2026-08-30, 19:51
Medlem
Otacustess avatar
Jag har vid ett antal tillfällen fotat och filmat stjärnor med teleobjektiv, "superzoom".

Vad man ser är absolut inte några extremt avlägsna solar, utan något helt annat. Har även ett par vänner som också sett och filmat flera stjärnor med samma erfarenhet.

Kolla gärna länken för att förstå vad jag menar:
https://youtu.be/7GJY4Simo5w

Vad tänker ni runt det hela?
Citera
2026-08-30, 19:56
Medlem
franges avatar
Så, vad är det här "någonting helt annat" för något, då? Nej, jag tänker inte klicka på länken för att se vad som skall diskuteras.
Citera
2026-08-30, 19:57
Medlem
Atmosfärisk turbulens, diffraktion, oskärpa och kamerans digitala bearbetning gör att en punktformig ljuskälla kan se ut som en märklig pulserande blob. Du har upptäckt optik, inte kullkastat astrofysiken.
Citera
2026-08-30, 19:58
Medlem
Rumpkorvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otacustes
Jag har vid ett antal tillfällen fotat och filmat stjärnor med teleobjektiv, "superzoom".

Vad man ser är absolut inte några extremt avlägsna solar, utan något helt annat. Har även ett par vänner som också sett och filmat flera stjärnor med samma erfarenhet.

Fy fan så trött man blir på folk ibland. Varför alla dessa konspirationer hela tiden? Man har vetat länge att det är stjärnor och det finns tydligt beskrivet att det är "solar"..... Varför ens ta upp frågan bara för att någon jävla kamera reagerar lite cp på ljuset när kameran zoomar? Era hjärnceller kanske är solar? Helt brända.
Citera
2026-08-30, 20:02
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Du vet inte hur en kamera fungerar. Inte ens världens dyraste teleskop kan fotografera en stjärna annat än som en punkt. Finns nåt enstaka undantag vad gäller extremt stora och nära stjärnor där man just på gränsen kan antyda något annat än en ljuspunkt.

Sakerna du ser är optiska effekter i kameran och det digitalchip som finns i kameran.

Allt detta är mycket enkelt att googla fram information om på 3 minuter. Men du VILL inte.
Citera
2026-08-30, 20:53
Medlem
fjollciggs avatar
Vad är detta ”helt annat” som du tycker verkar mer troligt än sol?
Citera
2026-08-30, 21:03
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Ja, en stjärna är en sol precis som vår sol men skillnaden är att stjärnorna är jävligt långt bort.

Jorden ligger i genomsnitt 149 600 000 kilometer från solen.

Det är ungefär 40 biljoner kilometer (40 013 241 866 469 km) till vår närmaste stjärna efter solen, Proxima Centauri.

Det är en jävla skillnad på avståndet.
Citera
2026-08-30, 21:03
Moderator
Humbugs avatar
Flytt till konspirationer från Astronomi
/Mod
Citera
2026-08-30, 21:22
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Även om du skulle ha en extremt stark kikare, och skulle rikta den mot någon plats i allt det svarta uppe på natthimlen, mellan stjärnorna, så skulle du då se tusentals galaxer där i det för ögat kolsvarta.
Citera
2026-08-30, 22:05
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otacustes

Stjärnor och solar är synonymer, med exakt samma innebörd.

Det är som att fråga:
Är automobiler bilar?
Är velocipeder cyklar?
Är fartyg båtar?
Citera
2026-08-30, 22:32
Medlem
Crabbofixs avatar
Ja stjärnor kan mycket väl vara något helt annat.
Vad är svårt att veta eftersom "dom" eller "det" inte vill att vi ska veta.
Det vi tror vi vet, att det är, är det inte.
Så mycket vet vi.
Tror vi.
Citera
2026-08-30, 22:53
Medlem
Har du filmat genom fönstret?

För den normala människan med vanlig kamera så är det svårt att få några bra bilder
på avlägsna stjärnor.

Mycket av det du ser som en stjärna uppe där är stjärnhopar, men på grund av avståndet
och med ljusets hasighet får man ingen klar bild av det hela när väl din bild av stjärnan
kommer fram till din optik.

Tar det ca 7 minuter för våran sol att ljuset att komma fram till oss, så kan du tänka
dig hur hur suddigt/förvrängt det blir om objektets ljus färdats i 40 ljusår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in