2026-08-30, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Negercp
Depressions-Finland...har du inbillat dig att alla är så jävla glada i Norge?
Jag upplevde Norge som ganska deprimerat, enda höjdpunkten var när jag lyckade pruta ner en Afrikansk hora till att utföra oralsex för 200 kr i en park i Oslo, men det var 2008.

Jag tyckte det var vänligare och positivare stämning där än i Fittland och Svea, ja.
Och det gör att man själv orkar vardagen bättre.
I Fittland och stackars Svea orkar jag knappt gå upp ur sängen.

Mår man okej, då orkar man jobba och slita också, och förhoppningsvis få ut ett lån.
Citera
2026-08-30, 10:36
Avstängd
Negercps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Uptown018
Jag tyckte det var vänligare och positivare stämning där än i Fittland och Svea, ja.
Och det gör att man själv orkar vardagen bättre.
I Fittland och stackars Svea orkar jag knappt gå upp ur sängen.

Mår man okej, då orkar man jobba och slita också, och förhoppningsvis få ut ett lån.
Vad är det du ska göra med pengarna från lånet då?
Citera
2026-08-30, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Negercp
Vad är det du ska göra med pengarna från lånet då?

Nåt lagligt och lukrativt och förhoppningsvis kunna stanna i Norge eller dra till nåt annat land.
Citera
2026-08-30, 11:16
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Jag har iofs hyresgäster och det upplägget är jag nöjd med.
Så din plan är att köpa fastigheter och hyra ut?
Hans plan är att ta ett lån på 250 000 och på något sätt investera detta (lagligt denna gång) så insatsen åtminstone tiodubblas så att han har råd att köpa en fastighet. Detta samtidigt som han städar toaletter i Norge och är på flykt från svenska och finska fogden.

Vad kan gå fel?
Citera
2026-08-30, 12:04
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Jag undrar hur länge jag måste slava där för att få ut ett någonlunda schysst lån som jag kan investera i nåt.

Skulle nån som jobbat i Norge och tagit lån där kunna dela med sig av sina erfarenheter ?

Du måste ha dokumentation på fast jobb (inhyrd duger ikke!) och uppvisa att du kan spara pengar över tid. Flera år.
Skall du låna till något av en bank kommer den att kräva säkerhet. Antingen i form av kontanter, aktier eller någon form av fastighet . På billån kan bilen delvis fungera som säkerhet.

Jag tog nyligen lån på en bil och det var en komplicera procedur, trots att jag hade båda aktier och kontanter långt över värdet på lånet (syftet var att hålla pengarna kvar i tillgångar med bra avkastning, som ger ränta på ränta, medan räntan på ett lån är fast och inte ackumelras över tid).

Ta lån på hus är enklare, men eftersom du uppenbart har lite pengar så är det nog inte aktuellt, men det är mindre pappersarbete och kontroller (banken tar dock huset/lägenheten som säkehet och eftersom dessa håller priset mycket bättre än automobiler så är kraven lägre).

Jag skulle rekomendera att bara ta jobb i Norge och jobba där några år. Lär dig kulturen. Skapa kontakter och skaffa bättre jobb över tid. Kan dock skjuta in att arbetsmarknaden är stenhård. Men inte omöjlig. Det GÅR att få jobb. Även "skitjobb". Men sötebrödsdagarna är över.
Citera
2026-08-30, 12:06
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheSwedishEmpire
Vad ska du låna till? Skillnad på lån och lån. För bostadslån i Norge räcker det att du har fast jobb.

Man måste ha pengar till kontatinsats också. Man får inte låna hela beloppet. BLir snabbt 2-300000 i kontanter som måste in för en liten lägenhet.
Citera
2026-08-30, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeifD2
Du måste ha dokumentation på fast jobb (inhyrd duger ikke!) och uppvisa att du kan spara pengar över tid. Flera år.
Skall du låna till något av en bank kommer den att kräva säkerhet. Antingen i form av kontanter, aktier eller någon form av fastighet . På billån kan bilen delvis fungera som säkerhet.

Jag tog nyligen lån på en bil och det var en komplicera procedur, trots att jag hade båda aktier och kontanter långt över värdet på lånet (syftet var att hålla pengarna kvar i tillgångar med bra avkastning, som ger ränta på ränta, medan räntan på ett lån är fast och inte ackumelras över tid).

