Citat:
Ursprungligen postat av
TomatKungen
Åter igen: hur kan umgängesstödjarna veta det? Har du svårt att förstå den frågan? Umgängesstödjarna hängde väl inte hos mamman och pojken 24/7, eller gjorde de det, menar du?
Det är alltså en väldigt befogad fråga hur folk kan veta huruvida mamman förberedde pojken eller inte. Det kan hon mycket väl ha gjort. Men gått på nitar ändå, där pojken vägrade/inte ville.
Enligt obekräftade uppgifter är pojken inte i skolan. Varför inte, kan man ju undra. Vägrar han? Rädd för förändringar kanske? Har det ens utretts? Eller har man varit så fullt upptagen på att felet måste vara mammans, att man kanske missat något hos pojken? Något hos honom som gör att han inte vill släppa taget om det han har "här och nu" tex.
Jag är för fan den enda i tråden som har förespråkat att vårdnaden borde ha gått över till pappan redan när pojken var cirka 2 år, då han var den enda av föräldrarna som ville tillgodose pojkens behov av båda sina föräldrar. Hade han bott hos pappan redan vid 2 års ålder och haft regelbundet umgänge med mamman. Så hade båda hans föräldrar blivit hans anknytningspersoner. Det hade varit det bästa för pojken. Istället har myndigheterna dragit ut på det med tvångsumgänge etc. I 5 års tid och sedan ett våldsamt polisingripande på det, där man rycker honom från hans enda anknytningsperson! Horribelt och inte barnperspektiv!
Och nu har pojken enligt obekräftade uppgifter inte träffat sin mamma/anknytningsperson på över en månad. Och inte gått i skolan på över en månad. Om dessa uppgifter stämmer, så låter detta riktigt illa. Vad var då ens meningen med vårdnadsöverflytten?
Och vad jag syftar på kring systern är ju att om mamman skulle ha pratat illa om pojkens pappa inför barnen, så hade systern givetvis vittnat om detta. Hon har ju inga problem att berätta om våldet som styvpappa har utsatt mamman för. Så hon hade givetvis berättat om hon hört mamman yppa något illa inför barnen om pojkens pappa. Kanske rentav i hopp om att det kan stärka chanserna att hennes bror får komma hem till henne och mamman igen (om hon berättar något dåligt hon har hört om pojkens pappa). Men systern berättar inget sådant. Vilket starkt tyder på att hon inte vet om något illa om pojkens pappa. Vilket starkt tyder på att mamman inget illa har sagt om pappan inför barnen. Tänk till kring detta!
I övrigt: jag kan tänka mig in i hur det blir för ett barn i denna situation. Och finns mycket information att läsa från experter i ämnet, jag delger det i tråden. Om man tycker det är illa att pojken inte fick ha kontakt med sin pappa. Så borde man anse att det är minst lika illa att han inte får ha kontakt med sin mamma/anknytningsperson. Och han lär anklaga pappan för att han inte får det.
Du bekräftar egentligen hela min poäng i samma inlägg.
Umgängesstödjarna behöver inte ha bott hos mamman 24/7 för att kunna rapportera vad de faktiskt observerade. Hon avbokade det förberedande mötet och bokade inget nytt. Efter flera tillfällen hade A fortfarande inte fått förklarat för sig vilka umgängesstödjarna var. De såg dessutom att hon inte pratade motiverande eller övertygande med honom.
Du kan ifrågasätta deras bedömning. Men att kalla detta "endast antaganden" är bara fel.
Sedan kommer din egen bevisstandard.
Kanske var A lika motvillig tidigare som på filmen.
Kanske är han rädd för förändringar.
Kanske har han NPF.
Kanske är det därför han eventuellt inte går i skolan.
Inget av detta finns det något belägg för. Men när teorin kan avlasta mamman räcker tydligen "kanske" alldeles utmärkt.
Och resonemanget om systern är nästan ännu bättre.
Hon berättade om Andreas. Därifrån vet du nu att om mamman någonsin hade pratat illa om Aas pappa så hade systern "givetvis" berättat det också.
Du vet inte om hon ens fick frågor om honom. Du vet inte vad hon hört. Du vet inte vad hon minns. Du vet inte vad hon valt att berätta.
Sedan lägger du dessutom till att hon kanske skulle ha berättat det för att öka chansen att få hem sin bror.
Du hittar alltså på både frågorna, hennes kunskap, hennes svar och hennes motiv och använder sedan det påhittade scenariot som bevis för mamman.
Det är nästan imponerande.
Samtidigt finns en faktisk domstolsbedömning där A säger att pappan "tar barn från familjerna" och tingsrätten skriver att det tydligt inte är hans egna ord och att han i mycket stor utsträckning involverats i föräldrakonflikten.
Men det räcker fortfarande inte för dig.
Din gamla poäng om att vårdnadsfrågan kanske borde ha fått en annan lösning tidigare förändrar inget av detta. Jag håller dessutom med om att fem år är väldigt lång tid för ett litet barn. Men det gör inte dina efterhandskonstruktioner om vad som "kanske" egentligen orsakade allt till fakta.
Och om uppgifterna om skolan och utebliven kontakt med mamman visar sig stämma utan godtagbara skäl ska det självklart granskas.
Skillnaden är att jag väntar på underlag innan jag gör det till ett konstaterat missförhållande.
Du använder däremot samma osäkerhet på två helt olika sätt.
Saknas information som belastar mamman säger du att vi inte kan veta någonting.
Saknas information som kan fria mamman fyller du själv i luckan.
Det är därför din bias är så löjligt genomskinlig.
Du följer inte bevisningen till slutsatsen. Du följer slutsatsen och letar efter vilka "kanske" (påhittade bevis) som behövs för att komma dit.