2026-09-01, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Förstår du skillnaden mellan din digitala kamera och ett optiskt instrument?

Inom optiken, som teleskop främst är, så handlar det om optik. Där har du inga punkter. Har du punkter när du tittar ut i skogen? Har du använt en kikare?

Sedan omvandlar man den optiska informationen så att du och jag kan se. Vi kan se när plattan på spisen är het, men inte när den bara är lite varm.

Jag gillar ditt intresse för fysik, men inte din attityd att du är lurad.

En digital kamera använder lika mycket optik som en analog kamera. Skilnaden är.
bara kemisk film mot en sensor som omvandlar ljuset til digitalt.
Analogt teleskop har inte oendligt upplösning bara för at det är helt analogt/optiskt.
Citera
2026-09-01, 09:56
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Otacustes
Vetenskap och vad som är den absoluta sanningen har alltid skiftat över tid. Folks vrede över de som tänker i fler än ett spår likaså.

Lögnen igår är sanningen idag. Sanningen idag kan vara lögnen i morgon.

Vissa som gjort inlägg här verkar ha en grandios självbild av sig själva som högintelligenta. Trots att vissa inlägg mest är en uppvisning i passiv aggression ( Eller öppen aggression).

Blev en del rätt kul läsning dock.

Tack för mig och klart slut!

Hoppas jag kan locka dig tillbaka till din intressanta tråd. Vad synd att det inte har blivit någon diskussion alls.

Jag vet såklart inte vad det är vi tittar på uppe i skyn, men jag kan gärna referera vad jag ser på bilderna:
Vvåran sol ser ju ut som ett eldklot, medan stjärnorna ser ut som något slags elektrisk plasmadans. Så, att döma av vad man kan se med egna ögon (plus en bra zoomkamera), så stämmer det inte alls att stjärnorna är "avlägsna solar".

Tvärt om i så fall, för stjärnorna ut att vara av en helt annan natur än solen!

Och alla som hävdar att det är optiska eller atmosfäriska störningar som gör att stjärnorna ser annorlunda ut, dom talar givetvis i nattmössan. För det finns tillräckligt gott om bildmaterial på exempelvis youtube, som visar inzoomningar på olika stjärnor, så det blir liksom svårt att, mot bättre vetande hävda att "det är visst solar!".

Nu var det ett tag sedan jag kollade på dylikt material, men jag vill minnas att det såg ut som att varje stjärna har ett unikt rörelsemönster, och dom brukar även ha nästan monokromatiska färger (och olika färg på varenda en också!).

Så, efter vad mina ögon kunde utröna, så är stjärnorna inte bara totalt annorlunda än våran sol, utan dom verkar se väldigt annorlunda när man jämför dem med varandra också.
Visst, allihopa ser ut att bestå av samma typ av "elektriska plasma-dans", men var och en verkar ha en unik geometri och rörelsemönster.

En annan sak som jag tycker är intressant och uppenbart, åtminstone för mina ögon, är att det blir utmärkt skärpa på inzoomningarna. För alla som har zoomat ut och in med en kamera, torde veta att blurriga bilder inte blir att se ut som dansande elektroner.

Att det blir så pass bra skärpa på så pass många stjärnor, tycker jag talar emot att dom skulle ligga miljarderds ljusår bort, så som skolboken påstår. Och personligen tycker jag att det talar för två saker, nämligen a) att stjärnorna ligger betydligt närmare än vad skolboken påstår, och b) att dom allihopa verkar ligga på ungefär samma avstånd ifrån varandra (åtminstone inte tusentals ljusårs skillnad).

Då tycker jag att observationerna skulle förklaras mycket bättre av den Bibliska kosmologin, som hävdar att solen är en sak och stjärnorna något annat. Och även stjärnorna är ljuspunkter fästade på himlavalvet, vilket även skulle förklara varför dom ser ut att ligga på ungefär samma avstånd bort också.

För övrigt så har jag full förståelse för att du ledsnade på tråden, med alla påhopp från hjärntvättsförblindade hobbyastronomer som skall tala om för en att man är en idiot.
Bara för att man ifrågasätter vissa vetenskapsdogmer, som inte stämmer med vad vi kan se med våra egna ögon.
Senast redigerad av busy-signal 2026-09-01 kl. 10:11.
Citera
2026-09-01, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dickachu
Det är naturligtvis färglagd då vi inte fotar endast naturligt ljus i rymden.
Såklart. Alla astronomer är förda bakom ljuset. De har inte minsta aning.

