2026-08-31, 19:31
Medlem
Jag börjar närma mig 30 och har inte mycket kvar på lärarutbildningen (gymnasiet).

Har tyckt praktiken varit kul men har inget större intresse för kurskamrater eller själva utbildningen.

Kan tillägga att jag inte har jobbat mycket vid sidan om studierna. Är lite orolig för att bli arbetslös efter examen.

Finns det någon med liknande erfarenhet? Bytte till YH eller tog examen, fick jobb och trivdes efter det?
Citera
2026-08-31, 20:24
Medlem
Tänk på alla heta 16-åringar du kommer kunna ragga på
Citera
2026-08-31, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TryggTorn3
Jag börjar närma mig 30 och har inte mycket kvar på lärarutbildningen (gymnasiet).

Har tyckt praktiken varit kul men har inget större intresse för kurskamrater eller själva utbildningen.

Kan tillägga att jag inte har jobbat mycket vid sidan om studierna. Är lite orolig för att bli arbetslös efter examen.

Finns det någon med liknande erfarenhet? Bytte till YH eller tog examen, fick jobb och trivdes efter det?

Liknande erfarenheter... tja...
Jag har varit lärare i 40 år och är nu pensionär. Började med en yrkesutbildning och jobbade några år inom yrket. Läste in lärarbehörighet och började jobba som gymnasielärare när jag var 30. Första året var ett helvete, andra året var mycket bättre. Sedan rullade det på, för det mesta bra men ibland lite jobbigare.
De sista 15 åren blev det mer och mer gymnasiesärskola (anpassad gymnasieskola) för att de sista 5 åren bara vara anpassad skola. Anpassade skolan är lättare för där har man färre elever och är normalt mer än en i klassen samtidigt som en del elever är avgjort knepiga.

Risken att inte få jobb beror på vad du ska undervisa i.

Lärarjobbet är betydligt tuffare nu än för 40 år sen.
Ångrar jag att jag blev lärare? Nej!
Skulle jag rekommendera läraryrket idag? Njaää, inte direkt men det kan vara väldigt givande om du är rätt person.
Senast redigerad av swordtoploughshare 2026-08-31 kl. 20:36.
Citera
2026-08-31, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fentfarbrorn
Tänk på alla heta 16-åringar du kommer kunna ragga på
Bry dig inte om vad Fentfarbrorn säger. Eleverna är stort NO-NO!
Citera
2026-08-31, 22:10
Medlem
Citat:

Om du tar examen så kommer du ju inte behöva utstå kurskamrater eller utbildning fortsättningsvis, så jag förstår inte riktigt problemet?

Om du skaffar dig lärarleg och ämneslärarexamen kommer du inte ha några problem att få jobb, så om du har uppskattat praktiken (som du skriver) så finns väl inget skäl att byta bana på mållinjen?
Citera
2026-09-01, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swordtoploughshare
Liknande erfarenheter... tja...
Jag har varit lärare i 40 år och är nu pensionär. Började med en yrkesutbildning och jobbade några år inom yrket. Läste in lärarbehörighet och började jobba som gymnasielärare när jag var 30. Första året var ett helvete, andra året var mycket bättre. Sedan rullade det på, för det mesta bra men ibland lite jobbigare.
De sista 15 åren blev det mer och mer gymnasiesärskola (anpassad gymnasieskola) för att de sista 5 åren bara vara anpassad skola. Anpassade skolan är lättare för där har man färre elever och är normalt mer än en i klassen samtidigt som en del elever är avgjort knepiga.

Risken att inte få jobb beror på vad du ska undervisa i.

Lärarjobbet är betydligt tuffare nu än för 40 år sen.
Ångrar jag att jag blev lärare? Nej!
Skulle jag rekommendera läraryrket idag? Njaää, inte direkt men det kan vara väldigt givande om du är rätt person.

Vad var det som gjorde det jobbigare?

Läser till lärare i språkämnen.
Senast redigerad av TryggTorn3 2026-09-01 kl. 10:32.
Citera
2026-09-01, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Om du tar examen så kommer du ju inte behöva utstå kurskamrater eller utbildning fortsättningsvis, så jag förstår inte riktigt problemet?

Om du skaffar dig lärarleg och ämneslärarexamen kommer du inte ha några problem att få jobb, så om du har uppskattat praktiken (som du skriver) så finns väl inget skäl att byta bana på mållinjen?

Framförallt är det frustrerande och tröttande att ta lån för en utbildning som inte håller måttet.

Vet inte riktigt hur det är med att få jobb, verkar som flera har svårt att få jobb inom skolan.
Citera
2026-09-01, 10:35
Medlem
Citat:
Vad var det som gjorde det jobbigare?

Vad det är för elever har stor betydelse för hur jobbigt det är. Skolan jag jobbade på har varierat i storlek från 75 till 270 elever och på en liten skola kan några få rötägg ge väldigt stor effekt.

Min lärarutbildning höll inte heller måttet men den var bara en termin och jag hade trevliga kurskamrater.
Senast redigerad av swordtoploughshare 2026-09-01 kl. 10:37.
Citera
2026-09-01, 10:48
Medlem
Citat:
Framförallt är det frustrerande och tröttande att ta lån för en utbildning som inte håller måttet.

Vet inte riktigt hur det är med att få jobb, verkar som flera har svårt att få jobb inom skolan.

Barngrupperna minskar men samtidigt går många lärare i pension så det kanske jämnar ut sej.
Citera
2026-09-01, 10:50
Medlem
Citat:

Men är det verkligen så idag ? Jag har kompisar som gick på gamla hederliga Lärarhögskolan i Stockholm på 1990 talet och den var katastrof. Han kunde jobba heltid samtidigt som han pluggade heltid. Så slött var det. Trodde det var bättre idag ?
Citera
2026-09-01, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swordtoploughshare
Bry dig inte om vad Fentfarbrorn säger. Eleverna är stort NO-NO!

Det beror ju helt på VILKET gymnasium man jobbar
Citera
2026-09-01, 11:04
Medlem
Citat:

Du kan säkert knappa in eventuella kunskapsluckor genom arbetalivet framöver. Om jag vore du skulle jag nog satsa på att fullfölja det lilla du har kvar av utbildningen, jobba ett tag och ge det en chans innan du byter bana.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in