Ta lån på hus är enklare, men eftersom du uppenbart har lite pengar så är det nog inte aktuellt, men det är mindre pappersarbete och kontroller (banken tar dock huset/lägenheten som säkehet och eftersom dessa håller priset mycket bättre än automobiler så är kraven lägre).

Jag skulle rekomendera att bara ta jobb i Norge och jobba där några år. Lär dig kulturen. Skapa kontakter och skaffa bättre jobb över tid. Kan dock skjuta in att arbetsmarknaden är stenhård. Men inte omöjlig. Det GÅR att få jobb. Även "skitjobb". Men sötebrödsdagarna är över.

Hur var de så kallade sötebrödsdagarna ?
Bara för att förstå hur mycket hårdare det blivit.
Citera
2026-08-30, 12:40
Medlem
Citat:
Nope. Jag var ett halvår i Norge hos en brud och det var mindre otrevlig stämning där.
( Varför jag inte skaffade jobb då ? Jo, för hon bodde på vischan och där fanns NADA.)
Landet har bättre ekonomi än både sprit-Finland och muslim-Sverige, så jag tror att det har en positiv påverkan.

Vadå, menar du att bankerna där kommer att diskriminera mig för att jag har skulder i Finland och Sverige? Är dom så jävla hjärtlösa ?
Du verkar vara en idiot och det kommer nog inte sluta bra vart du än hamnar
Citera
2026-08-30, 12:56
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Hur var de så kallade sötebrödsdagarna ?
Bara för att förstå hur mycket hårdare det blivit.

Supernekelt att få jobb. Bra betalt. Kul och positiv stämning rent generellt. Men det var då det.

Det är väl först senaste 2 åren som jag kommit tillbaka till den lön som jag hade före 2014.
Jag har ändå haft tur och haft en del bra jobb under tiden, men också varit utan jobb en hel del eftersom arbetsmarknaden mer eller mindre kolapsat.
Citera
2026-08-30, 12:57
Medlem
Citat:
Supernekelt att få jobb. Bra betalt. Kul och positiv stämning rent generellt. Men det var då det.

Det är väl först senaste 2 åren som jag kommit tillbaka till den lön som jag hade före 2014.
Jag har ändå haft tur och haft en del bra jobb under tiden, men också varit utan jobb en hel del eftersom arbetsmarknaden mer eller mindre kolapsat.

Pga AI ?
Citera
2026-08-30, 13:04
Medlem
LeifD2s avatar
Citat:
Pga AI ?

På grund av att oljepriset störtdök 2014.
10000-tals arbetstillfällen försvan på några månader.
2019 började det återhämta sig lite, så kom Saudi Arabien på att sänka oljepriset till 20$/fatet. Och där försvann det mesta av det som var kvar.
Eftersom Norge har en stor tillgångsfond, som man använder avkastningen av, så har det inte märkts så mycket för de inom offentligsektor. Den har tuffat på som vanligt. Men jobb där kräver i princip allt minst högskola + att i stort sett all statlig förvaltning är i Oslo, där det är skittydrt att bo.
För folk som är inom eller söker jobb inom offentlig förvaltning har det aldri varit någon kris.

AI har i stort sett inte haft någon inverkan alls på jobbmöjligheterna utanför jobb som är driekt IT-relaterade. Där har det dock varit rena slakten. Och värre blir det nästa år. Många förtag som planerar att kicka en massa IT-personal och ersätta med AI.
Citera
2026-08-30, 13:06
Medlem
Citat:
På grund av att oljepriset störtdök 2014.
10000-tals arbetstillfällen försvan på några månader.
2019 började det återhämta sig lite, så kom Saudi Arabien på att sänka oljepriset till 20$/fatet. Och där försvann det mesta av det som var kvar.
Eftersom Norge har en stor tillgångsfond, som man använder avkastningen av, så har det inte märkts så mycket för de inom offentligsektor. Den har tuffat på som vanligt. Men jobb där kräver i princip allt minst högskola + att i stort sett all statlig förvaltning är i Oslo, där det är skittydrt att bo.
För folk som är inom eller söker jobb inom offentlig förvaltning har det aldri varit någon kris.

AI har i stort sett inte haft någon inverkan alls på jobbmöjligheterna utanför jobb som är driekt IT-relaterade. Där har det dock varit rena slakten. Och värre blir det nästa år. Många förtag som planerar att kicka en massa IT-personal och ersätta med AI.

Odlingsmark hade nog varit en bra investering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in