2026-09-01, 10:59
Medlem
VoktorDodkas avatar
Droppa i rikligt med revaxör i örat och proppa igen med lite fetvadd innan du går och nanar. När du vaknar så ta gummitutan med hett vatten och spola till det inte gör någon skillnad mer. När kvällen kommer så upprepar du proceduren till du blir nöjd.
Citera
2026-09-01, 11:02
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Droppa i rikligt med revaxör i örat och proppa igen med lite fetvadd innan du går och nanar. När du vaknar så ta gummitutan med hett vatten och spola till det inte gör någon skillnad mer. När kvällen kommer så upprepar du proceduren till du blir nöjd.

Har du erfarenhet så berätta mer?
hur många dygn tog dig för dig innan det släppte?
Citera
2026-09-01, 11:03
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CandyForcester
Troligen vaxpropp, men det kan också vara stopp i örontrumpeten (förbindelsen mellan mellanörat och luftrören). Det senare brukar kunna hända om man är igengrodd pga förkylning eller allergi.
Åtgärder mot stopp i örontrumpeten kan vara t ex vila, värme, varm svartvinbärssaft och ev någon slemlösande hostmedicin t ex Bromhexin.

Även om man aldrig brukar få vaxproppar i vanliga fall, kan det hända om man har varit mycket i dammig miljö, speciellt om det är "långfibrigt" damm. Vanligt om man t ex har hållit på och sorterat tvätt och andra textilier, jobbar på tryckeri, håller på med byggarbeten på dammiga vindar eller liknande.
En huskur mot vaxproppar om man inte vill pallra sig till apoteket och köpa Revaxör etc är att droppa in några droppar olivolja i hörselgången. Stoppa igen med fetvadd så den inte rinner ut, skölj örat efter 6-8 timmar, upprepa om det behövs. Men i svåra fall är det vårdcentralen som gäller.

I den gym jag gymmar på så är det ofta fuktigt i duschen och omklädningsrummet , kan det göra något skillnad?
Citera
2026-09-01, 11:04
Medlem
VoktorDodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani
Har du erfarenhet så berätta mer?
hur många dygn tog dig för dig innan det släppte?
Ja, jag har gjort det men det var ca 30 år sedan sist. Jag gjorde det en gång, ytterligare en gång några dagar senare, sen var allt borta och jag hörde grymt bra.
Citera
2026-09-01, 11:05
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ja, jag har gjort det men det var ca 30 år sedan sist. Jag gjorde det en gång, ytterligare en gång några dagar senare, sen var allt borta och jag hörde grymt bra.

Tummen upp, amigo!
Citera
2026-09-01, 11:09
Medlem
Dawkinseans avatar
Sedan ett antal år har jag som vana att tvinna en remsa hushållspapper och snurra runt i örongången direkt efter dusch. Hade ofta vaxproppar tidigare, aldrig igen sedan jag börjat med detta.
Citera
2026-09-01, 11:37
Medlem
Citat:
I den gym jag gymmar på så är det ofta fuktigt i duschen och omklädningsrummet , kan det göra något skillnad?

Tror inte fukten spelar någon roll. Det är ju snarare så att där luften är riktigt fuktig, svävar det omkring mindre mikroskopiska fibrer och sånt, som annars kan "armera" öronvaxet och göra besvärliga vaxproppar av det.
Å andra sidan, den här tiden på året far det ju omkring en mängd luddiga fröer från olika slags växter i luften utomhus , de kan säkert släppa ifrån sig mikroskopiskt ludd som kan gynna vaxproppar om det vill sig illa. Jag kommer att tänka på mitt föräldrahem, där luftintaget till ventilationen kunde bli totalt igensatt av ludd i augusti-september och man fick rensa flera gånger i veckan. Det blev inte bra förrän intaget flyttades och sattes på ett rör som stack upp ett par meter över taket.
Citera
2026-09-01, 11:41
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CandyForcester
Tror inte fukten spelar någon roll. Det är ju snarare så att där luften är riktigt fuktig, svävar det omkring mindre mikroskopiska fibrer och sånt, som annars kan "armera" öronvaxet och göra besvärliga vaxproppar av det.
Å andra sidan, den här tiden på året far det ju omkring en mängd luddiga fröer från olika slags växter i luften utomhus , de kan säkert släppa ifrån sig mikroskopiskt ludd som kan gynna vaxproppar om det vill sig illa. Jag kommer att tänka på mitt föräldrahem, där luftintaget till ventilationen kunde bli totalt igensatt av ludd i augusti-september och man fick rensa flera gånger i veckan. Det blev inte bra förrän intaget flyttades och sattes på ett rör som stack upp ett par meter över taket.

Där ser man. Vilket helvete.
Citera
2026-09-01, 12:30
Medlem
Citat:
1. Nu tänkte jag fråga er hur kan jag ta bort det?

Som nån tidigare föreslagit så gå gärna på drop-in på en vårdcentral och tigg hjälp att ta bort den på en gång. Det är få saker som är skönare än att bli av med en vaxpropp ungefär lika snabbt som man öppnar en flaska.

Annars tycker jag att spray med olivolja (till exempel den här https://www.apoteket.se/produkt/vaxol-10-ml-lada-242828/) fungerar snabbare än de klassiska behandlingarna man kan göra själv. Men det kanske är olika beroende på hur ens öra ser ut.
Citera
2026-09-01, 12:34
Medlem
Citat:

Inte absolut inte hett vatten! Kroppstempererat!
Citera
2026-09-01, 12:43
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gnurgberg
Som nån tidigare föreslagit så gå gärna på drop-in på en vårdcentral och tigg hjälp att ta bort den på en gång. Det är få saker som är skönare än att bli av med en vaxpropp ungefär lika snabbt som man öppnar en flaska.

Annars tycker jag att spray med olivolja (till exempel den här https://www.apoteket.se/produkt/vaxol-10-ml-lada-242828/) fungerar snabbare än de klassiska behandlingarna man kan göra själv. Men det kanske är olika beroende på hur ens öra ser ut.

Dumma jag som peta med bombullstops och sedan direkt så blev det täppt och det känns obehagligt som om jag har tappat hörsel på vänster öra. fyfan säger jag bara.

Du jag ser att du har bra tips, tänkte fråga använde du samma spray som du själv nämner för att bli av med skitet? om så är fallet hur lång tid tog det för din del?
Citera
2026-09-01, 12:44
Medlem
Sist jag hade en vaxpropp körde jag med öronljus. Funkade finfint, men inget man gör själv utan med hjälp av någon som övervakar det hela.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in