2026-09-01, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Verkar en aning överambitiöst, men han kanske hotat med kniv och sax? Någon som vet mer?

https://www.tv4.se/just-nu/3WJmoyZX9MypgW21W9AZdR/polisen-utreds-for-tjanstefel-anvande-elpistol-mot-dement-man

Edit: Maskat, *e,a

överambitiöst eller inte vet vi ju inte. Till ex Pannlobsdementa kan bli farliga. Det händer även att polisen gör fel. Förundersökningen får väl visa om polis gjorde rätt eller fel.

Det är ju smart av de anhöriga att gå ut i massmedia. Det sätter ju lite mer press på myndigheterna. Det skulle jag också göra som svensk om jag hade en konflikt med polisen, där jag tycker de har gjort fel.
Citera
2026-09-01, 11:42
Medlem
EnRosaHamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2560p
Verkar en aning överambitiöst, men han kanske hotat med kniv och sax? Någon som vet mer?
https://www.tv4.se/just-nu/3WJmoyZX9MypgW21W9AZdR/polisen-utreds-for-tjanstefel-anvande-elpistol-mot-dement-man

Härligt polisen. Personen är rullstolsburen, dement och cancersjuk.

De tar i extra hårt mot handikappade, äldre och de som föds med valfri funktionsnedsättning. Vem har glömt bort den stackars pojken med Downs syndrom som var ute och lekte med sin leksakspistol där polisen kom och tömde sina magasin i pojkkroppen?

Äckligt.
Vidrigt.
Makabert.

Ingenstans ser jag eller hör att de behandlar riktigt hårdföra gängkriminella på samma sätt, inte ens Rakhmat Akilov behandlades så här.

Svensk pissluffarpolis är som de brukar vara. Fega äckel.
Senast redigerad av EnRosaHamster 2026-09-01 kl. 11:46.
Citera
2026-09-01, 11:55
Medlem
Hur har denne gamle sjuke kongoles tagit sig in i landet?

Mantrat - de kostar i början men blir lönsamma sen - hur motivierar
politrukerna o migverket detta - kongo är inte heller i krig - det finns
f ö två kongo c a r o brazzaville.

Polisen kunde ha skaffat fransktalande tolk - det funkar på telefon också
mannen talar flytande franska likt andra kongoleser

Han har dock avverkat på annans mark - kommunens parkmark kanske-
inte direkt lagligt.

Vet vi hur han bröt armen - när han ramlade av skott - vid direktvåld
av polis - en eller två - två? ja då skyller de på varandra?

Jobbar de kvar med skjutvapen batonger o taser ? de är farliga för
allmänheten.

Kanske dags att kräva svenska språkkunskaper innan folk får flytta hit
Senast redigerad av SC430 2026-09-01 kl. 12:00.
Citera
2026-09-01, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Han hade garanterat ingen rullator när han utförde trädgårdsarbetet.

Han blev skjuten med elektricitet, inte med kulor.

67 är inte att vara en åldring. Han har alldeles nyss uppnått pensionsålder.
Iofs verkar ingen veta riktigt hur gammal han är. Fyra olika åldrar har uppgetts på mannen.

Barn från en närliggande skola har alltså ringt polisen för att en förvirrad man irrar runt med kniv.
Polisen skyndar till platsen och hittar en förvirrad man med kniv, som inte släpper kniven när de beordrar honom att släppa den.

Då blir det elpistolen. Frågor på det?

Jag skulle vilja veta könet på poliserna. Om det var värdelösa hästsvanspoliser kan jag förstå att de blev elpistol eftersom det är det enda de klarar av.

Nån som vet?
Citera
2026-09-01, 12:17
Medlem
Judgments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Nånting måste ju ha hänt, har vi verkligen hela storyn här?
Precis, för polisen gör aldrig fel eller utövar mer våld än nödvändigt. Du har helt rätt.
Citera
2026-09-01, 12:21
Medlem
Judgments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Han hade garanterat ingen rullator när han utförde trädgårdsarbetet.

Han blev skjuten med elektricitet, inte med kulor.

67 är inte att vara en åldring. Han har alldeles nyss uppnått pensionsålder.
Iofs verkar ingen veta riktigt hur gammal han är. Fyra olika åldrar har uppgetts på mannen.

