2026-09-04, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
Berätta, vad är det överlägsna styrelseskicket som du förordar framför demokrati?

Civil olydnad är en demokratisk handling och del av en demokrati och ofta vägen som leder till förändring när det politiska läget har låst sig.

Eller du kanske tror att bara rösta en gång var fjärde år och sen skita i samhällsutvecklingen är så demokrati funkar.

Citat:
Jag konstaterar att du förordar en civil olydnad som leder till förstörelse och död.

Det är lagstiftningen som leder till förstörelse och död. De som vägrar acceptera den omoraliska lagen är inte de som ska klandras för dess konsekvenser.
Citera
2026-09-04, 11:13
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChubChub
Vad jag tycker du gjorde fel framgick alldeles tydligt: Du började använda halmgubbar och påstå att jag tyckte en massa vidriga saker, eftersom du fick slut på hållbara argument i sak.

Att du är korkad eller AI är ett krasst konstaterande efter att ha sett hur bristfälligt du tänker
Vad har jag påstått som är fel?
Citera
2026-09-04, 11:18
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dalavita
Civil olydnad är en demokratisk handling och del av en demokrati och ofta vägen som leder till förändring när det politiska läget har låst sig.

Eller du kanske tror att bara rösta en gång var fjärde år och sen skita i samhällsutvecklingen är så demokrati funkar.

Det är lagstiftningen som leder till förstörelse och död. De som vägrar acceptera den omoraliska lagen är inte de som ska klandras för dess konsekvenser.
Det sistnämnda påminner mer om terrorism än civil olydnad och hade lett till en samhällskollaps om alla använde sig av det, bara för att de ogillade en viss lag.
Om din civila olydnad leder till förstörelse eller död, välj ett annat sätt att påverka lagen.
Citera
2026-09-04, 11:26
Medlem
SysterMorbids avatar
Vem fan bryr sig? Har du recept på drogerna är det ju ingen fara.
Citera
2026-09-04, 11:38
Medlem
jakirosmothers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SysterMorbid
Vem fan bryr sig? Har du recept på drogerna är det ju ingen fara.

om man inte har de då
Senast redigerad av jakirosmother 2026-09-04 kl. 11:41.
Citera
2026-09-04, 11:40
Medlem
SysterMorbids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jakirosmother
om man inte har de då

Då ligger ju problemet hos den arbetssökande.
Citera
2026-09-04, 11:49
Medlem
Citat:
Det sistnämnda påminner mer om terrorism än civil olydnad och hade lett till en samhällskollaps om alla använde sig av det, bara för att de ogillade en viss lag.
Om din civila olydnad leder till förstörelse eller död, välj ett annat sätt att påverka lagen.

Lagar ogillas inte arbiträrt. De ogillas på en sån här skala när de är katastrofala nog att en stor del av befolkningen skiter i dom. En vettig demokrati skulle lyssna på befolkningen i det här fallet, en fascistisk demokratur skulle bara försöka klampa ner ännu hårdare, tills den till slut måste ge vika, vilket är vad som historiskt hänt under människorättsrörelser.

En gång i tiden var det olagligt för Rosa Parks att sätta sig längst fram i bussen. En gång i tiden var det olagligt att vara homosexuell. Det är motståndet mot lagstiftningen som sätter igång förändringen. Men deras handlingar sågs nog som terrorism av rasisterna och homofoberna på den tiden också. Idag skrattar vi åt dom och deras förlegade åsikter.

Om ingen gör motstånd mot omoraliska lagar så kommer de bara bestå för evigt, framförallt när den stora majoriteten är hjärntvättade och likgiltiga till att den omoraliska lagen består.

Det är ingen som går runt och förespråkar att det är omoraliskt med lagar mot att mörda människor t.ex, för det är en lag som orsakar skada mot andra. I det här fallet så är det inte den som röker på som orsakar skadan, men narkotikalagstiftningen som skadar hundratusentals människor på grund av befolkningens likgiltighet, och därmed protesteras den lagen mot genom civil olydnad tills det att majoritetsbefolkningen kommer till insikt om vad deras likgiltighet ställer till med.

För att förtydliga med ett exempel: Du skulle kunna odla dina egna plantor och inte behöva gå genom kriminella gäng för att få din cannabis, men då döms du hårdare än om du faktiskt skulle gå till gängen, för de räknar hela plantan med kruka, jord och allt och dömer dig för grov narkotikabrott samt kanske försäljning på grund av den uppmätta mängden. Lagstiftningen är så korkad att den inte ger någon utväg. Det finns ingen ventil förutom att snällt vänta på att den hjärntvättade befolkningen slutar vara hjärntvättad, och det sker inte av sig självt.

När problemet kommit till den nivån att så många människor inte bryr sig om den lagen är det för att lagen är förlegad, inte att hundratusentals människor är onda. Och dessa människor har både tidsandan och vetenskapen på sin sida. Det finns inga argument för svensk narkotikalagstiftning förutom politisk tröghet och hjärntvätt som svenskarna vägrar släppa på trots att den är decennier gammal och baserad på idioti.

