2026-08-30, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Uptown018
Odlingsmark hade nog varit en bra investering.

I Norge?
Pga geografin är jordbruksproduktion dyr och ineffektiv och överlever endast pga höga skyddstullar.
Skulle Norge gå med i EU skulle tullarna försvinna och jordbruksmarken bli mer eller mindre värdelös.
Citera
2026-08-30, 14:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
I Norge?
Pga geografin är jordbruksproduktion dyr och ineffektiv och överlever endast pga höga skyddstullar.
Skulle Norge gå med i EU skulle tullarna försvinna och jordbruksmarken bli mer eller mindre värdelös.

Jo men att odla åt sig själv
Citera
2026-08-30, 14:44
Medlem
olasvenssons avatar
Varför vill du arbeta som städare? Vad har du för utbildning?
Citera
2026-08-30, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olasvensson
Varför vill du arbeta som städare? Vad har du för utbildning?

Bygg, men har skador plus tinnitus.
Städ är relativt lätt plus man kan arbeta själv.
Hade iför sig helst jobbat på nåt bekvämt kontor eller ännu bättre, hemifrån med datan.
Citera
2026-08-30, 20:24
Medlem
gb85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AutDisceAutDiscede
Jag öppnade upp ett konto i Sparebank1, tidigare i år, för att ha som back up (har inte lånat några pengar där, dock) och för att dessa och Nordea numera erbjuder norskt Bank-ID till oss med enkom D-nummer. Tog lite längre tid då jag inte ännu hade det norska Bank-ID på plats. Tog väl en vecka, ungefär. Sedan kallad till bankkontoret för att visa upp mitt svenska pass (detta var för Bank-ID) och underteckna dokument, inte för att öppna kontot, detta tog väl några minuter, på nätet. Norskt Bank-ID öppnar upp en massa tidigare, låsta dörrar, så ni som inte har detta - passa på nu...
Bra tips! Var ikte klar över att möjligheten för bank-id finns
Citera
2026-08-30, 20:25
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
I Suomi och Sverige har jag gång på gång utmattats pga depression.
Jag mår fitta i dessa två länder, helt enkelt.
Känner noll motivation och noll ork i dessa två.
Så många dåliga erfarenheter av släktingar, folk och myndigheter att det gett trauman.
I Norge har jag inga dåliga minnen.
Där har jag aldrig hamnat i bråk med någon eller på nåt sätt blivit illa behandlad.

Plus att jag är skuldfri där och lönerna är högre.
Många här säger att fogden kommer vara på mig direkt ,
men nån slags plan måste man kunna göra ändå.
Lite mänsklighet har väl norska fogden ?
Man måste ju överleva så att man kan betala.

Sen så vore lånet inte för att köpa "fina" grejer, inte, utan för att få summan att växa på nåt sätt.
Om du tror att Norge passar dig bättre, åk dit, ta ett städjobb och starta det företag du vill starta vid sidan av jobbet, och skippa planera på att skuldsätta dig ännu djupare.
Citera
2026-08-30, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Om du tror att Norge passar dig bättre, åk dit, ta ett städjobb och starta det företag du vill starta vid sidan av jobbet, och skippa planera på att skuldsätta dig ännu djupare.

Jobbar på det. Senast nästa juli.
Citera
2026-08-30, 20:37
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gb85
Bra tips! Var ikte klar över att möjligheten för bank-id finns

Nej, har inte funnits på de snart 15 åren jag jobbat i Norge - lade in en anmodan att ChatGPT skulle ge mig ett meddelande när någon bank meddelat att de gav oss med D-nummer denna chans/möjlighet - poppade upp för ca. 10 dagar sedan och nu skall möjligheten finnas även på norska Nordea, men inte säker där, då jag införskaffade mitt Bank-ID hos Sperebank1, som sagt... Ja, en mycket god nyhet som öppnar dörrar, även om Buypass hjälpt mig mycket....
Citera
2026-09-02, 16:18
Medlem
Citat:
HAHA , ska jag knarka tjack för att orka jobba efter en städdag, eller ??
Jag är bara människa, inte robot.

Jag är skyldig typ 120000 kr.

Lån på minst 250000 hade jag velat ta.

Ja, om det nu är så hårt i Norge som du och många säger, så testar jag Danmark.
Danskarna har sin egen lag, vad jag förstått.
Du är ju bränd. Du tänker inte större än "städjobb", och du har 120.000 i skuld och behöver minst 250.000 i lån.

Hur gick det i skolan egentligen?

Danskarna har inte någon lag som du en utlänning kan profitera på. De kastar ut dig direkt om du missköter dig.
Citera
2026-09-02, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av itsaek
Danskarna har inte någon lag som du en utlänning kan profitera på. De kastar ut dig direkt om du missköter dig.

Han tänker nog på Danmarks undantag i EUs civilrättsliga samarbete kring ömsesidigt erkännande av domar. Dvs skulden måste fastställas i dansk domstol för att den ska kunna drivas in.
Citera
2026-09-02, 23:15
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Men helvete. Jag är ju inte kriminell, så ta det lugnt, för fan.

"Så här skriver du! "Mina misslyckade investeringar var olagligheter.
Det började dyka upp för många poliser i bilden och jag kunde inte fortsätta.
Åkte aldrig fast, men märkte att nånting inte stämde, så jag blev scared straight, helt enkelt."

Så visst är du kriminell du har bara inte åkt fast!
Citera
Igår, 00:18
Medlem
Snapcounts avatar
Sedan är det så där med flytt till Norge och att du behöver ju då en lägenhet där. Och standard praxis här är att man sätter 3 månadshyror på ett låst konto, som garanti. Dessa får man ju tillbaka när man säger upp hyreskontraktet.

Såg också att du bla funderade på ski som ort att bosätta dig i. Nåväll, det är en bit till säg Oslo för ett eventuellt jobb där, och kollektivtrafiken här är kroniskt försenad. Du kommer att tröttna..

(tycker även i nyheterna att det rapporteras mellan jämna mellanrum, att något kriminellt skit sker där)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in