2026-09-01, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Nja, optiskt har oändligt.

Om du tror på det själv, får du göra så.
Ögonens rods and cones eller digitala sensorpixlar kan inte trolla fram perfekt registrering om optiken inte följer med, och det gör den ofta inte.
Citera
2026-09-01, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpingonthemoon
Behöver man inte veta en av massorna för att kunna räkna ut den andres?

Det går att komma fram till båda massorna
Googla
keplers lagar dubbel stjärnor
med förklaring
Citera
2026-09-01, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jfri
Det går att komma fram till båda massorna
Googla
keplers lagar dubbel stjärnor
med förklaring
Eftersom man tvingas ta till mörk materia för att få stjärnornas rörelse att gå ihop med gravitationen som vi känner till den så är jag lite skeptisk till vad vi vet om universum över huvud taget. Men jag tror givetvis att det är solar vi ser, men jag förstår också trådstartarens funderingar.
Citera
2026-09-01, 20:40
Medlem
Stjärnorna är solar precis som vår sol är en stjärna om man skulle se den från ljusårs avstånd. Alla astronomer är eniga om det.
Stjärnorna är så långt borta att tillochmed de allra starkaste teleskopen visar stjärnona som punkter inte mer. Alla astronomer är eniga om det också.
Att du tycker dig se något annat beror helt enkelt på brister i din utrustning.
Citera
2026-09-01, 20:50
Medlem
Citat:
Eftersom man tvingas ta till mörk materia för att få stjärnornas rörelse att gå ihop med gravitationen som vi känner till den så är jag lite skeptisk till vad vi vet om universum över huvud taget. Men jag tror givetvis att det är solar vi ser, men jag förstår också trådstartarens funderingar.

Äääh ... är det inte dags att du kommer ut ur garderoben som plattjordare? Apollo är bluff, stjärnor sitter i kupolen och universum finns inte?
Citera
2026-09-02, 01:57
Medlem
Citat:

För dubbel stjärnor behövs inte mörk materia. Och mörk materia påverkar inte slutsatsen att solen är en stjärna
Citera
2026-09-02, 09:04
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Äääh ... är det inte dags att du kommer ut ur garderoben som plattjordare? Apollo är bluff, stjärnor sitter i kupolen och universum finns inte?

Det är underhållande med alla dessa socfall i trådar som tror allt är en bluff för dom är så efterblivna o inte klarar av ett skit sjävla

Kardborreskorfolket me tätt mellan ögene
Citera
2026-09-02, 14:16
Medlem
Sockerssons avatar
Citat:
Jag tror att stjärnor är solar, men jag inser att vi inte kan veta. Vi kan bara tolka dom punktformade ljuskällorna som troliga solar, vi kan inte veta. Planeter i vårt solsystem ser vi ju som små runda kroppar i ett bra teleskop, men stjärnorna är bara punktformade ljuskällor oavsett hur bra teleskop vi har.

Jag tror att det här inlägget är skrivit av ett troll alternativt en efterbliven fåntratt, men jag kan inte veta. Det är ju trots allt bara pixlar på en skärm som bildar formationer som bara råkar se ut som tecken man i västvärlden kan tolka som bokstäver.
Citera
2026-09-02, 14:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sockersson
Jag tror att det här inlägget är skrivit av ett troll alternativt en efterbliven fåntratt, men jag kan inte veta. Det är ju trots allt bara pixlar på en skärm som bildar formationer som bara råkar se ut som tecken man i västvärlden kan tolka som bokstäver.
Eftersom vi inte kan se själva stjärnan utan bara ett ljus som utgår från något som skulle kunna vara lika litet som en nålspets, så är det ju ett antagande att stjärnorna är solar.
Citera
2026-09-02, 15:12
Medlem
Citat:
Eftersom vi inte kan se själva stjärnan utan bara ett ljus som utgår från något som skulle kunna vara lika litet som en nålspets, så är det ju ett antagande att stjärnorna är solar.

Nej det är inte ett antagande, det finns - som du känner till - massor med andra sätt att avgöra vad det är än att "se" stjärnan.

Att de består av väte och helium och sänder ut strålning och neutriner säger ganska mycket. Om man dessutom lägger till exoplaneter i omloppsbana så är det inte längre ett antagande att de är stjärnor/solar.
Senast redigerad av WilleGarvin 2026-09-02 kl. 15:19.
Citera
2026-09-02, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Nej det är inte ett antagande, det finns - som du känner till - massor med andra sätt att avgöra vad det är än att "se" stjärnan.

Att de består av väte och helium och sänder ut strålning och neutriner säger ganska mycket. Om man dessutom lägger till exoplaneter i omloppsbana så är det inte längre ett antagande att de är stjärnor/solar.
Troligen är det som du säger ja
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in