Citat:
Ursprungligen postat av
fnirp
Som jag tolkade Gorms inlägg, ska det räcka med att någon knivbärande person kommer emot polisen, för att de ska ha rätten att bruka våld. Jag kontrade med att det behövs förmodligen lite mer än det för att våld ska vara berättigat. Vilket det verkar ha funnits i den aktuella situationen, när den demente mannen började veva med sina vassa föremål mot polisen.
Men den polis som kommer fram till en scout (som sitter och täljer på sin pinne, eller bara bär kniven i bältet) och börjar vråla att personen ska släppa kniven, den polisen har uppenbarligen inte alla hästar i stallet och borde kanske inte vara polis.
Anekdotisk bevisning: Det var 18 000 knivbeväpnade ungdomar och vuxna på en "scoutfestival" i somras. Inga polisingripande mot en enda scout på grund av kniv vad jag hört om. Trots flera polisbevakade högriskobjekt på besök.
Då är vi helt överens.
Det jag sa om scouterna var ett hypotetiskt scenario, som svar på ditt hypotetiska scenario om scouter med kniv.
Knivlagen är subjektiv och medvetet luddig. Allt beror på sammanhanget och polisens subjektiva bedömning.
På en scoutfestival skulle polisen såklart göra bedömningen att
det är rimligt för närvarande att bära kniv.
Citat:
Ursprungligen postat av
EnRosaHamster
"mongot som "lekte krig" med polisen"
Det säger allt om dig. Dra åt helvete med dig. Jag avfärdar hela ditt skitinlägg som trams.
Så praktiskt för dig,
att du helt kan bortse från fakta, bara för att dina känslor blev upprörda för att jag uttrycker mig på ett "hemskt" sätt.
Det är förstås
mycket enklare än att ta till sig fakta, som visar att du har helt fel och inte vet vad du talar om.
Fortsätt du att leva i en fantasivärld där svenska polisen är onda fascistsvin, trots att de är de snällaste snutarna i hela världen.
Så talar en sann kommunist.