2026-09-01, 09:46
Medlem
swedenistanis avatar
Hej!

Det började med att vänster öra kändes lite täppt men inget onormalt.
Sedan igår när jag kom hem från gymmet och hade duschat så tog jag en tops och tog in den där och sedan dess så är det totalt täppt. Sedan läste jag att det kan vara vaxpropp. Jag har beställt öronspej föresten. Men finns det husmanskur så kan dämpa vaxproppens påverka ty hela vänster öra känns totalt täppt.

1. Nu tänkte jag fråga er hur kan jag ta bort det?

2. Kan det vara vaxpropp och inget annat?
Citera
2026-09-01, 09:47
Medlem
Noetlovskijs avatar
Körde med någon sådan spray, minns inte märket, där man ska spruta in i örat, ligga på sidan i några minuter och sedan torka ur. Fungerade bra, tog en 2-3 dagar innan det var bra.

Tips för framtiden: Inga topsar i öronen.
Citera
2026-09-01, 09:56
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani
Hej!

Sedan igår när jag kom hem från gymmet och hade duschat så tog jag en tops och tog in den där och sedan dess så är det totalt täppt. Sedan läste jag att det kan vara vaxpropp. Jag har beställt öronspej föresten. Men finns det husmanskur så kan dämpa vaxproppens påverka ty hela vänster öra känns totalt täppt.

Det mest effektiva är att glida till en jour-vårdcentral nära dig. En sköterska använder en speciell pryl som spolar rent där inne och sen släpper det.

Jag har haft en samling av dom där propparna och för mig funkade inte .... precis som Noetlovskij kan jag fan inte minnas vad dom hette... revaxör? Men värt att testa, när du får den där plastpippetten i paketet så tänk på att inte rikta vattnet rakt in i örat, utan liksom "mot kanten på insidan". Om du har bebisar har du sett dom förr är samma som man plockar ut snor ur näsan på nyfödda.

Inga tops i öronen heller. Och om du tror tops i örat känns skönt är det inget mot den heroinliknande känslan av att få en vaxpropp utspolad på VC. Som en total befrielse
Citera
2026-09-01, 10:04
Medlem
Citat:
Hej!

Revaxör är väl det som är huskuren
Vid värre vaxproppar och värk bör man nog gå till en öronläkare
Citera
2026-09-01, 10:05
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Revaxör är väl det som är huskuren
Vid värre vaxproppar och värk bör man nog gå till en öronläkare

För Noetlovskij verkar Revaxör fungerat efter några dygn men inte för tyiptien .hur kan det komma sig?

Har det du testat det själv?
Citera
2026-09-01, 10:10
Medlem
Noetlovskijs avatar
Citat:
För Noetlovskij verkar Revaxör fungerat efter några dygn men inte för tyiptien .hur kan det komma sig?

Just Revaxör var det inte, för det fungerade halvbra, jag tror snarare det var den här produkten:
https://www.apotea.se/addeira-otowax-spray-mot-oronvax-45-ml-1

Sen vet jag inte vad skillnaden är, det kanske bara var det att det tar några dagar och jag var otålig, så provade flera sorter.
Citera
2026-09-01, 10:14
Medlem
swedenistanis avatar
Det är som en äcklig lock som inte släpper utav sig själv oavsett om du tar din hand på örat och trycker så händer det ingenting.
Riktigt obehagligt känns som man har tappat hörseln på vänster öra trots att man inte har det.
Citera
2026-09-01, 10:25
Medlem
Troligen vaxpropp, men det kan också vara stopp i örontrumpeten (förbindelsen mellan mellanörat och luftrören). Det senare brukar kunna hända om man är igengrodd pga förkylning eller allergi.
Åtgärder mot stopp i örontrumpeten kan vara t ex vila, värme, varm svartvinbärssaft och ev någon slemlösande hostmedicin t ex Bromhexin.

Även om man aldrig brukar få vaxproppar i vanliga fall, kan det hända om man har varit mycket i dammig miljö, speciellt om det är "långfibrigt" damm. Vanligt om man t ex har hållit på och sorterat tvätt och andra textilier, jobbar på tryckeri, håller på med byggarbeten på dammiga vindar eller liknande.
En huskur mot vaxproppar om man inte vill pallra sig till apoteket och köpa Revaxör etc är att droppa in några droppar olivolja i hörselgången. Stoppa igen med fetvadd så den inte rinner ut, skölj örat efter 6-8 timmar, upprepa om det behövs. Men i svåra fall är det vårdcentralen som gäller.
Citera
2026-09-01, 10:45
Medlem
Citat:

Det är väldigt länge sen jag hade vaxproppar
Det var i min ungdom när jag simmade mycket

Med Revaxör följer det ofta med en vattenblåsa som man kan använda till att spola öronen med
Har hört att andra gillar mer Addeira OtoWax Spray som finns på Apoteket
Men för värre problem bör man nog få något på recept på vårdcentralen
Citera
2026-09-01, 10:47
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CandyForcester
Troligen vaxpropp, men det kan också vara stopp i örontrumpeten (förbindelsen mellan mellanörat och luftrören). Det senare brukar kunna hända om man är igengrodd pga förkylning eller allergi.
Åtgärder mot stopp i örontrumpeten kan vara t ex vila, värme, varm svartvinbärssaft och ev någon slemlösande hostmedicin t ex Bromhexin.

Även om man aldrig brukar få vaxproppar i vanliga fall, kan det hända om man har varit mycket i dammig miljö, speciellt om det är "långfibrigt" damm. Vanligt om man t ex har hållit på och sorterat tvätt och andra textilier, jobbar på tryckeri, håller på med byggarbeten på dammiga vindar eller liknande.
En huskur mot vaxproppar om man inte vill pallra sig till apoteket och köpa Revaxör etc är att droppa in några droppar olivolja i hörselgången. Stoppa igen med fetvadd så den inte rinner ut, skölj örat efter 6-8 timmar, upprepa om det behövs. Men i svåra fall är det vårdcentralen som gäller.

DU verkar veta en hel del om detta, tack.
Citera
2026-09-01, 10:48
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Max1494
Det är väldigt länge sen jag hade vaxproppar
Det var i min ungdom när jag simmade mycket

Med Revaxör följer det ofta med en vattenblåsa som man kan använda till att spola öronen med
Har hört att andra gillar mer Addeira OtoWax Spray som finns på Apoteket
Men för värre problem bör man nog få något på recept på vårdcentralen

Yes
Citera
2026-09-01, 10:48
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Det är som en äcklig lock som inte släpper utav sig själv oavsett om du tar din hand på örat och trycker så händer det ingenting.
Riktigt obehagligt känns som man har tappat hörseln på vänster öra trots att man inte har det.

Saltvatten. Finns på sprayflaska. Du sprayar en gång, gnuggar in det och torkar bort, rinse and repeat.

Använd inte tops, kör saltvatten och bomullspads på fingret.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in