2026-09-04, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Tack för länken till Google maps men TUSAN vad jag började skratta.

Får upp bilden av korsningen och Google bilen, klickar mig ett steg fram mot korsningen och vad dyker upp då, en lastbil med släp OCH en bil som kör om. Man ska såklart inte köra om i korsning oavsett om man har sett att det inte finns några bilar på tillfartsvägarna, men det skiter folk i. Lagstiftning, regler, omdöme, sunt förnuft tycks inte finnas kvar längre.

Tråkigt att familjer blir lidandes men så är det ofta när trafikolyckor sker. Det är säkert ofta, det händer aldrig mig bara andra. Mycket konstigt sätt att tänka tycker jag.

Nej, du har fel i det du skriver.
Det är helt okay med omkörning i den korsningen som fastnat på Google Maps.

Du missar att väg 17 är klassad som huvudled på det aktuella stället, och då är omkörning tillåten även vid korsningar där inte skyltar eller heldragna linjer säger annat.
Självklart gäller vanliga regler för omkörning - sikt, koll på trafik och en plan kring hur man skall påbörja, genomföra och avsluta sin omkörning utan att störa övrig trafik.

Edit: post med Googlelänk, så vi verkligen talar om samma plats:

Citat:
Ursprungligen postat av Kockumskranen

Börjar luta åt denna nu.
https://maps.app.goo.gl/AFygBRNotm9u5pVs9?g_st=ac
Senast redigerad av boboboxbox 2026-09-04 kl. 23:21.
Citera
2026-09-05, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Nej, du har fel i det du skriver.

Du missar att väg 17 är klassad som huvudled på det aktuella stället, och då är omkörning tillåten även vid korsningar där inte skyltar eller heldragna linjer säger annat.
Självklart gäller vanliga regler för omkörning - sikt, koll på trafik och en plan kring hur man skall påbörja, genomföra och avsluta sin omkörning utan att störa övrig trafik.

Edit: post med Googlelänk, så vi verkligen talar om samma plats:

Tror han syftar på min första, det större korset längre ner som leder in till Asmundtorp.

Gällande omkörning i det läget så visst, följer alla inblandade reglerna (det är ju inte bara du) så är det lugnt men det bjuder in till olyckor. Här är det som att man inte ens försökt utan bara gjort saker på måfå, slagit upp en random kamera före och gett enklare avfart för de som tar av höger till Asmundtorp.

Kan ha fel i detaljerna men var väl något sådant som hände när poliskvinnan dog på den platsen (tror det var en vänstersväng?).
Senast redigerad av Kockumskranen 2026-09-05 kl. 09:41.
Citera
2026-09-05, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox

Omkörning där är rätt gjort helt OK, men inte när man som Volvon på aktuella Google StreetView-bilderna efter korsningen får nära möte med en Ford Mustang. Lite väl dåligt med marginal, så som det ofta kan bli om de flesta kör för fort...
Citera
2026-09-05, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kamikazeklanten
Omkörning där är rätt gjort helt OK, men inte när man som Volvon på aktuella Google StreetView-bilderna efter korsningen får nära möte med en Ford Mustang. Lite väl dåligt med marginal, så som det ofta kan bli om de flesta kör för fort...

Jag såg faktiskt det efter att jag postat, men tänkte att det finns väl ingen annan som klickar så in på djupet.

Enig med dig: okay att köra om längs sträckan som sådan, men slarvigt avslut och därmed ingen bra omkörning.
Citera
2026-09-05, 13:38
Medlem
Vet man vem som är anklagad för olyckan eller hur den skedde?
Citera
2026-09-05, 15:24
Moderator
pudelluss avatar
Rubriken förtydligad. Originalrubrik: Två personer döda efter olycka utanför Landskrona (2026-09-01)

/Mod
Citera
2026-09-05, 17:20
Medlem
Orgelnistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auntautismi
Vet man vem som är anklagad för olyckan eller hur den skedde?
Enligt vad jag har hört, körde personbilen in i traktorn bakifrån, men detta är en obekräftad andrahandsutsaga.
Citera
2026-09-06, 21:26
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orgelnisten
Enligt vad jag har hört, körde personbilen in i traktorn bakifrån, men detta är en obekräftad andrahandsutsaga.

En av mina starkaste teorier också, ej förvånad. Man kan även gissa det av hur bilen ser ut att den kilat in under harven/plogen eller vafan det är som satt bakpå. Samma effekt som bilar som kör in i lastbilssläp, med lite hastighetsskillnad är det nära noll överlevnadschans.
Citera
2026-09-07, 02:40
Medlem
traktorn ser ju inte ens skadad ut så hur fan kan en personbil köra in i den så någon dör?
Citera
2026-09-07, 03:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hennevilljagknulla
traktorn ser ju inte ens skadad ut så hur fan kan en personbil köra in i den så någon dör?

Håller med, lite oförklarligt. Traktorn hade något sorts redskap bak och dessa verkar kraftiga. Min tanke är nog att bilen kört in i traktorn bakifrån. Då har de fått traktorns redskap rätt in genom vindrutan.
Citera
2026-09-07, 08:39
Medlem
Enligt rykten så ska traktorn ha stått stilla och väntat på att svänga vänster in på grusvägen, traktorn som är en 8R 410 väger full utrustad ca 20-24 ton och redskapet väger ca 4-5 ton.
En person ska ha avlidit direkt vid olyckan medans den andra har tagit sig ur bilen och dog i ambulansen påväg till sjukhus. Olyckan inträffade 20:15 på kvällen vid början på skymning så mörkt har det inte varit när det hände. Heller inga bromsspår från bilen.
Citera
2026-09-07, 20:17
Medlem
Jodasaatt70s avatar
Vidrigt…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in