2026-09-01, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani
Själv har jag inget värk som tur (peppar peppar).

Tänkte fråga vet du varför du fick vaxpropp, nu när du tänker efter?
Gissningsvis när jag låg i badet och chillade, hörde ett lustigt ljud när det rann in vatten i örat. Typ "blubb blubb".

Plötsligt var proppen där och korkad som man är hämtade jag tops (som förmodligen packade proppen ännu tightare in i örat). Först försvann hörseln gradvis vilket gjorde att man tog det som en utmaning, men min "räddningsaktion" eskalerade istället värken så det började bulta riktig hårt. Till slut var det omöjligt att sova.

Om den dyker upp igen drar jag direkt till vårdcentralen.
Citera
2026-09-01, 15:38
Medlem
jessewn372s avatar
På riktigt? Söka sjukvård jourtid för en vaxpropp??

Halleluja.
Testa läsa info på 1177 och belasta inte sjukvården med egenvårdsproblem.

Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Det mest effektiva är att glida till en jour-vårdcentral nära dig. En sköterska använder en speciell pryl som spolar rent där inne och sen släpper det.

Jag har haft en samling av dom där propparna och för mig funkade inte .... precis som Noetlovskij kan jag fan inte minnas vad dom hette... revaxör? Men värt att testa, när du får den där plastpippetten i paketet så tänk på att inte rikta vattnet rakt in i örat, utan liksom "mot kanten på insidan". Om du har bebisar har du sett dom förr är samma som man plockar ut snor ur näsan på nyfödda.

Inga tops i öronen heller. Och om du tror tops i örat känns skönt är det inget mot den heroinliknande känslan av att få en vaxpropp utspolad på VC. Som en total befrielse
Citera
2026-09-01, 15:43
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jessewn372
På riktigt? Söka sjukvård jourtid för en vaxpropp??

Halleluja.
Testa läsa info på 1177 och belasta inte sjukvården med egenvårdsproblem.

För det först det kostar ca 200-300 SEK, sedan om man inte kan få ut den själv (man har testat ett antal produkter) då bör man söka!
Citera
2026-09-01, 15:45
Medlem
Har rensat vaxpropp två gånger i mitt liv men sen slutade jag med bomulspinnar och har inte behövs fixas igen ):

Tips är att köpa revaxör och använda med fetvadd natten innan du går till vårdcentralen och får hjälp av en undersköterska att antingen suga bort den eller skölja bort den.

Men kontakta VC och få en tid, brukar gå snabbt.
Citera
2026-09-01, 15:55
Medlem
Använd väteperoxid.
Blanda ut ned vatten så det är 2% väteperoxid.

Ligg på sidan och droppa i örat.
Låt det bubbla i 20 minuter sen spola med den där lilla öronballongen.

Klart.
Citera
2026-09-01, 16:11
Medlem
1. Revaxör
2. Någon väteperoxid-baserad öronspray/droppar kan testas.
3. Vårdcentral. En sjuksköterska kommer antagligen att försöka spola örat i ett första steg. Om otillräckligt kan man använda öronmikroskop + sug som finns på vissa vårdcentraler. Annars är det öron-näsa-hals på sjukhus som gäller. Oavsett så kommer din VC/ÖNH-läkare vilja att du behandlar med revaxör i några dagar innan besöket så att vaxet är mjukt nog att avlägsna. Så börja på punkt 1 och kontakta din VC som det inte löser upp sig på några dagar.

Citat:
Ursprungligen postat av Byrolodan
Använd väteperoxid.
Blanda ut ned vatten så det är 2% väteperoxid.

Ligg på sidan och droppa i örat.
Låt det bubbla i 20 minuter sen spola med den där lilla öronballongen.

Klart.

Finns som färdig produkt, öronspray, men förmodligen är det dyrare. Skall dock ej användas om man av olika skäl riskerar att ha hål i trumhinnan.
Citera
2026-09-01, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Använd aldrig tops och Revaxör hjälper inte heller, prova med Vaxol, hjälper inte det så fixar en sjuksköterska vaxproppen med att spola örat, fungerar inte det kan en läkare suga ut proppen!

Och funkar inte sugen så kommer läkaren med en tång och drar ut den. Kan vara galet obehagligt men känslan när den åker ut är skönt.

De som har problem med vax kan använda vaxol regelbundet så man inte bygger på proppen. Allt mekaniskt ska hållas från hörselgångarna av amatörer.
Citera
2026-09-01, 16:27
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ytrewq151
Och funkar inte sugen så kommer läkaren med en tång och drar ut den. Kan vara galet obehagligt men känslan när den åker ut är skönt.

De som har problem med vax kan använda vaxol regelbundet så man inte bygger på proppen. Allt mekaniskt ska hållas från hörselgångarna av amatörer.

Så du har gått hela steget från att köpa revaxör sedan vaxol sedan VC besök med vatten sedan med tång?

Du medger tång i örat, bedöver de inte innan?
Citera
2026-09-01, 17:16
Medlem
Citat:
Det har var nytt, vad är öronljus för något?

Det är ett brännbart rör man sticker in i örat. Blir som en skorsten som värmer upp och sakta suger ut vaxet.

Lite hysterisk men illustrerande video: https://www.youtube.com/watch?v=1IxKWhb2r9w

Kan ju säga att det finns många som är tveksamma till om det verkligen fungerar. Men det fungerade i alla fall bra för mig (hade prövat revaxör innan).
Senast redigerad av bofop 2026-09-01 kl. 17:30.
Citera
2026-09-01, 17:21
Medlem
Citat:
Så du har gått hela steget från att köpa revaxör sedan vaxol sedan VC besök med vatten sedan med tång?

Du medger tång i örat, bedöver de inte innan?

Jag har hoppat över VC pga andra öronsjukdomar =) Så har aldrig provat sköljning på VC.

Om du kommer så långt att de tar fram tången, då sitter de hårt och lite illa till. Nej man kör inte bedövning på det då det inte gör så ont. Man kan känna lite obehag, ljudet som uppstår är värre än det är. Och du kan få en känsla som i att det är som en sugpropp som släpper. Men när den väl släpper så får du bara en känsla av välbehag.
Läkare provar alltid att "dammsuga" som jag kallar det först, och är de enkla så åker de med ut snabbt.
Skulle du vara riktigt känslig i örat så tror jag nog de kan droppa i Embla.

I förebyggande syfte användes vaxolen någorlunda regelbundet när man kommer ihåg det.
Citera
2026-09-01, 17:35
Medlem
Korv-Bajss avatar
Om man somnar med in-ear-propparna i öronen blir det fuktigt och gött
inne i hörselgången under natten, så att vaxpropparna mjuknar.
Sedan blir det lättare att få ut dom.
Eller svårare.
Tror jag.
Citera
2026-09-01, 17:42
Medlem
Jag har en gummituta eller vad det heter som jag spolar öronen ibland med när jag duschar. Man suger upp vatten i den och sprutar ut det i örat. Köpte den i Spanien på apotek för väldigt länge sedan när det var helt stopp i båda mina öron och jag hörde knappt något. Spolade några gånger och det kom ut/lossnade en stor klump ur örat med vax. Sedan dess så använder jag den vid behov. Problemen med vax har blivit värre med åldern så man får underhålla öronen. Från början i Spanien så berodde det nog på att jag körde mc och det blev svettigt och varm under hjälmen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in