2026-09-02, 20:45
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Haha, att den översätter. Inte fan har man gått med på att den ska spara uppgifterna.
Fanns det en sån laptop skulle jag köpa den direkt.
Citera
2026-09-02, 20:53
Medlem
LuktenAvBajss avatar
Är det bara jag som undrar hur de vet vad som klistrats in i Google translate och hur de på så vis blivit påkomna? En sak att man loggar trafik men att veta att man kört in data i något verktyg som kan ”läcka” känslig data utan att någon golat har jag svårt att tro på. Då borde jag själv fått sparken för flera år sen. Använt även kinesisk ai och pumpat in data utan att bry mig
Citera
2026-09-02, 22:27
Medlem
deddds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwe67
https://www.arbetsvarlden.se/anvande-google-translate-pa-jobbet-blir-rattssak/

Givetvis skall dem dömas och sparkas ut med fötterna före. Vilka idioter jobbar på kassan?
Låter som de har några riktigt reko och intelligenta människor på Försäkringskassan som 1. faktiskt kan tänka, och 2. vågar göra detta åt de som är mindre begåvade med tankekraften. Känns tryggt och förtroendegivande som omväxling gällande en svensk myndighet.

Sen kanske det är dags att blockera alla dessa sidor som propagerat fram att det är totalnormalt att ladda upp hemligt material till dom, då dessa spionverktyg är så normaliserade i nästan allas liv*. Verkar inte spela roll om det är privatpersoner, en myndighet, eller biljardärs företag, är det AI-stämplat så kan du ladda upp vad fan som helst till vilken datainsamlare, statsspion, företagsspion, hackare som helst. Så igen. Tung respekt till Försäkringskassan och dess ledning här!

[Ruzzky Danger Hacking Tranzlations] med svart bakgrund och röd text - farligt!
[Google Translate] med vit bakgrund och svart text - säkert :)
trots att de gör exakt samma sak.
Låter som överdrivet efterblivit när det skrivs ut, och att jag är idioten som skriver ut det.
Meeen...nej. Det är exakt så det fungerar till 98% hos ekonom-johanna, och tyvärr även hos 60-90% hos IT-johan, och 99,9% hos VD-johannes.

Gäller det just översättning så fungerar random AI på huggingface väldigt bra att hosta AI-översättning inhouse utan att behöva skicka data till valfritt amerikanskt spion-"tech"bolag.
Senast redigerad av deddd 2026-09-02 kl. 22:36.
Citera
2026-09-02, 22:48
Medlem
Carpedijems avatar
Skandal utan dess like! Hade de varit smarta nog hade de kunnat laddat upp dokumenten till chatgpt innan och bett den radera känslig information så som personnummer, telefonnummer, namn mm innan man använder sig av Google translate

Citera
2026-09-03, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Festmulatt
Det finns inte längre några ”äpplen och päron”, allt är fruktsallad. Gränserna mellan olika områden är bortsuddade. ALLT är av intresse, varför samlas synbart meningslösa uppgifter i sinnessjuka databerg (”Big Data”) om inte för ekonomiska syften? Förstå värdet av systematiskt insamlad data istället för att köpa förklaringen ”Trust us, bro. Vi raderar grejerna, vi lovar”. 👍🏼

Tror du verkligen Google är rädda för att bli påkomna? Alphabet Inc har så mycket pengar att de utan problem betalar vilket miljardskadestånd EU än kastar mot dem. Du lever kvar på 80-talet när datorerna fortfarande var framtidens ”frälsare”, idag är datorerna dina fångvaktare utan att du ens märkt det.

Jag har rätt, du har kronfel. Du kan gott tro att jag är en foliehatt, jag kunde faktiskt inte bry mig mindre.

Färdigdiskuterat.

Ok, foliehatten.
Citera
2026-09-03, 12:25
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Vilka är "de" här?
Försäkringskassan?
Säg att du skämtar. Om du inte förstår vilka som naturligtvis ska stå för översättningskostnader av dokument vid myndighetskontakter så är du riktigt pantad eller kommunist, sosse eller annan bidragsälskande variant, vilket är detsamma som att vara pantad.
Citera
2026-09-03, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Säg att du skämtar. Om du inte förstår vilka som naturligtvis ska stå för översättningskostnader av dokument vid myndighetskontakter så är du riktigt pantad eller kommunist, sosse eller annan bidragsälskande variant, vilket är detsamma som att vara pantad.

Så i exemplet när du varit hos den spanska läkaren och denne ska skicka underlag till Försäkringskassan (för att du visade upp ditt Europeiska Sjukförsäkringskort) så ska läkaren skicka sina spanska papper hem till dig så att du ordnar med översättning och sedan skickar vidare till FK?

Utifrån din ton tror jag att du resonerar kring något sådant här scenario:
Achmed hyr en lägenhet av Muhammed och de har skrivit sitt hyreskontrakt på arabiska för att de tyckte det var lättast så. Achmed ska söka bostadsbidrag och skickar sitt arabiska hyreskontrakt till FK.

Jag har väldigt svårt att tro att det var något sådant som föranledde Google Translate.
Citera
2026-09-04, 10:48
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Så i exemplet när du varit hos den spanska läkaren och denne ska skicka underlag till Försäkringskassan (för att du visade upp ditt Europeiska Sjukförsäkringskort) så ska läkaren skicka sina spanska papper hem till dig så att du ordnar med översättning och sedan skickar vidare till FK?

Utifrån din ton tror jag att du resonerar kring något sådant här scenario:
Achmed hyr en lägenhet av Muhammed och de har skrivit sitt hyreskontrakt på arabiska för att de tyckte det var lättast så. Achmed ska söka bostadsbidrag och skickar sitt arabiska hyreskontrakt till FK.

Jag har väldigt svårt att tro att det var något sådant som föranledde Google Translate.
Jag hade fixat en översättning, ja. Jag tycker det är fullständigt självklart att det ansvaret ligger på den som söker ersättning. Acmed ska inte ha något bostadsbidrag för han kom överens med Muhammed om en överhyra och att dom ska dela på pengarna från FK.
Citera
2026-09-04, 11:07
Medlem
GeneralRuskendruls avatar
Citat:
Ja, det är väl inga problem? Jag har själv gjort det när myndigheterna i olika länder behövt papper.
Citera
2026-09-04, 16:16
Medlem
Citat:
Oavsett så måste arbetsgivaren se till att det finns adekvata verktyg för att utföra jobbet. Annars är ju risken att folk tar de genvägar som behövs.
Man kan fråga istället för att ta genvägar.
Citera
2026-09-06, 10:30
Medlem
Eldebrinks avatar
Skulle det vara känsligt att google får veta att Abdullah fått avslag på sin ansökan om några tussingar i månaden?
Citera
2026-09-06, 11:19
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av qwe67
https://www.arbetsvarlden.se/anvande-google-translate-pa-jobbet-blir-rattssak/

Givetvis skall dem dömas och sparkas ut med fötterna före. Vilka idioter jobbar på kassan?
alla våras personuppgifter ligger ju ute på google till allas beskådning de borde åtalas om någon
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in