2026-09-02, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Kör där väldigt ofta, visst har trafiken ökat, inte minst epa-raggare, men så jävla otäck och farligare den inte.

Säg det till alla som dött där. Då pratar jag inte heller om hela väg 17 utan ett avsnitt på kanske 2-3 km över bara några få år.
Eller det är bara en sjuhelvetes slump att det sker väldigt mycket olyckor, många av dem allvarliga på just den biten?

Matematiken säger en dödsolycka per år, per 700 km väg/alternativt per 3000 km om vi räknar hela vägnätet. "iNtE fArLiGaRe".
Senast redigerad av Kockumskranen 2026-09-02 kl. 22:53.
Citera
2026-09-02, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anderson8
Den ena kommer från Sjöbo och heter Em*l N*lsson. Sambo/fru och två barn.
Jobbar med underhåll av järnvägar, men om det var det som hade gjorts i samband med olyckan vet jag dock inte.

Olyckan skedde påväg till jobbet. Båda var påväg till jobbet. Otroligt tragiskt..
Citera
2026-09-03, 13:08
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kockumskranen
Säg det till alla som dött där. Då pratar jag inte heller om hela väg 17 utan ett avsnitt på kanske 2-3 km över bara några få år.
Eller det är bara en sjuhelvetes slump att det sker väldigt mycket olyckor, många av dem allvarliga på just den biten?

Matematiken säger en dödsolycka per år, per 700 km väg/alternativt per 3000 km om vi räknar hela vägnätet. "iNtE fArLiGaRe".

Där är mycket trafik, en del lastbilar, en hel del bönder osv. Många som bara vill komma fram men iom vägens beskaffenhet och trafiken är det sällan bra omkörningsmöjligheter. Det är som du säger, det har hänt mycket på vissa avsnitt senaste åren men det har även historiskt hänt allvarliga olyckor strövis där.
Vill minnas för lite längre sedan att det var en allvarlig olycka (ev med döda) när en bil valde att försöka vända mitt på vägen, det var mörkt och bilen vill jag minnas hade dålig belysning.
Oftast är det ju idiotgrejor när det går riktigt illa men sådant händer och eventuella konsekvenser är ju oftast en följd av trafikintensitet och hastighet.
Citera
2026-09-03, 18:04
Medlem
Många olyckor med traktorer i Skåne. Nåt år sen på väg 13 norr om Sjöbo en mc som omkom när en traktor körde ut. Många traktorer kör vårdslöst aldeles för fort i 40 samhällen speciellt med 20-30 ton på släp, saktar aldrig ner, tar upp hela vägen vid möte osv. Och moderna traktorer är gigantiska och går 50km/h. De som framför dessa tänker ofta mest på sig själva.
Citera
2026-09-03, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ankamin
Många olyckor med traktorer i Skåne. Nåt år sen på väg 13 norr om Sjöbo en mc som omkom när en traktor körde ut. Många traktorer kör vårdslöst aldeles för fort i 40 samhällen speciellt med 20-30 ton på släp, saktar aldrig ner, tar upp hela vägen vid möte osv. Och moderna traktorer är gigantiska och går 50km/h. De som framför dessa tänker ofta mest på sig själva.

Den normala jordbrukstraktorn (traktor A) får gå i max 40 km/h. Sen finns traktor B som får gå i 60 km/h men man får inte köra fortare än 50. Det tråkiga med traktor B är att dom kräver vanligt körkort och måste besiktigas.

Att vanliga traktorer och jordbruksvagnar och redskap inte behöver besiktigas gör att många rullar på vägarna utan att vara riktigt trafiksäkra.
Citera
2026-09-03, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swordtoploughshare
Den normala jordbrukstraktorn (traktor A) får gå i max 40 km/h. Sen finns traktor B som får gå i 60 km/h men man får inte köra fortare än 50. Det tråkiga med traktor B är att dom kräver vanligt körkort och måste besiktigas.