Barn från en närliggande skola har alltså ringt polisen för att en förvirrad man irrar runt med kniv.
Polisen skyndar till platsen och hittar en förvirrad man med kniv, som inte släpper kniven när de beordrar honom att släppa den.

Då blir det elpistolen. Frågor på det?
Så en förundersökning finns redan. Kan du länka den?
Citera
2026-09-01, 12:35
Medlem
KlappMungons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judgment
Precis, för polisen gör aldrig fel eller utövar mer våld än nödvändigt. Du har helt rätt.

De utövar säkert mer våld än nödvändigt ibland.

Lika lite som du alltid gör rätt så gör poliser det.

Det stora tankefelet är dock ett annat.

Man tänker på hur man själv skulle göra och vilka risker man själv skulle ta.

Några vanliga medborgare kan vid ett enstaka tillfälle ge sig in i en brottningsmatch med risk en viss risk att skadas istället för att för säkerhets skull använda elpistolen.

Gjorde polisen samma val hundratals gånger om året skulle detta innebära ett aktivt val att med 99,9% sannoliket skadas. Det är inget rimligt val.

"Ska inte polisen klara att brotta ner en pensionär?" är lika dumt som att fråga "Ska inte en skogsarbetare klara att ta ner några grenar utan att använda hundra kilo säkerhetsutrustning?"
Citera
2026-09-01, 12:41
Medlem
Judgments avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlappMungon
De utövar säkert mer våld än nödvändigt ibland.

Lika lite som du alltid gör rätt så gör poliser det.

Det stora tankefelet är dock ett annat.

Man tänker på hur man själv skulle göra och vilka risker man själv skulle ta.

Några vanliga medborgare kan vid ett enstaka tillfälle ge sig in i en brottningsmatch med risk en viss risk att skadas istället för att för säkerhets skull använda elpistolen.

Gjorde polisen samma val hundratals gånger om året skulle detta innebära ett aktivt val att med 99,9% sannoliket skadas. Det är inget rimligt val.

"Ska inte polisen klara att brotta ner en pensionär?" är lika dumt som att fråga "Ska inte en skogsarbetare klara att ta ner några grenar utan att använda hundra kilo säkerhetsutrustning?"
Exakt, du har såklart rätt. Fler poliser som skjuter med elpistol mot äldre, dementa människor tack!

Hoppas att din dementa mor står på tur
Citera
2026-09-01, 13:09
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Så en förundersökning finns redan. Kan du länka den?
Jag går på uppgifterna från media, polisen och här i tråden.
Citat:
Det händer, men allting pekar på att polisen gjort rätt i det här fallet. Spelar ingen roll att gubben var nybliven pensionär och dement.

Men DU vet tydligen att polisen har gjort fel, trots att du inte vet mer än någon annan. Du bara utgår från det.

Enbart för att mannen var i 60-årsåldern och dement. Det är det enda du baserar din högst subjektiva åsikt på.
Citat:
Exakt, du har såklart rätt. Fler poliser som skjuter med elpistol mot äldre, dementa människor tack!

Hoppas att din dementa mor står på tur
Du föredrar dialogpoliser som inte vågar eller får använda våld vid ingripanden? "Någon kan ju bli skadad, om de gör motstånd"

Du låter som en sån där amerikansk BLM-kommunist som vill "defund the police".

Din dementa mor kan mycket väl stå på tur, OM hon irrar runt i parken med en kniv, och inte lyder polisen när de ryter "släpp kniven!"
Senast redigerad av Bone Collector 2026-09-01 kl. 13:12.
Citera
2026-09-01, 13:25
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnRosaHamster
Ingenstans ser jag eller hör att de behandlar riktigt hårdföra gängkriminella på samma sätt, inte ens Rakhmat Akilov behandlades så här.

Svensk pissluffarpolis är som de brukar vara. Fega äckel.
Det beror på att Akilov inte var beväpnad, eller gjorde motstånd vid gripandet.

Polisen får naturligtvis inte skjuta brottslingar som samarbetar vi gripandet. Oavsett vad brottslingarna har gjort.

47 personer sköts till döds av polisen 1990-2023. Alla var skyldiga, utom mongot som "lekte krig" med polisen.