Citat:
Ursprungligen postat av dickachu
Du har ställt otroligt många korkade frågor och påståenden nu om rymden. Har du läst en enda av alla länkar som du har fått?
Jag har inte ställt några frågor.
Citera
2026-09-01, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av no-more-scam
Analogt teleskop har inte oendligt upplösning bara för at det är helt analogt/optiskt.
Nja, optiskt har oändligt.
Citera
2026-09-01, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal

Bara för att man ifrågasätter vissa vetenskapsdogmer, som inte stämmer med vad vi kan se med våra egna ögon.
Man behöver inte ifrågasätta allt bara för sakens skull, speciellt inte med argumentet att någon genast ljuger bara för att man inte sett saken med egna ögon.

Har du någonsin varit förkyld? Ja.
Har du sett förkylningsviruset med egna ögon? Nej. Men du har varit förkyld trots det.

Har du någonsin sett en wifisignal? Nej, men du vet att wifi fungerar som "rymdödlorna" påstår utan att ha sett signalen med egna ögon.

Att konstant ifrågasätta allt är att vara en foliehatt utan andra syften i livet. Jag ifrågasätter, alltså finns jag?
Citera
2026-09-01, 11:00
Medlem
Citat:
... Så, efter vad mina ögon kunde utröna ....

Som tur är finns det massor med andra observationer man kan göra. Du kan t.ex göra en astronomisk spektrografi för att få reda på vad ljusprickarna består av.

Citat:
... Att det blir så pass bra skärpa på så pass många stjärnor, tycker jag talar emot att dom skulle ligga miljarderds ljusår bort, så som skolboken påstår. ...

Som tur är finns det finns betydligt bättre sätt att mäta avstånd än dina ögon och vad du subjektivt upplever. Vi vet genom bland annat stjärnparallax att stjärnorna ligger långt bort.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Avst%C3%A5ndsm%C3%A4tning_inom_astronomi

Citat:
... Och även stjärnorna är ljuspunkter fästade på himlavalvet ...

Fast vi vet ju att det inte finns något "himlavalv". Och vi vet att jorden inte är platt.
Senast redigerad av WilleGarvin 2026-09-01 kl. 11:06.
Citera
2026-09-01, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpingonthemoon
Hur går det till när man avgör hur stor massan på ljuskällan är med hjälp av Keplers lagar?

Genom att mäta planetens omloppstid runt solen och dess avstånd till solen. Solens massa påverkar omloppstid. Finns säkert material på nätet som kan förklara bättre än mig med bl.a bilder och matematiska formler. T.ex jag googlade exakt din fråga och genast kom bra förklaringar upp. Varför gjorde inte du det ? På samma sätt kan man dra slutsatser om dubbel stjärnor som det finns gott om
Citera
2026-09-01, 15:14
Medlem
Citat:
Hoppas jag kan locka dig tillbaka till din intressanta tråd. Vad synd att det inte har blivit någon diskussion alls.

Jag vet såklart inte vad det är vi tittar på uppe i skyn, men jag kan gärna referera vad jag ser på bilderna:
Vvåran sol ser ju ut som ett eldklot, medan stjärnorna ser ut som något slags elektrisk plasmadans. Så, att döma av vad man kan se med egna ögon (plus en bra zoomkamera), så stämmer det inte alls att stjärnorna är "avlägsna solar".

Tvärt om i så fall, för stjärnorna ut att vara av en helt annan natur än solen!

Jag har också sett stjärnor som du beskriver dom i mitt verkliga teleskop och detta var innan jag ställde in rätt fokus. Efter det blev de ljuspunkter. Detta ljus (de är då rakt inte monokromatiska) kan undersökas med spektroskopi och då framgår med all tydlighet att de är av samma natur som solen
Citera
2026-09-01, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jfri
Genom att mäta planetens omloppstid runt solen och dess avstånd till solen. Solens massa påverkar omloppstid. Finns säkert material på nätet som kan förklara bättre än mig med bl.a bilder och matematiska formler. T.ex jag googlade exakt din fråga och genast kom bra förklaringar upp. Varför gjorde inte du det ? På samma sätt kan man dra slutsatser om dubbel stjärnor som det finns gott om
Hur kan man veta något om storleken på dubbelstjärnorna med den metoden? Man behöver väl veta åtminstone en av stjärnornas storlek för att kunna räkna ut den andras?
Citera
2026-09-01, 15:25
Medlem
Citat:
Hur kan man veta något om storleken på dubbelstjärnorna med den metoden? Man behöver väl veta åtminstone en av stjärnornas storlek för att kunna räkna ut den andras?
Jadu, det kräver mer kunskap än vad du kan prestera.
Citera
2026-09-01, 15:32
Medlem
Citat:

Det är massan man kan komma fram till sedan kan man dra slutsatser utifrån spektrat
Citera
2026-09-01, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jfri
Det är massan man kan komma fram till sedan kan man dra slutsatser utifrån spektrat
Behöver man inte veta en av massorna för att kunna räkna ut den andres?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in