2026-09-02, 19:04
Medlem
Aakerbocks avatar
Jag funderar. ......Näe, kommer inte på något som kan bli bättre i en vegetarisk variant.
Citera
2026-09-02, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Denom
De måste i så fall varit väldigt hungriga.

Eller så är det du som har förutfattade meningar och helt enkelt inte kunde laga den vegetariska maten på rätt sätt när du försökte.
Citera
2026-09-02, 19:10
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blatteman
Eller så är det du som har förutfattade meningar och helt enkelt inte kunde laga den vegetariska maten på rätt sätt när du försökte.
Så upplys mig. Vad var det för vegetariska köttbullar då, hur gjorde du dem?
Citera
2026-09-02, 19:28
Medlem
Citat:
Så upplys mig. Vad var det för vegetariska köttbullar då, hur gjorde du dem?

Brukar inte handla på ikea men gör ett undantag för deras vegköttbullar i frysen har europeisk majs och inte gmo skräpmajs eller billig utomeuropeisk gmo soja.

kommer faktiskt inte ihåg vilken hemsida receptet var på(finns många på veg köttbullar i gräddsås.Har för mg att det fanns exempelvis timjan och halv kub eko grönsaksbuljong i såsen) men tillåme gästen som brukar va lite prokött och antivego gillade maten och åt upp allt utan problem.

Gjorde även hemgjord pressgurka till maten i glasburk och inlagd rödlök och det passade utmärkt.
enkelt att göra hemgjord pressgurka.
Citera
2026-09-02, 19:35
Medlem
Oh-be-wans avatar
Alla. Finns inte en djävla maträtt som blir bättre av att man tar bort kött.
Citera
2026-09-02, 19:36
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Brukar inte handla på ikea men gör ett undantag för deras vegköttbullar i frysen har europeisk majs och inte gmo skräpmajs eller billig utomeuropeisk gmo soja.

kommer faktiskt inte ihåg vilken hemsida receptet var på(finns många på veg köttbullar i gräddsås.Har för mg att det fanns exempelvis timjan och halv kub eko grönsaksbuljong i såsen) men tillåme gästen som brukar va lite prokött och antivego gillade maten och åt upp allt utan problem.

Gjorde även hemgjord pressgurka till maten i glasburk och inlagd rödlök och det passade utmärkt.
enkelt att göra hemgjord pressgurka.
Jaha så du köpte någon färdig fryst variant från Ikea och det blev bättre än riktiga köttbullar? Låter som att du aldrig provat riktiga köttbullar i så fall.
Citera
2026-09-02, 19:45
Medlem
Citat:
Jaha så du köpte någon färdig fryst variant från Ikea och det blev bättre än riktiga köttbullar? Låter som att du aldrig provat riktiga köttbullar i så fall.

Uppenbarligen lyckades du inte laga goda hemgjorda vegetariska köttbullar heller så då kan man ta en liten genväg å de veganska köttbullarna funkade utmärkt att göra denna rätt med och är populära överlag av en anledning.
Det finns dock 2 olika de har.

Ta den med riktiga grönsaker i om du ska testa.

den mindre påsen har andra ingredienser.Ta den stora.
Senast redigerad av Blatteman 2026-09-02 kl. 19:50.
Citera
2026-09-02, 19:50
Medlem
Denoms avatar
Citat:
Uppenbarligen lyckades du inte laga goda hemgjorda vegetariska köttbullar heller så då kan man ta en liten genväg å de veganska köttbullarna funkade utmärkt att göra denna rätt med och är populära överlag av en anledning.
Det finns dock 2 olika de har.

Ta den med riktiga grönsaker i om du ska testa.
Riktiga köttbullar är mycket godare, det är därför de serveras på restauranger och inte något fryst veganskt halvfabrikat.
Citera
2026-09-02, 19:58
Medlem
East.Clintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Jag har inte det och om sanningen ska fram så hänger den mest på två punkter - en riktigt bra vegoköttfärssås (långkokat svin till sås där man jobbar hårt med fonden mm) och en redig laddning bechamelsås och rejält med ost. Så det är en satans kaloribomb också vilket kanske förklarar varför den är uppskattad

Brukar köra mycket på att hårdsteka lök, rotgrönsaker och vitlök och använda öl (vilken som helst, Norrlands guld 3.5 i mitt fall) för att få upp fonden i botten av grytan innan vegofärsen ska i och ha i färsk persilja mot slutet mm... nu när man skriver ut det låter det fan inte så värst gott, men det slutar som riktigt gott i alla fall

Den är väl för fan inte Vegolasagne då! Tönt..
Citera
2026-09-02, 20:27
Medlem
Taco på quornfärs är rätt ok. I övrigt ser jag ingen anledning att mixtra med "fejkkött" för att efterlikna riktigt kött. Det finns vegetariska rätter som är supergoda, men det är just för att de får vara vegetariska på riktigt.
Citera
2026-09-02, 20:39
Medlem
Elikos avatar
En stroganoff med halloumi piskar både korv och biff.
Citera
2026-09-02, 21:01
Medlem
zombie-nations avatar
Vanlig köttfärssås eller färssås till tacos. Mycket godare med sojafärs. Jag gör mycket hellre biffar om jag har färs. Där är kött bättre än vege.

Ärtsoppa bättre med fläsk. Rödbetssoppa absolut bättre utan kött.

Utemat stekt ris bättre med oumph är kyckling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in