Citat:
Ursprungligen postat av
Otacustes
Vetenskap och vad som är den absoluta sanningen har alltid skiftat över tid. Folks vrede över de som tänker i fler än ett spår likaså.
Lögnen igår är sanningen idag. Sanningen idag kan vara lögnen i morgon.
Vissa som gjort inlägg här verkar ha en grandios självbild av sig själva som högintelligenta. Trots att vissa inlägg mest är en uppvisning i passiv aggression ( Eller öppen aggression).
Blev en del rätt kul läsning dock.
Tack för mig och klart slut!
Hoppas jag kan locka dig tillbaka till din intressanta tråd. Vad synd att det inte har blivit någon diskussion alls.
Jag vet såklart inte vad det är vi tittar på uppe i skyn, men jag kan gärna referera vad jag ser på bilderna:
Vvåran sol ser ju ut som ett eldklot, medan stjärnorna ser ut som något slags elektrisk plasmadans. Så, att döma av vad man kan se med egna ögon (plus en bra zoomkamera), så stämmer det inte alls att stjärnorna är "avlägsna solar".
Tvärt om i så fall, för stjärnorna ut att vara av en helt annan natur än solen!
Och alla som hävdar att det är optiska eller atmosfäriska störningar som gör att stjärnorna ser annorlunda ut, dom talar givetvis i nattmössan. För det finns tillräckligt gott om bildmaterial på exempelvis youtube, som visar inzoomningar på olika stjärnor, så det blir liksom svårt att, mot bättre vetande hävda att "det är visst solar!".
Nu var det ett tag sedan jag kollade på dylikt material, men jag vill minnas att det såg ut som att varje stjärna har ett unikt rörelsemönster, och dom brukar även ha nästan monokromatiska färger (och olika färg på varenda en också!).
Så, efter vad mina ögon kunde utröna, så är stjärnorna inte bara totalt annorlunda än våran sol, utan dom verkar se väldigt annorlunda när man jämför dem med varandra också.
Visst, allihopa ser ut att bestå av samma typ av "elektriska plasma-dans", men var och en verkar ha en unik geometri och rörelsemönster.
En annan sak som jag tycker är intressant och uppenbart, åtminstone för mina ögon, är att det blir utmärkt skärpa på inzoomningarna. För alla som har zoomat ut och in med en kamera, torde veta att blurriga bilder inte blir att se ut som dansande elektroner.
Att det blir så pass bra skärpa på så pass många stjärnor, tycker jag talar emot att dom skulle ligga miljarderds ljusår bort, så som skolboken påstår. Och personligen tycker jag att det talar för två saker, nämligen a) att stjärnorna ligger betydligt närmare än vad skolboken påstår, och b) att dom allihopa verkar ligga på ungefär samma avstånd ifrån varandra (åtminstone inte tusentals ljusårs skillnad).
Då tycker jag att observationerna skulle förklaras mycket bättre av den Bibliska kosmologin, som hävdar att solen är en sak och stjärnorna något annat. Och även stjärnorna är ljuspunkter fästade på himlavalvet, vilket även skulle förklara varför dom ser ut att ligga på ungefär samma avstånd bort också.
För övrigt så har jag full förståelse för att du ledsnade på tråden, med alla påhopp från hjärntvättsförblindade hobbyastronomer som skall tala om för en att man är en idiot.
Bara för att man ifrågasätter vissa vetenskapsdogmer, som inte stämmer med vad vi kan se med våra egna ögon.