Här har du ett litet axplock:
Juli 1998, Trollhättan. En man dödades i samband med ett inbrottsförsök.
Augusti 1999, Järna: Polisen sköt ihjäl en av två postrånare.
Maj 2000, Kalmar: En misstänkt 19-årig biltjuv sköts till döds.
Mars 2000, Vikbolandet: En 31-årig misstänkt båttjuv sköts i ryggen när han försökte springa ifrån polisen och avled. Polismannen dömdes till fängelse i 1,5 år för grov misshandel, grovt vållande till annans död och tjänstefel.
Maj 2002, Eskilstuna: En 20-årig man sköts sedan han försökt smita från polisen.
Juli 2003, Bräkne-Hoby: En värdetransportrånare sköts till döds.
Januari 2004, Katrineholm: En 40-årig man sköts efter att ha hotat med yxa.
Mars 2005, Lindesberg: En psykiskt labil 22-årig man sköts till döds.
Juni 2006, Falkenberg: En 45-årig man sköts efter att ha attackerat polis med kniv.
Januari 2009, Trelleborg: En 57-årig man sköts ihjäl efter att ha attackerat med kniv.

Februari 2011, Eskilstuna: En 26-årig man, som vid samma tillfälle misstänktes för att ha dödat sin mamma, hotade poliserna med kniv och sköts ihjäl.
4 januari 2013, Södertälje: En 26-årig man sköts i huvudet av polisen efter att ha rånat en guldsmedsaffär. Han avled på sjukhus den 9 januari.
Juli 2013, Varberg. En 24-årig man sköts efter att ha knivdödat en äldre kvinna och skadat två personer i Varberg.
Mars 2014, Partille. En spjutbeväpnad man sköts till döds av polisen i Partille.
April 2014, Uppsala. En knivbeväpnad 34-årig man sköts till döds av polis i Uppsala.
Juni 2014. Alafors, Ale: Efter larm om skottlossning angreps polis av två män med tillhyggen. Efter flera varningsskott sköts en yxbeväpnad 41-åring och dog.
Januari 2015. Gällstad, Ulricehamn. En man i 35-årsåldern fortsatte en knivattack på en kvinna trots att polis anlänt. Pepparsprej och batongslag hjälpte inte. Mannen sköts i buken och dog på sjukhus.
Oktober 2015, Trollhättan: En 21-årig svärdbeväpnad man gick in på en skola och högg ner flera personer med utländsk bakrgrund under skolattacken i Trollhättan. 21-åringen dog när polisen sköt honom i bröstkorgen.
14 mars 2020, Uppsala. En man som misstänktes för ett försök till bilrån sköts av polis under en insats i Uppsala på lördagskvällen, skriver UNT. Mannen dog av sina skador, skriver polisen på sin hemsida.
23 december 2020, Eksjö. En man skjuten av polis och senare avliden efter inbrottsförsök.
Senast redigerad av Bone Collector 2026-09-01 kl. 13:37.
Citera
2026-09-01, 13:28
Medlem
Maureliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvettigArab
De är så de jobbar numera pÅlis3n. 🤡

Finns det minsta chans att utöva våld mot enbenta gamla kärringar, dementa med rullator, eller folk i rullstol så kör de på. Här gäller det ta mig fan att visa auktoritet från polisens sida. Fram med nån form av skjutvapen bara och tryck av. Det är livsfarligt att låta de gamla invaliderna få för sig nåt.

Ahmed bjuds på pizza och får en klapp på axeln.

Svenska poliskåren har blivit ett jävla skämt. Jag skäms när jag ser de små liven med hästsvans och deras manliga WT kollegor som stolt upp visar sina söndertatuerade armar.

Om jag inte minns helt fel så fick Christian Brandin inte bli polis trots att han genomgått polisutbildningen, pga av sina tatueringar. (Blev kriminalvårdare och senare skådespelare i Johan Falk filmerna) Idag ser hälften av de manliga poliserna ut så.
Pålisen tar igen för all förnedring de får utstå, way to go!
Citera
2026-09-01, 13:34
Medlem
SvettigArabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maurelius
Pålisen tar igen för all förnedring de får utstå, way to go!

Själv hade jag skämts ögonen ur mig om jag tvingats använda vapenvåld mot gamla och sjuka människor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in