Det är dags att vakna ur koman och sluta skada samhället med era förlegade lagar som ni vill förstöra hela samhället och dra allt till en fascistisk dystopi och polisstat för att kunna behålla den här enfaldiga lagstiftningen.
Senast redigerad av dalavita 2026-09-04 kl. 12:05.
Citera
2026-09-04, 11:50
Medlem
Det är en tråkig utveckling.

Men eftersom man som arbetsgivare också riskerar att få ansvar för sina anställdas privata problem så förstår jag att man gör det.

Ska man betala för sina anställdas sjukdom och eventuellt behandling för missbruk och annat, samt inte får sparka dem om deras missbruk påverkar deras arbete så hade jag också begärt test för narkotika samt också hur mycket alkohol de dricker.

Bort med LAS så slipper vi nog mycket av denna övervakning.
Citera
2026-09-04, 12:44
Medlem
Kungenshoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 0moral
Det är en tråkig utveckling.

Men eftersom man som arbetsgivare också riskerar att få ansvar för sina anställdas privata problem så förstår jag att man gör det.

Ska man betala för sina anställdas sjukdom och eventuellt behandling för missbruk och annat, samt inte får sparka dem om deras missbruk påverkar deras arbete så hade jag också begärt test för narkotika samt också hur mycket alkohol de dricker.

Bort med LAS så slipper vi nog mycket av denna övervakning.
Är det verkligen så att arbetsgivare måste betala för missbruksvård i Sverige?
Nej säger unionens jurist!

"– Din arbetsgivares ansvar är att ge stöd på arbetsplatsen. Det kan röra sig om olika former av anpassningsåtgärder, eller stöd från din chef. Arbetsgivare har inte ansvar för medicinska behandlingar, men vissa är ändå beredda att betala för rehabiliteringen. Du bestämmer själv om du vill genomgå en behandling som arbetsgivaren betalar eller genom sjukvården."

https://kollega.se/arbetsmiljo/rehab-vid-missbruk-det-har-galler
Citera
2026-09-04, 12:58
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dalavita
Lagar ogillas inte arbiträrt. De ogillas på en sån här skala när de är katastrofala nog att en stor del av befolkningen skiter i dom. En vettig demokrati skulle lyssna på befolkningen i det här fallet, en fascistisk demokratur skulle bara försöka klampa ner ännu hårdare, tills den till slut måste ge vika, vilket är vad som historiskt hänt under människorättsrörelser.

En gång i tiden var det olagligt för Rosa Parks att sätta sig längst fram i bussen. En gång i tiden var det olagligt att vara homosexuell. Det är motståndet mot lagstiftningen som sätter igång förändringen. Men deras handlingar sågs nog som terrorism av rasisterna och homofoberna på den tiden också. Idag skrattar vi åt dom och deras förlegade åsikter.

Om ingen gör motstånd mot omoraliska lagar så kommer de bara bestå för evigt, framförallt när den stora majoriteten är hjärntvättade och likgiltiga till att den omoraliska lagen består.

Det är ingen som går runt och förespråkar att det är omoraliskt med lagar mot att mörda människor t.ex, för det är en lag som orsakar skada mot andra. I det här fallet så är det inte den som röker på som orsakar skadan, men narkotikalagstiftningen som skadar hundratusentals människor på grund av befolkningens likgiltighet, och därmed protesteras den lagen mot genom civil olydnad tills det att majoritetsbefolkningen kommer till insikt om vad deras likgiltighet ställer till med.

För att förtydliga med ett exempel: Du skulle kunna odla dina egna plantor och inte behöva gå genom kriminella gäng för att få din cannabis, men då döms du hårdare än om du faktiskt skulle gå till gängen, för de räknar hela plantan med kruka, jord och allt och dömer dig för grov narkotikabrott samt kanske försäljning på grund av den uppmätta mängden. Lagstiftningen är så korkad att den inte ger någon utväg. Det finns ingen ventil förutom att snällt vänta på att den hjärntvättade befolkningen slutar vara hjärntvättad, och det sker inte av sig självt.

När problemet kommit till den nivån att så många människor inte bryr sig om den lagen är det för att lagen är förlegad, inte att hundratusentals människor är onda. Och dessa människor har både tidsandan och vetenskapen på sin sida. Det finns inga argument för svensk narkotikalagstiftning förutom politisk tröghet och hjärntvätt som svenskarna vägrar släppa på trots att den är decennier gammal och baserad på idioti.

Det är dags att vakna ur koman och sluta skada samhället med era förlegade lagar som ni vill förstöra hela samhället och dra allt till en fascistisk dystopi och polisstat för att kunna behålla den här enfaldiga lagstiftningen.
Rosa Parks och homosexuellas lagöverträdelser skapade inte kriminella gäng där barns liv förstördes och mördades.

Med din skeva logik hade det varit lika rimligt att begå andra brott som tex sexköp eller grooming av barn. Och tro mig det finns massor av människor som tycker att det största problemet med dessa företeelser är att det är kriminellt och stigmatiserande.

