Citat:
Ursprungligen postat av
RutgerFuchs
Rosa Parks och homosexuellas lagöverträdelser skapade inte kriminella gäng där barns liv förstördes och mördades.
De "skadade" samhället på andra sätt enligt dåvarande normer. Vanligt är att homosexuella anklagas och anklagades för att korrumpera barn och vara pedofiler i hemlighet som ville grooma just de heterosexuellas barn, med medföljande moralpanik. Svarta skulle helt enkelt veta sin plats för annars så skulle de skada samhället genom att ta de vitas kvinnor och jobb. Argumenten för att skada samhällen är i samtliga fall löjliga och baserade på unkna åsikter.
I det här fallet är det lagstiftningen som skapar kriminella gäng där liv förstörs, precis som lagstiftningen mot alkohol i USA skapade brottsyndikaten som gjorde bland annat Al Capone så mäktiga som de blev. Amerikanerna sket i lagstiftningen och en stor kriminell marknad frodades. De bekämpades hårt och många människor skadades och fängslades för att dricka lite glädjedrycka tills de till slut sansade sig och reglerade marknaden och direkt gick över till kriget mot drogerna, där de fortsatte på samma bana, fram till nyligen.
Sverige repeterar bara USAs idioti utan ha lärt sig någonting från det landet över huvudtaget.
Citat:
Ursprungligen postat av
RutgerFuchs
Med din skeva logik hade det varit lika rimligt att begå andra brott som tex sexköp eller grooming av barn. Och tro mig det finns massor av människor som tycker att det största problemet med dessa företeelser är att det är kriminellt och stigmatiserande.
Ja, i fallet med sexköp kan man hålla samma argumentation då det (i det bästa fallet) sker genom två vuxna människors medgivande och inte stör eller skadar någon. Att grooma barn är något helt annat och skadar en annan minderårig människa, vilket är uppenbart och jämförbart med mitt tidigare exempel om lagstiftning mot mord som ingen vänder sig emot.
Citat:
Ursprungligen postat av
RutgerFuchs
Märk väl, jag har inga problem med att du har din uppfattning, även om jag inte delar den, men vänder mig starkt emot att du låter ändamålen helga medlen och låter samhället och barn betala priset för din aktivism.
Jag konstanterar bara faktum att det är så pass många människor som skiter i lagstiftningen att den har urholkats och skadar samhället nu. Jag skulle personligen föredra att Sverige var mer rationellt, vetenskapligt och sansat men vi är där vi är på grund av historiska anledningar och likgiltig ignorans, som enligt Sokrates är en form av ondska.
Alla önskedrömmar om att "om bara folk kunde sluta knarka!!!" är just det och saknar verklighetsförankning, då det inte finns historisk eller vetenskaplig grund till att behålla den, så valen är egentligen två: Ska man gå åt det fascistoida hållet med massövervakning, att sälja ut landets principer och ideal för att bli en polisstat och ha en permanent underklass av människor som inte kan hitta jobb och dras in i tyngre kriminalitet för att man är för bekväm som folk att rannsaka sig själva och inse att man begått ett stort misstag kollektivt i decennier, eller ska man inse att lagstiftningen är efterbliven och förändra den. Det är såhär samhällsförändring sker i många fall. Vi lärde oss att massinvandring är en dålig idé trots att vi var kollektivt korkade kring det i över 20 års tid. Jag hoppas vi kan komma till samma insikt när det gäller svensk narkotikalagstiftning och kontrollsamhällets utveckling.
Det är de som är för lagstiftningen som är för att gängen har monopol på marknaden, och alla skador det medför, samt alla barn som får betala priset för att behålla lagstiftningen. Sluta skylla ifrån er
För du menar väl inte att om Sverige hade en rimlig marknad för cannabis som vi har för alkohol att svenskar skulle köpa det av kriminella gäng snarare än från en reglerad marknad? Det minsta man kunde göra i Sverige skulle kunna vara att tillåta människor att odla själva (med licens om så krävs) och direkt dra undan en stor inkomstkälla från gängen, men nope, inte ens det kan vi göra.
Citerar Martin Luther King.
Citat:
"I would be the first to advocate obeying just laws. One has not only a legal but a moral responsibility to obey just laws. Conversely, one has a moral responsibility to disobey unjust laws. I would agree with St. Augustine that 'an unjust law is no law at all.'"