Att vanliga traktorer och jordbruksvagnar och redskap inte behöver besiktigas gör att många rullar på vägarna utan att vara riktigt trafiksäkra.

Ja det är väl tur att det krävs besiktning och riktigt körkort för traktorer som går så fort. Man får intrycket att dom faktiskt kör över 50 ibland när man ligger bakom med gps. Otrolig energi i en sån med 40-50 ton last bakom om man måste tvärbromsa.
Citera
2026-09-03, 22:58
Medlem
Nattbussen4s avatar
Citat:
Vad är man uppe i nu på den förbannade sträckan, 3 dödsolyckor under denna mandatperiod? Dags att man gör något åt skiten nu.

För dem som inte kan vägen. 90-väg med smått böljande åkrar runt om. Första sträckan från Landskrona har man betydligt mycket mindre sikt än vad man tror, vet inte hur många gånger jag stått på bromsen för att slippa få en bil i fronten där.

Sedan nedanför detta när man är i höjd med Asmundtorp har man en en större korsning (Stoppskylt ut på 17). Där är det väldigt öppet, ofta höga hastigheter osv.

Man har också många traktorutfarter från åkrarna.

Edit: olyckan ska ha skett någonstans innan vägkorset enligt lokalbor.
Typ, här kanske? https://maps.app.goo.gl/4xTLjDau6WCB3tqr8?g_st=ac

Mörkt och dålig bild men traktorn ser inte ut som att den har frontat i en dödsolycka så bilen har nog kört in i den bakifrån.
Om jag bara snabbt får gissa; riktning Eslöv, hög hastighet och där är ett litet krön strax före. Plötsligt kommer man ut på det öppna och så står där en traktor.

Ni och ert snack om vägar, hur just den vägen eller den vägen är den farligaste i hela Sverige. Varenda väg är farlig när folk kör som huvudlösa stollar.
Citera
2026-09-03, 23:04
Medlem
Citat:

Att folk kör som fittor är inte vägens fel. Om man måste ha staten som ledsagare för att man är en värdelös bilförare kanske man ska återlämna sitt körkort…
Citera
2026-09-03, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swordtoploughshare

Skitsnack… traktorflottan på landets vägar är extremt mycket nyare och i betydligt bättre skicka än bilflottan.
Citera
2026-09-04, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Att folk kör som fittor är inte vägens fel. Om man måste ha staten som ledsagare för att man är en värdelös bilförare kanske man ska återlämna sitt körkort…

Där är mycket man kan tycka och tänka. Ibland får man dock agera utifrån faktum.

Vilket de också nu gör.
https://www.hd.se/landskrona/sju-doda-pa-tio-ar-nu-ska-trafiken-pa-vag-17-bromsas/
Citera
2026-09-04, 20:53
Medlem
Lian.Vendls avatar
Citat:
Där är mycket man kan tycka och tänka. Ibland får man dock agera utifrån faktum.

Vilket de också nu gör.
https://www.hd.se/landskrona/sju-doda-pa-tio-ar-nu-ska-trafiken-pa-vag-17-bromsas/

Detta är tyvärr en trist utveckling, vi som sköter oss för lida för att en del är idioter.
Citera
2026-09-04, 22:44
Medlem
DennisOlofs avatar
Tack för länken till Google maps men TUSAN vad jag började skratta.

Får upp bilden av korsningen och Google bilen, klickar mig ett steg fram mot korsningen och vad dyker upp då, en lastbil med släp OCH en bil som kör om. Man ska såklart inte köra om i korsning oavsett om man har sett att det inte finns några bilar på tillfartsvägarna, men det skiter folk i. Lagstiftning, regler, omdöme, sunt förnuft tycks inte finnas kvar längre.

Tråkigt att familjer blir lidandes men så är det ofta när trafikolyckor sker. Det är säkert ofta, det händer aldrig mig bara andra. Mycket konstigt sätt att tänka tycker jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in