Märk väl, jag har inga problem med att du har din uppfattning, även om jag inte delar den, men vänder mig starkt emot att du låter ändamålen helga medlen och låter samhället och barn betala priset för din aktivism.
Citera
2026-09-04, 13:04
Medlem
Citat:
Rosa Parks och homosexuellas lagöverträdelser skapade inte kriminella gäng där barns liv förstördes och mördades.

De "skadade" samhället på andra sätt enligt dåvarande normer. Vanligt är att homosexuella anklagas och anklagades för att korrumpera barn och vara pedofiler i hemlighet som ville grooma just de heterosexuellas barn, med medföljande moralpanik. Svarta skulle helt enkelt veta sin plats för annars så skulle de skada samhället genom att ta de vitas kvinnor och jobb. Argumenten för att skada samhällen är i samtliga fall löjliga och baserade på unkna åsikter.

I det här fallet är det lagstiftningen som skapar kriminella gäng där liv förstörs, precis som lagstiftningen mot alkohol i USA skapade brottsyndikaten som gjorde bland annat Al Capone så mäktiga som de blev. Amerikanerna sket i lagstiftningen och en stor kriminell marknad frodades. De bekämpades hårt och många människor skadades och fängslades för att dricka lite glädjedrycka tills de till slut sansade sig och reglerade marknaden och direkt gick över till kriget mot drogerna, där de fortsatte på samma bana, fram till nyligen.

Sverige repeterar bara USAs idioti utan ha lärt sig någonting från det landet över huvudtaget.

Citat:
Med din skeva logik hade det varit lika rimligt att begå andra brott som tex sexköp eller grooming av barn. Och tro mig det finns massor av människor som tycker att det största problemet med dessa företeelser är att det är kriminellt och stigmatiserande.

Ja, i fallet med sexköp kan man hålla samma argumentation då det (i det bästa fallet) sker genom två vuxna människors medgivande och inte stör eller skadar någon. Att grooma barn är något helt annat och skadar en annan minderårig människa, vilket är uppenbart och jämförbart med mitt tidigare exempel om lagstiftning mot mord som ingen vänder sig emot.

Citat:
Märk väl, jag har inga problem med att du har din uppfattning, även om jag inte delar den, men vänder mig starkt emot att du låter ändamålen helga medlen och låter samhället och barn betala priset för din aktivism.

Jag konstanterar bara faktum att det är så pass många människor som skiter i lagstiftningen att den har urholkats och skadar samhället nu. Jag skulle personligen föredra att Sverige var mer rationellt, vetenskapligt och sansat men vi är där vi är på grund av historiska anledningar och likgiltig ignorans, som enligt Sokrates är en form av ondska.

Alla önskedrömmar om att "om bara folk kunde sluta knarka!!!" är just det och saknar verklighetsförankning, då det inte finns historisk eller vetenskaplig grund till att behålla den, så valen är egentligen två: Ska man gå åt det fascistoida hållet med massövervakning, att sälja ut landets principer och ideal för att bli en polisstat och ha en permanent underklass av människor som inte kan hitta jobb och dras in i tyngre kriminalitet för att man är för bekväm som folk att rannsaka sig själva och inse att man begått ett stort misstag kollektivt i decennier, eller ska man inse att lagstiftningen är efterbliven och förändra den. Det är såhär samhällsförändring sker i många fall. Vi lärde oss att massinvandring är en dålig idé trots att vi var kollektivt korkade kring det i över 20 års tid. Jag hoppas vi kan komma till samma insikt när det gäller svensk narkotikalagstiftning och kontrollsamhällets utveckling.

Det är de som är för lagstiftningen som är för att gängen har monopol på marknaden, och alla skador det medför, samt alla barn som får betala priset för att behålla lagstiftningen. Sluta skylla ifrån er

För du menar väl inte att om Sverige hade en rimlig marknad för cannabis som vi har för alkohol att svenskar skulle köpa det av kriminella gäng snarare än från en reglerad marknad? Det minsta man kunde göra i Sverige skulle kunna vara att tillåta människor att odla själva (med licens om så krävs) och direkt dra undan en stor inkomstkälla från gängen, men nope, inte ens det kan vi göra.

Citerar Martin Luther King.

Citat:
"I would be the first to advocate obeying just laws. One has not only a legal but a moral responsibility to obey just laws. Conversely, one has a moral responsibility to disobey unjust laws. I would agree with St. Augustine that 'an unjust law is no law at all.'"
Senast redigerad av dalavita 2026-09-04 kl. 13:40.
Citera
2026-09-04, 13:44
Medlem
Jag förstår inte upprördheten i denna tråd.

Arbetsgivare kräver redan belastningsregister, läkarintyg och andra kontroller beroende på tjänst. Drogtest är för många företag bara ännu ett villkor i anställningsprocessen, särskilt där säkerhet och ansvar spelar roll.
Dessutom är det en trygghet för företaget. Arbetsgivaren har ansvar om en anställd hamnar i missbruk, bland annat kring rehabilitering. Att sålla redan vid anställning för att minska den risken är därför fullt logiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in