Citat:
Ursprungligen postat av
TryggTorn3
Jag börjar närma mig 30 och har inte mycket kvar på lärarutbildningen (gymnasiet).
Har tyckt praktiken varit kul men har inget större intresse för kurskamrater eller själva utbildningen.
Kan tillägga att jag inte har jobbat mycket vid sidan om studierna. Är lite orolig för att bli arbetslös efter examen.
Finns det någon med liknande erfarenhet? Bytte till YH eller tog examen, fick jobb och trivdes efter det?
Liknande erfarenheter... tja...
Jag har varit lärare i 40 år och är nu pensionär. Började med en yrkesutbildning och jobbade några år inom yrket. Läste in lärarbehörighet och började jobba som gymnasielärare när jag var 30. Första året var ett helvete, andra året var mycket bättre. Sedan rullade det på, för det mesta bra men ibland lite jobbigare.
De sista 15 åren blev det mer och mer gymnasiesärskola (anpassad gymnasieskola) för att de sista 5 åren bara vara anpassad skola. Anpassade skolan är lättare för där har man färre elever och är normalt mer än en i klassen samtidigt som en del elever är avgjort knepiga.
Risken att inte få jobb beror på vad du ska undervisa i.
Lärarjobbet är betydligt tuffare nu än för 40 år sen.
Ångrar jag att jag blev lärare? Nej!
Skulle jag rekommendera läraryrket idag? Njaää, inte direkt men det kan vara väldigt givande om du är rätt person.