Citat:
Ursprungligen postat av
JymdKjam
Det funkar dock inte ur trafiksynpunkt. Enda vägen dit (gissar att muhammedanerna inte kommer med båt) är över den där Q?-märkta träbron som är enfilig och kämpar redan idag med stoppljus.
Frågan om bron är intressant. Jag lät ChatGPT göra efterforskningar om hur invigningen 1842 gick till uder Carl XIV Johans regeringstid. Han summerar sin långa berättelse så här:
AI: "Det jag tycker är allra finast att bära med sig är bilden av 24 juli 1842: den enorma folkmassan som strömmade ut på Skeppsholmen, Heurlin med de åtta prästerna, psalmsången, kanonsaluten från Kastellholmen och sedan Händels Hallelujah under Bloms stora kupol."
(AI nämner att tidningsartiklar beskriver hur
folkmassan ut till Skeppsholmen var så stor att bron nästan gick ner i vattnet, uppenbarligen inte den fina Carl XV:s bro som vi har nu).
"Och samtidigt den kungliga närvaron på ett mer indirekt sätt: Karl XIV Johans namn på kyrkan och hans nattvardssilver på altaret, även om vi inte lyckades belägga att han själv var där".
AI sökte förgäves efter hovprediknatens predikan eftersom det vore högintressant hur man såg på den nya kyrkan och dess roll.
(AI trodde sig ha hittat vad predikan handlade om (men retracted för det inte kunde styrkas):
"Här är den stora nyheten: Bibeltexten
I inventeringen från 1942 anges att invigningen följde den föreskrivna kyrkohandboken och att predikotexten var:
1 Kungaboken 8
Det är Salomos invigning av templet i Jerusalem.
Det betyder att Heurlins predikan utgick från den berömda bönen:
”Men kan då Gud verkligen bo på jorden? Se, himlarna och himlarnas himmel rymmer dig; hur mycket mindre då detta hus som jag har byggt.”
Det är en klassisk kyrkoinvigningstext sedan medeltiden.
Varför just den texten?
Heurlin kunde göra flera paralleller:
Salomo bygger ett tempel.
Karl XIV Johan låter bygga en ny kyrka åt flottan.
Gud bor inte i byggnaden – men kyrkan avskiljs för gudstjänst.
Församlingen får ett nytt andligt hem efter branden 1822.
Det här är sannolikt huvudtemat i predikan".
"Det är faktiskt en ganska vacker bild av Sverige under den bernadotteska tiden — kyrkan, flottan, kungen, musiken och den stora folkmassan samlade i samma ceremoni.
Tack själv för en väldigt rolig historisk utflykt!"
Jag drar det här för att påvisa kyrkans stora betydelse från början - och ända till slutet som kyrkan för flottans män, inte minst den s.k. skeppsgossekåren med killar som utbildats och seglat med af Chapman och andra skolskepp. Ett kulturarv som Svenska kyrkan gjorde sig av med bara så där.