "Mouse heaven" eller mushimmlen på svenska. Låter lite roligt. En utopi över vad som händer ett samhälle... som vi har nu i framtiden.

Citat:
Ursprungligen postat av Grodde
Jag har insett att kvinnor inte tycker om mig som något mer än en vän så därför har jag gett upp hoppet.
Jag skulle bara gissa att du är för snäll. Jag arbetar också på det. Fundera på det här: Om man inte lyfter på stenen så är den kvar där. Om man inte säger något (ens känsla) så händer inget.

Sedan är det självklart att man inte kan få allt man önskar sig men att acceptera ett: "Nej, jag känner inte samma sak" och gå stark och stärkt ur det tror jag ökar ens chanser i framtiden. Man vill ju inte vara med någon som inte känner samma sak? Även om känslorna ibland kan kännas tunga så släpper dem och faller bort, vi lär oss något om oss själva och går vidare.

Citat:
Ursprungligen postat av ThaliaElise
Jag tror att många som ger upp gör det för att man undviker risker som i slutändan kan sammanfattas med emotionell smärta. Relationer kan ta slut och uppbrott och avvisanden gör ont. Om man väljer att leva själv har man effektivt städat undan sådana risker.
...
Man tar ut framtiden i förväg? Tänker för mycket. Rädsla ger i de flesta fall de sämsta besluten vad jag kommit fram till.

Exempel:
Man påminns om ett trauma som kommer upp till ytan när man träffar någon ny och där och då agerar man på den genom att fly istället för att sitta kvar i känslan och se vad som händer.
Citera
2026-09-03, 17:17
Medlem
brianmolkos avatar
Dejten kanske inte gick bra för mellanläget mellan restaurang och hem kanske inte fanns kvar ?
Citera
2026-09-03, 17:40
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Nej jag menar absolut inte att du borde ge dig ut på marknaden till varje pris. Tvärt om, ta din tid och reparera dig själv i första hand, så att du kan må så bra med dig själv som möjligt.

Sen vet man aldrig vilka möjligheter som uppenbarar sig.
Det håller jag med om.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in