2026-09-01, 13:12
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bofop
Sist jag hade en vaxpropp körde jag med öronljus. Funkade finfint, men inget man gör själv utan med hjälp av någon som övervakar det hela.

Det har var nytt, vad är öronljus för något?
Citera
2026-09-01, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dawkinsean
Sedan ett antal år har jag som vana att tvinna en remsa hushållspapper och snurra runt i örongången direkt efter dusch. Hade ofta vaxproppar tidigare, aldrig igen sedan jag börjat med detta.

Kör med tops, trots alla varningar.

Jag använder tops (originalet) och det har funkat fint i 50år, oavsett vad alla säger.

Bomullen från topsen har fastnat en gång på 50år, och då var det bara att knalla iväg till vårdcentralen och dra ut den.

Har aldrig haft någon seriös vaxpropp heller.
Citera
2026-09-01, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani
Hej!

Det började med att vänster öra kändes lite täppt men inget onormalt.
Sedan igår när jag kom hem från gymmet och hade duschat så tog jag en tops och tog in den där och sedan dess så är det totalt täppt. Sedan läste jag att det kan vara vaxpropp. Jag har beställt öronspej föresten. Men finns det husmanskur så kan dämpa vaxproppens påverka ty hela vänster öra känns totalt täppt.

1. Nu tänkte jag fråga er hur kan jag ta bort det?

2. Kan det vara vaxpropp och inget annat?

Jag hade samma problem. Beställde en grej man kör in i örat med en skrapa och en kamera man kopplar till mobilen. Den kostade typ 200kr.

Det var ingen vaxpropp.
Citera
2026-09-01, 13:58
Medlem
Nestor Xs avatar
En simpel huskur som fungerar för mig är att duscha med ett ställbart handtag, hålla detta en bit från örat och sedan sikta så man känner hur vattenstrålen går in i örat.
Citera
2026-09-01, 14:03
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettanporta
Jag hade samma problem. Beställde en grej man kör in i örat med en skrapa och en kamera man kopplar till mobilen. Den kostade typ 200kr.

Det var ingen vaxpropp.

Vad var det då?
Citera
2026-09-01, 14:07
Medlem
Citat:
Vad var det då?

Vet inte.. fortfarande något, tror det kommer från käken. Ska till tandläkaren

När jag öppnade käken på något sett en gång så var det som att ett lock släppte och jag hörde svinbra. Sen vart det som innan igen
Citera
2026-09-01, 14:09
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Vet inte.. fortfarande något, tror det kommer från käken. Ska till tandläkaren

När jag öppnade käken på något sett en gång så var det som att ett lock släppte och jag hörde svinbra. Sen vart det som innan igen

Hade du gjort något med käket eller tänderna ?

och hur länge har du haft det?
Citera
2026-09-01, 14:13
Medlem
Citat:
Hade du gjort något med käket eller tänderna ?

och hur länge har du haft det?

Nä inget speciellt. Tror kan vara någon spänning eller nått. Försöker sova på ryggen nu, det ska tydligen va bättre för sånt.

Väldigt länge, 2 år ca. Har även tinnitus samma tid. Men än lever hoppet
Citera
2026-09-01, 14:16
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Nä inget speciellt. Tror kan vara någon spänning eller nått. Försöker sova på ryggen nu, det ska tydligen va bättre för sånt.

Väldigt länge, 2 år ca. Har även tinnitus samma tid. Men än lever hoppet

Där ser man.
När det gäller mitt så var det så att jag hade känt att örat (enbart vänster) några dagar var lite små täppt.
Efter gymmet och duschen kom hem och tog en tops och kört rakt i vänster sedan dess (alltså sedan igår kväll) vänster örat helt täppt!
Citera
2026-09-01, 14:16
Avstängd
FallerIfallerAs avatar
Använd aldrig tops och Revaxör hjälper inte heller, prova med Vaxol, hjälper inte det så fixar en sjuksköterska vaxproppen med att spola örat, fungerar inte det kan en läkare suga ut proppen!
Citera
2026-09-01, 14:25
Medlem
Citat:
1. Nu tänkte jag fråga er hur kan jag ta bort det?
Jag hade samma problem för länge sen. Revaxör, tops och andra huskurer gjorde saken värre. Totalt döv på örat och en tilltagande värk.

När värken blev för mycket besökte jag en vårdcentral som petade in nåt rör i örat, *fupp* så var proppen borta. Tog inte ens en minut så hade man hörseln tillbaka. Gjorde inte ett dugg ont.

Rekommenderas.
Citera
2026-09-01, 14:27
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Festmulatt
Jag hade samma problem för länge sen. Revaxör, tops och andra huskurer gjorde saken värre. Totalt döv på örat och en tilltagande värk.

När värken blev för mycket besökte jag en vårdcentral som petade in nåt rör i örat, *fupp* så var proppen borta. Tog inte ens en minut så hade man hörseln tillbaka. Gjorde inte ett dugg ont.

Rekommenderas.

Själv har jag inget värk som tur (peppar peppar).

Tänkte fråga vet du varför du fick vaxpropp, nu när du tänker efter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in